تهدید به خاطر ارزان فروشی

تهدید به خاطر ارزان فروشی

سفرگو: انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در نامه ای، وب سایت های شناخته شده فروش بلیت هواپیما، قطار و رزرو هتل را تهدید كرد كه اگر از ارزان فروشی دست نكشند، مقابل آنها به مراجع قانون شكایت خواهدنمود.


نیما قاضی ـ مدیر یكی از سامانه های فروش اینترنتی بلیت كه از سال ۱۳۹۳ راه اندازی شده و درحال حاضر مرجع شناخته شده ای در كسب وكار گردشگری اینترنتی است ـ درباره این نامه اعتراضی به ایسنا اطلاع داد. او به بخشی از محتوای این نامه اشاره نمود كه نوشته است: «طبق گزارش های واصله از طرف تعداد قابل توجهی از همكاران ما سایت های در رابطه با آن شركت، اقدام به فروش بلیت با ۵ تا ۹ درصد تخفیف مستقیم به مسافر می كنند كه خارج از ضابطه و عملا سبب ضرر و زیان و لطمه به فعالیت سایر دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی شده است و مورد اعتراض انجمن و سایر همكاران بوده. خواهشمند است در اسرع وقت نسبت به توقف روش اتخاذ شده در زمینه فروش بلیت با تخیفیف های مذكور اقدام نمایید. بدیهی است در صورت عدم مبادرت به منظور حفظ حقوق خیلی از همكاران لاجرم نسبت به شكایت از مراجع قانونی اقدام خواهد شد
قاضی اظهار داشت: محتوای این نامه از این نظر عجیب است كه ما به هیچ وجه كار غیرقانونی انجام نداده ایم.
وی سپس درباره ارزان فروشی كه اتفاق افتاده و این چنین مورد اعتراض واقع شده است، توضیح داد: قیمت بلیت دو قسمت دارد؛ یك بخش آن نرخ اصلی (Fare) است كه آژانس از شركت هواپیمایی دریافت می كند و بخش دیگر كمیسیونی است كه بسته به نوع روابط تجاری آژانس و ایرلاین و معمولا از ۳ تا ۹ درصد تعیین میگردد. ما و دیگر سامانه های فروش بلیت روش كار متفاوتی به نسبت آژانس ها داریم و معمولا عمده فروشی انجام می دهیم كه بر همین مبنا حجم فروش روزانه مان گاه تا ۲ هزار قطعه بلیت پرواز خارجی می رسد؛ عددی كه روزانه برای یك آژانس محقق نمی گردد. بدین سبب تصمیم گرفتیم در شرایط اقتصادی موجود بخشی از آن كمیسیون را به مردم برگردانیم.
شركت های هواپیمایی روی هر بلیت به آژانس ها و سامانه های فروش اینترنتی ۳ تا ۹ درصد كمیسیون می دهند كه وب سایت های فروش بخشی از این كمیسیون را برای خود برمی دارند و درصدی از آنرا هم به مردم می دهند، پس كار غیرقانونی انجام نشده، با این وجود تهدید شده ایم اگر از این ارزان فروشی دست برنداریم، مقابل ما به مراجع قانونی شكایت میگردد او افزود: برخی شركت های هواپیمایی كمیسیون های تشویقی باز دارند كه گاه برای هر بلیت ۱۴ تا ۱۵ درصد كمیسیون درنظر می گیرند، این كمیسیون تشویقی غیر از آن كمیسیونی است كه روی نرخ بلیت لحاظ میگردد. بدین سبب اگر در یك مسیر به خواست آن ایرلاین، حجم مشخصی از بلیت فروخته شود، این كمیسیون تشویقی به فروشنده تخصیص می یابد. پس ما سود خودرا بدست می آوریم. آژانس ها هم اساسا از چنین بسته های تشویقی بهره مند می شوند.
قاضی اظهار داشت: آنچنان كه در آن نامه ادعا شده ما به مشتری تخفیف نمی دهیم، بلكه این كار نوعی قیمت گذاری از محل كمیسیون در اختیار فروشنده ی بلیت است. ماجرای این اعتراض هم از جلسه ای در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی آغاز شد كه برخی آژانس ها شاكی از این اقدام سامانه های فروش بلیت، درخواست نمودند سود كمیسیون بلیت هواپیما را كامل از مشتری دریافت نماییم.
وی توضیح داد: ما بخشی از آن ۳ تا ۹ درصد كمیسیون بلیت را بعنوان سود برمی داریم، ولی مابقی آنرا در شرایط حاضر اقتصادی برای مردم درنظر گرفته ایم.
او كه خود عضو كمیته فروش اینترنتی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران است ـ همان تشكلی كه نسبت به این روش تعدادی از سامانه های فروش معترض شده ـ درباره همراهی و واكنش این كمیته، اظهار نمود: با عنایت به محدود كردن سوژه نامه به دو سایت فروش، فكر نمی كنم محتوای آن دیگر به كمیته ارتباطی داشته باشد. به هر حال اعضای آن كمیته كه كمتر از ۱۵ نفر هستند، در مقابل اعضای انجمن در اقلیت قرار گرفته اند و به نظر می آید انجمن از یك موقعیت حداكثری برای بیان یك اعتراض، استفاده می نماید.
قاضی درباره پیگیری سوژه این شكایت از طرف مرجع یا متولیان دیگر همچون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اظهار داشت: چون ادعای صورت گرفته مبنای قانونی ندارد، بدین سبب به مرجعی انتقال ندادیم و ترجیح دادیم سوژه را عمومی مطرح نماییم.



1397/09/13
14:40:12
5.0 / 5
1635
تگهای خبر: خدمات , سازمان میراث فرهنگی , سایت , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد