ماجرای سفر تار ایرانی به مكان های تاریخی

درهای تخت جمشید به روی گروه های موسیقی باز شد

درهای تخت جمشید به روی گروه های موسیقی باز شد

به گزارش سفرگو علی قمصری ـ نوازنده تار و آهنگساز ـ مدتی است پروژه ای به نام «تار ایرانی» را با محوریت تارنوازی شروع کرده است که در جهت آن به استانهای مختلف کشورمان سفر می کند و در هر کدام از این سفرها در یکی از مکان های تاریخی به تارنوازی می پردازد. حاصل هر کدام از این سفرها و اجراها به صورت تصویری ضبط و منتشر می شود.


علی قمصری در چارچوب پروژه «تار ایرانی» تابحال به شهرهای قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان و کرمانشاه سفر کرده است؛ البته سفرهای او تنها به مراکز استان خلاصه نمی گردد. او در راه سفرهایش به شهرهای کوچک تر هم می رود و در هر کدام اجرایی را ضبط می کند.

نکته مهم این اجراها این است که قمصری نگاهی ویژه به موسیقی مناطق مختلف دارد؛ یعنی آثاری که برای اجرا انتخاب می کند، معمولاً برپایه ملودی های معروفِ آن منطقه است. همینطور یادی از بزرگان موسیقی هر شهر و هر منطقه از دیگر نکاتی است که در پروژه «تار ایرانی» مد نظر است.
در همین راستا تصمیم گرفتیم صحبتی با این هنرمند درباره هدف او از آغاز پروژه «تار ایرانی» داشته باشیم.
قمصری در ابتدا درباره هدفش از آغاز پروژه «تار ایرانی» به ایسنا می گوید: آغاز چنین پروژه ای برایم یک دغدغه هنری و اجتماعی بود و چند هدف مختلف برای آن داشتم؛ همچون یک نوع همگرایی فرهنگی به شکلی که در چارچوب آن برای استقلال همه فرهنگ ها ارزش قائل شوم و به شکلی با آنها گفتگو داشته باشم، گستردگی نفوذ ساز تار در فرهنگ های مختلف و جایگاهی که در خطه های مختلف کشور دارد را نشان دهم و به علت این که نسل جدید از راه رسانه ملی با ساز ایرانی آشنا نمی گردد و به موسیقی هایی که شاید از اصالت ایرانی به دور هستند گرایش پیدا کرده، به واسطه این پروژه آنها را در معرض شنیدن موسیقی و دیدن ساز ایرانی قرار دهم بدون این که وارد جریان رواج سطحی گرایی با ساز ایرانی شوم.
این هنرمند درباره دیگر دلایلش برای آغاز پروژه «تار ایرانی» تصریح می کند: تار به نام کشور آذربایجان ثبت شده است، گرچه که زادگاه آن به لحاظ تاریخی ایران بوده و در ایران هویت پیدا کرده است. با احترام به کشور آذربایجان، قصد دارم قدم کوچکی برای تار ایرانی بردارم به این جهت که حتی اگر مسئولان کاری نمی کنند، ما مردم و هنرمندان بتوانیم هویت آنرا به نام ایران ثبت نماییم.
این نوازنده تار درباره همراهی مردم با وی در این پروژه بیان می کند: از ابتدا که تصمیم به انجام این پروژه گرفتم به دنبال حمایت نبودم؛ از هیچ نهاد و اسپانسری حمایتی قبول نکردم و تصمیم گرفتم خودم تمامی مسئولیت ها را برعهده بگیرم. ولی با این وجود از سوی مردم بسیار با واکنش های زیبایی مواجه شدم که با آغوش باز پذیرا بودند و همراهی کردند. در شهرهای مختلف بارها پیش آمد که مردم داوطلبانه همراه می شدند. البته از آنجائیکه همراهی با مسؤلان را نپذیرفته بودم، گاهی آنها هم در چارچوب مردم همراه می شدند که در این راه با موارد جالبی مواجه شدم. به این صورت که متوجه شدم بُعد دیگری در بعضی از مسؤلان هست که در آنها نهفته و باید بیدار شود. من با این بیداری مواجه شدم و دیدم که در خیلی از افرادی که به هر علت گرفتار محدودات هایی هستند، یک وجه انسانی نهفته که باید بیدار شود.
از قمصری همینطور درباره مشکلاتی که در جریان پروژه «تار ایرانی» برایش بوجود آمده سوال می نماییم. می گوید: در بوکان، تخت جمشید در شیراز، بازار تهران و بازار تبریز با محدودیت هایی رو به رو شدم. همینطور بعد از اجرا در بیستون هم با تهدیدهایی مواجه شدم.
«مسئولان چه توضیحی برای ایجاد محدودیت در اجرای شما داشتند؟» پاسخ می دهد: در شیراز با وجود این که مجوز گرفته شده بود، گفتند که ورود ساز به تخت جشمید ممنوع می باشد. همینطور مدیریت آنجا در یک مصاحبه گفته بودند که برای اجرا در تخت جمشید از سوی من دیر اقدام شده بود؛ در حالیکه یک ماه و نیم قبل از ضبط اقدام نموده بودم و البته شماره پرونده اقدامم برای دریافت مجوز اجرا در تخت جمشید را هم دارم.
او ادامه می دهد: با این وجود بعد از آنکه در مکان دیگری اجرایم را به پایان رساندم، گروه های موسیقی در تخت جمشید اجرا کردند و گویا به یک باره راه برای اجرای موسیقی در تخت جمشید باز و از حالت ممنوعیت خارج شد. بعد از این اتفاق متوجه شدم که یک هنرمند می تواند درها را باز کند و من این اتفاق را در تخت جمشید عملی کردم. به صورت کلی صحبت منطقی از مسؤلان نمی شنوم و به این مساله عادت دارم. امیدوارم بزودی این موانع برطرف شود؛ چونکه اگر هنرمندان واقعا بخواهند کاری را انجام دهند چیزی نمی تواند مانع آنها شود و چه بهتر که اگر مقرر است اتفاقی به نفع کشور و فرهنگمان باشد مانع آن نشوند.
همینطور این مساله را با قمصری مطرح می نماییم که درباره اجرای موسیقی در مکان های تاریخی گفته می شود که امکان دارد صدا سبب ایجاد صدمه به مکان باستانی شود.
در ادامه ویدوئویی از اجرای قمصری در بیستون را مشاهده می کنید:
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4


منبع:

1400/04/09
18:38:13
5.0 / 5
1011
تگهای خبر: باستانی , تاریخی , سفر , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد