استاد مؤسسه شرق شناسی شیكاگو:

۶۵۰۰ لوح هخامنشی خوانده شده است

۶۵۰۰ لوح هخامنشی خوانده شده است

به گزارش سفرگو استاد مؤسسه شرق شناسی شیكاگو اظهار داشت: 6500 تبلت را خوانده ایم و از بیشتر از 4000 مُهر كه روی تبلت ها وجود داشته، رمزگشایی كرده ایم.



به گزارش سفرگو به نقل از مهر، نشست خبری «استرداد قسمتی از الواح هخامنشی به ایران» كه دو شب گذشته از شیكاگو به تهران انتقال یافت، قبل از ظهر امروز در سالن اجتماعات موزه ملی ایران اجرا شد.
در این نشست كریستوفر وودز رئیس مؤسسه شرق شناسی شیكاگو در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر كه پرسید «با توجه به اینكه معاون میراث فرهنگی اعلام نموده قسمتی از این الواح هنوز خوانده نشده است، آیا كار تحقیق بر روی این الواح بعد از ۸۰ سال به انتها رسیده یا نه؟» توضیح داد: طبیعت علم این است كه هیچ وقت نمی توان گفت این تحقیقات تمام شده است. همیشه رویكرد جدیدی به الواح وجود دارد. كار مطالعه روی آنها اختتام نخواهد داشت. وقتی كه بیشتر تحقیق می كردیم، متوجه می شدیم كه كار هنوز ادامه دارد و تازگی های بیشتری نصیبمان می شد. امیدواریم این تحقیقات در تهران ادامه یابد.
در ادامه این نشست و در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار مهر در خصوص اینكه «دستاورد مهم مطالعه روی الواح هخامنشی چه بوده است؟» متیو استولپر استاد دانشگاه مؤسسه شرق شناسی شیكاگو اظهار داشت: ایران به میهمان نوازی مشهور بوده و من هم این را تجربه كرده ام، من صمیمیت خاصی با این الواح دارم. این الواح مانند بچه های من هستند. می توانم بگویم یكی از مهم ترین منابع اطلاعاتی ما از امپراطوری هخامنشی در اوجش، همین الواح هستند. این منبع، یك منبع اطلاعات زبان نیز است چون امپراتوری هخامنشی از مصر تا هند گسترش داشته و زبان های دیگر را نیز می توان در آنها پیدا كرد.
وی اظهار داشت: این لوحه ها جامعه كامل هخامنشی را معرفی می كند؛ از فقرا و كارگران، اعضای دربار و خدایان آن زمان پارسی؛ بدین سبب نگاه كاملی از آن دوران به ما می دهد. حتی می توان وضعیت نهادها، مؤسسه ها، دولت ها و ادارات آن زمان را هم پیدا كرد و اینكه اقتصاد آنها به چه شكل اداره می شده است.
این استاد دانشگاه افزود: ما ۶۵۰۰ تبلت را خوانده ایم، ۸۵۰ لوحه آرامی را خوانده ایم، ۲۵۰ متن كه درباره لوحه های آرامی است، مطالعه شده و بیشتر از ۴۰۰۰ مُهر كه روی تبلت ها وجود داشته، رمزگشایی شده است.
استولپر در پاسخ به این پرسش كه چه چیزی به پژوهشگران یاد داده شده است؟ اظهار داشت: تصور كنید یك شهروند دوره هخامنشی هستید و در دوران داریوش بزرگ در یك كاروانسرا مشغول به كار بوده اید؛ مسافرانی از همه جا با فرهنگ ها و زبان های گوناگون به آنجا ورود می كرده اند و از كاروانسرا غذا می خواستند. باید می دانستیم كه چطور باید با این افراد برخورد كرد؟ از كجا می آیند و به كجا می روند و چگونه باید با كسی كه به زبان دیگری صحبت می كند، ارتباط برقرار نماییم. ما امروز هم با این مسائل سروكار داریم، اما نمی دانیم اقتصاد چطور می چرخد ولی مردم دوران هخامنشی تمام این مسائل را به صورت مستند داشتند، اطلاعات كامل آنها هم هنوز در دسترس می باشد كه آنها چطور دسته بندی می شدند و چطور با یكدیگر ارتباط برقرار می كردند؛ این فقط بخش كوتاهی است كه ما یاد گرفتیم چونكه هر روز به یك نكته جدید برمی خوریم. تحقیقات روی آن هیچ گاه تمام نمی گردد.
وی در پاسخ به اینكه تفاوت بین الواح بارو با الواح خزانه چیست و تابحال بیشتر درباره الواح خزانه صحبت می شده است، توضیح داد: به الواحی می گویند «الواح هخامنشی بارو» كه در زیر یكی از باروها پیدا شده است بدین سبب متون آن هیچ ربطی به بارو ندارد. الواح خزانه نیز بنا بر این نامگذاری شده اند.
در تكمیل این توضیحات محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی كشور اظهار داشت: سنت ساخت الواح تنها در تخت جمشید نبوده است بلكه در هفت تپه خوزستان نیز از این الواح پیدا شده و اگر می بینیم كه برخی از آنها بسیار كوچك هستند، به سبب سنت ساخت این الواح توسط استادكاران بوده است بدین سبب ما سنت ساخت این الواح را از دوره هخامنشی داشته ایم و در این دوره نیز ادامه پیدا كرده است.
در ادامه جبرئیل نوكنده مدیر موزه ملی ایران درباره اینكه این الواح هخامنشی مقرر است در مخزن قرار گیرند یا به معرض نمایش گذاشته شوند نیز اظهار داشت: ما در مخزن، مكان را به شكل استاندارد تجهیز كرده ایم، این آثار بطور قطع به نمایش درمی آیند. مخزن موزه ملی ایران، استانداردترین مخزن موزه در ایران است.
وی اضافه كرد: طرح بازسازی موزه ایران باستان نیز در دستور كار است. سه سال قبل رئیس سابق مؤسسه شرق شناسی به ایران آمد و از این مخزن بازدید نمود. پیش از آنكه این الواح به ایران بیاید، ما سه میلیون اثر در این مخزن داشته ایم.


منبع:

1398/07/12
14:15:37
5.0 / 5
1572
تگهای خبر: فرهنگی , مسافر , موزه , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد