آسیاب به نوبت اول تئاتر شهر، حالا تالار وحدت!

آسیاب به نوبت اول تئاتر شهر، حالا تالار وحدت!

به گزارش سفرگو گویی برای مجموعه های فرهنگی تاریخی تهران كه سال هاست زیر نظر وزارت ارشاد در اختیار مجموعه های فرهنگی و نمایشی قرار گرفته اند و پس از ثبت ملی شان مشكلات و خرده فرمایش های زیادی را توسط این مجموعه ها و حتی مدیریت شهری به چشم دیده اند آسیاب به نوبت است.


بله، آسیاب به نوبت است؛ از تئاتر شهر و اتفاقات ریز و درشت پشتِ سرِ همی كه برای آن رخ می دهد مانند تهیه نقشه برای ایجادِ ورودی مترو یا ساخت زیرگذر و تیراندازی در این فضای تاریخی گرفته تا تالار وحدت و اجراهایی كه بعضی از آنها در صحنه اصلی این مجموعه به واسطه وزن سنگین دكورها و تعداد زیاد بازیگران، این بخش از فضای تاریخی تالار وحدت را با مشكلاتی مواجه كرده است.
به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، بیشتر از هفت سال یا دقیق تر ۹۰ ماه می گذرد از زمانی كه «تالار وحدت» از بین پرونده های مختلف معرفی شده در چهارمین همایش شورای سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی، حتی «برج میلاد» را هم به خاطر آن همه خصوصیت ها و شاخصهای مختلف و متنوعی كه در كنار قدمتش داشت، كنار زد و قرعه ثبت ملی به نام آن خورد، تا تاریخِ ثبتِ این بنای تاریخی و پرارزش برای روز هفتم دی سال ۹۰ ثبت گردد.
در زمان تهیه پرونده ثبتی این اثر از مهمترین خصوصیت های آنرا مواردی چون «منحصر به فرد بودن اثر»، «اثر معمار برجسته یوگینا آفتاندلیانس»، «نمونه ای از بنای بی نظیر اپرا هال وین» و «ارزش فرهنگی اثر» عنوان كرده اند و در كنار آنها هرچه از فنون و اصول ساخت صحنه اجرا در این تالار انجام شده در پرونده ثبتی هم ثبت شده است، یعنی این بخش ها هم در كنار جداره ها، تالارها، صندلی ها، پرده سن و حتی رنگ دیوارها و موكت های تالار در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.


بر مبنای دسته بندی انجام شده در پرونده ثبتی این اثر تاریخی، صحنه تالار وحدت در بخش های مختلف این گونه معرفی شده است:
"آوانسن" یا صحنه پیش آمده، كه سن اركستر جایگاه استقرار اركسترهای بزرگ برای اجرای اُپرا و موسیقی و نمایش موسیقیایی است كه به ارتفاع ۲/۳۰ متر به عمق زمین منتقل شود. این خصوصیت باعث می شود تا در صورت لزوم اركستر و سازهای نوازندگان در حین اجرای برنامه ها دیده نشوند. سن اركستر به وسیله سیستم های مكانیكی و (چرخ دنده ها و الكتروموتورهای قدرتمند) و از راه سیستم های الكترونیكی (ساخت آلمان) و توسط نیروهای متخصص گروه فنی ماشینری (تأسیسات صحنه) كنترل و هدایت می شود.
"صحنه اصلی"یا سن اصلی تالار وحدت: با عرض ۱۲ متر و عمق ۱۰ متر دارای سه سیستم سن متحرك است كه با نامهای پودِیُم یك (P۱) و پودِیُم دو (P۲) و پودِیُم سه (P۳) شناخته می شوند كه هر سه پودِیُم می توانند به اندازه ۱/۶۵ متر به عمق زمین و ۴/۶۰ متر به سمت بالا در چهار سرعت مختلف با هم و هم به صورت جداگانه حركت كنند. P۱ و P۲ می توانند به صورت جداگانه و یا با هم به سمت تماشاگران، تا ۳۰ درجه سطح شیب دار بسازند. استفاده از این خصوصیت (سطح شیب دار) تنها یك مرتبه و به صورت دستی (هندلی) و قبل از آغاز مونتاژ صحنه می تواند اتفاق افتد. و در این صورت امكان اجرای هیچ یك از عملیات ماشینری وجود نخواهد داشت.
"صحنه گردان": كه سیستم آن در پشت سن اصلی، ۱۲ متر عرض و ۱۰/۳۰ متر عمق قرار دارد كه سن گردان با قطر ۱۰ متر در مركز این سن است. سن گردان می تواند با سرعت های متفاوت به چپ و راست بچرخد. صحنه اصلی سن گردان می تواند در مكان اصلی خود (پشت صحنه اصلی) و یا به جای سن اصلی قرار گیرد. صحنه گردان می تواند هم زمان با حركت به جای صحنه اصلی حول محور خود بچرخد. سن گردان می تواند تا ابتدای P۲ یا ابتدای P۱ به جلو رانده شود.
اطراف سن گردان هم به اندازه ۲ متر جایگاه شال بندی والان های عمودی و اختفای رفت و آمدهای بازیگران و عوامل دیگر است. در اطراف صحنه اصلی و صحنه گردان در سمت راست ۴ در و سمت چپ ۳ در قرار دارد كه به اتاق های چهره پردازی و تعویض لباس ها و در سمت چپ به اتاق های فنی مرتبط می شود. در صورت نیاز می توان سن متحرك زیر سن گردان را بالا آورد تا فضای زیر سن پایین تر از كف صحنه نباشد. در قطر سن گردان می توان از دكورهای دوطرفه (دورویه) استفاده نمود. هم زمان با اجرای تئاتر یا هر برنامه دیگر بر روی واگن های چپ است كه می تواند در زمانی كمتر از دو دقیقه اتفاق بیفتد.
"سن جانبی (واگن ها) ": در سمت چپ از نگاه تماشاگران دو سیستم واگن جانبی به صورت ریلی غلتنده و به ابعاد ۴ متر عرض، ۱۲ متر طول و ۳۳ سانتی متر ارتفاع وجود دارد. واگن ها می توانند دكورهای بزرگی با وزن بیشتر از دو تن را تحمل كنند و به داخل صحنه اصلی و به جای P۱ و P۲ منتقل كنند. در صورت جایگزینی با صحنه اصلی با انتقال به ۳۳- سانتی متر همكف، هم سطح سن اصلی خواهند شد. واگن های سن جانبی قادر هستند جداگانه یا با هم و با هر اندازه طول وارد صحنه اصلی شوند. اسكلت اصلی واگن ها فلزی و رویه آن چوب است.
"كارگاه مونتاژ و تعمیرات": در كنار سن های جانبی، كارگاه مونتاژ و تعمیرات قرار دارد كه از راه در آهنی كشویی به ابعاد ۴ در ۵ متر و به صورت ریلی با فضای بیرونی جهت تخلیه و بارگیری دكورها ارتباط می یابد. دستگاه های برش عمودی و افقی و سیستم های چندكاره و هم محل استقرار حداقل چند دكور نمایش در این قسمت وجود دارد. سكوها و پوِدس هایی با ابعاد متفاوت و ارتفاع های ۱۶، ۳۳، ۶۰، ۸۰ و ۱۲۰ سانتی متر و به رنگ سیاه مات و پلكان های متحرك با ارتفاع ۱۶ سانتی متر و اندازه های متفاوت ساخته شده است. این سازه ها در مونتاژ و ایجاد اختلاف سطوح دكورها بسیار كارآمد خواهد بود.
"سیستم های بالابرنده ها در ماشینری": تالار دو پرده اصلی نمایش دارد كه با فاصله یك متر و نیم از هم كه در قاب های جانبی صحنه كاملاً پنهان می شود. تالار وحدت دو سیستم پرده آهنی ضدحریق و كاملاً اكوستیك دارد. پرده آهنی اصلی سالن تماشاگران را از دهانه صحنه (پرتال) از تمام صحنه جدا می كند و مانع نفوذ آتش از دو بخش جداشده می شود. پرده های آهنی از لایه های مختلف اكوستیك و ایزولاسیون تشكیل شده و اجازه عبور هر نوع فركانس صوتی را از دو سوی پرده آهنی سلب می كند. در تعویض دكورهای سنگین امكان نفوذ صوت از پشت صحنه به تماشاگران وجود دارد. روی پرده آهنی نقش سیمرغ و زال طراحی و نقاشی شده است. اندازه پرده آهنی ۱۰ در ۱۳ متر بوده و به وسیله الكتروموتورهای قوی و وزنه تعادلی حركت می كند.
پرده آهنی دوم در سمت چپ از نگاه تماشاگران بین واگن های جانبی، كارگاه دكور و صحنه اصلی تعبیه شده است. این پرده هم تمامی كارایی پرده آهنی اصلی را دارد. سیستم ماشینری تالار وحدت نسبت به سال ساخت یكی از بهترین و مجهزترین سیستم ها در خاورمیانه و آسیاست.
"سیستم نورپردازی": سیستم نور تالار وحدت ساخت شركت ADB بلژیك و تحت لیسانس آلمان است. دارای ۱۲۰ مدار ۵ كیلووات و ۱۲۰ مدار 2/5 كیلووات است كه در قسمت های مختلف سالن تماشاگران و صحنه به وسیله كوبلینگ های مخصوص فلزی تقسیم شده است. "كوپل (Kuppel)"، "كابین (Kabine)"، "رینه راست و چپ (Rine R&L)"، "بروكه (Brüeke)"، "تورم ها (Turm)"، "فرزاتس (Versatz)"، "فرزاتس گالری Versatz Galery))"، "فرزاتس گالری عقب چپ و راست"، "پل های نوری" و " گالری عقب (پروژكسیون) " از قسمت های این بخش معرفی شده اند.
از جانب دیگر امكانات صوتی در این تالار بعنوان یكی از بهترین و پیشرفته ترین سیستم های صوتی دنیا و امكانات تصویری اش و سیستم های خبردهنده در مواقع حریق هم در این پرونده جایی را به خود اختصاص داده اند.
رونمایی از خودرو روی سن تالار وحدت

1398/04/08
14:09:16
5.0 / 5
1926
تگهای خبر: آثار تاریخی , تاریخی , خودرو , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد