پول مردم كجاست در جیب آژانس ها یا شركت های هواپیمایی؟

پول مردم كجاست در جیب آژانس ها یا شركت های هواپیمایی؟

به گزارش سفرگو سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان گزارش كرده كه برخی آژانس های مسافرتی و هوایی از پرداخت هزینه كنسلی بلیت پروازها و سفرها، خودداری كرده اند. انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری هم به سازمان هواپیمایی نامه نوشته كه شركت های هواپیمایی تا حالا یك ریال از بابت كنسلی بلیت ها به آژانس ها برنگردانده اند كه آن پول به دست مردم برسد.


به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، سازمان هواپیمایی ششم اسفندماه بخشنامه كرد كه به دنبال شیوع كروناویروس در ایران، هزینه بلیت های كنسلی بدون دریافت جریمه استرداد شود. سخنگوی این سازمان در تكمیل آن بخشنامه اعلام نمود كه اگر، پیش از پنجم اسفندماه بلیت سفر خویش را تهیه كرده باشند، می توانند آنرا بدون پرداخت جریمه كنسل كنند.
در همین حال برخی شركت های هواپیمایی با دادن مهلت تنفس به خود و یا بهانه هایی از این دست كه هنوز بخشنامه سازمان هواپیمایی را نگرفته اند، در پس دادن هزینه كنسلیها تعلل ایجاد كردهاند.
در این میان، برخی مسافران انصرافی هم از بدتعهدی آژانسهای مسافرتی در پس دادن پول، شكایت داشتند، آژانس ها هم در واكنش به شكایت های مردمی، در نامههای مكرر به سازمان هواپیمایی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این تاخیر و بدتعهدی ها را گردن شركت های هواپیمایی و ریلی و هتل ها انداختند.
سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان، هشتم اسفندماه در نامه ای به امضای سرپرست اداره كل نظارت بر خدمات این سازمان، خطاب به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نوشت كه «با توجه به انتشار ویروس كرونا و ضرورت حفظ سلامت جامعه، ضمن عطف به نامه شماره ۶۰۵۹۸ مورخ ۹۸/۱۲/۰۶ رئیس سازمان هواپیمایی كشوری و نامه ۹۸۲۴۰۰/۳۹۴۱۳ مورخ ۹۸/۱۲/۰۶ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در خصوص كنسلی تورها و پروازهای مسافران بدون دریافت هزینه، برای پیشگیری از شكایات و تبعات بعدی آن، لطفا دستور فرمایید مبحث در اسرع وقت به دفاتر و شركت های خدمات مسافرتی ابلاغ و بر فرآیند اقدامات آنها نظارت لازم معمول شود.»
حرمت الله رفیعی ـ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هم كه نسبت به حمایت نكردن دولت از اصناف گردشگری و تحمل ضرر مالی در بحران كرونا گله مند بود، در پاسخ به آن نامه نوشت كه «با توجه به همكاری نكردن بعضی از هتل ها حسب بخشنامه جامعه هتلداران ایران و همینطور بعضی از ایرلاین ها، دفاتر قادر به بازپرداخت كل وجوه دریافتی نیستند و مزید اطلاع بعضی از اقدامات صورت گرفته برای مسافران از قبیل ویزا، اقامت در هتل های خارج از كشور با هزینه بلیت پروازها، قطارها و اتوبوس های خریداری شده برای مسافران كه مبدا و مقصد آن در خارج از ایران است و با عنایت به این كه آنها هم تابع قوانین كشورهای خود هستند بخشی از مبالغ قابل استرداد نیست.»
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان پس از این نامه نگاریها در مصاحبهای با ایسنا به شكایتهای رسیده از تخلفات آژانسهای مسافرتی و شركت های هواپیمایی در پس ندادن پول سفرهای كنسلی، اشاره كرده و اظهار داشته بود: به دنبال اقدامات نظارتی و بازرسی های انجام شده از سایت های فروش بلیت هواپیما و هم حسب شكواییه ها و گزارشات شاكیان خصوصی مشخص شد مسافران زیادی پروازهای خویش را كنسل كردند و ضمن رفتن به دفاتر خدمات مسافرتی خواهان عودت وجه بلیت خود شده اند. اما به نظر می آید كه آژانس های مسافرتی برخی شركتها، از این كار خودداری كرده و برای لغو بلیت سفرها از مردم جریمه دریافت می كنند كه این امر باعث نارضایتی مسافران و سردرگمی آنها شده است.
او گفته كه مردم می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این حوزه، مراتب را از راه تلفن ۱۲۴ به شكایات مردمی سازمان های صنعت، معدن و تجارت سراسر كشور اعلام كنند یا در سایت سازمان هواپیمایی كشوری بخش شكایات، مبحث را درج كنند و مطمئن باشند بدون بخشایش با شركت ها یا آژانس های متخلف برخورد و پول مسافران به آنها برگردانده خواهد شد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران پس از این اظهارات، یك مرتبه دیگر دست به نامه شده و این دفعه خطاب به رئیس سازمان هواپیمایی نوشته است: «برابر گزارش های مختلف از دفاتر و گله مندی از نحوه برخورد ایرلاین ها (شركت های هواپیمایی) و استرداد نشدن مبالغ واریزی مسافران در وجه دفاتر (خدمات مسافرتی) در خصوص صدور بلیط و كنسل كردن مسافر به علت شرایط خاص، همه ایرلاین های خارجی و داخلی تا كنون ریالی را مسترد نكردهاند كه مشكلات عدیده ای را برای دفاتر ما بوجود آورده و در توان همكاران ما جهت استرداد به مسافران نیست.
مزید استحضار نهادهای نظارتی (سازمان تعزیرات حكومتی، پشتیبانی از مصرف كنندگان، قوه قضاییه و ناجا) كه تنها با دفاتر خدمات مسافرتی برخورد قهریه دارند. ترتیبی اتخاذ فرمایید به فوریت ایرلاین ها نسبت به استرداد وجوه كنسلی بلیت ها اقدام لازم را مبذول فرمایند.»
حرمت الله رفیعی در گفتگو با ایسنا هم درباره تخلف برخی آژانس های مسافرتی در بازنگردان وجه كامل كنسلی سفرها، اظهار داشت: در اینباره خاطیان باید پاسخگو باشند، بررسی نمایند ببینند سایتهای فروش آنلاین چقدر از وجوه مردم را نگه داشتهاند و بازنگرداندهاند، مسئله فقط آژانسهای مسافرتی نیست، آژانسی بوده كه 60 میلیون تومان باید به مردم برمیگرداند و با یك تلفن انجمن این كار را انجام داده است. اگر شكایتی وجود دارد دستگاههای نظارتی با هماهنگی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی، رسیدگی و كنترل كنند.
وی در پاسخ به این سؤال كه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان هواپیمایی بعد از بخشنامهای كه درباره لغو سفر بدون دریافت جریمه صادر كرد، این مدت نظارت و بازرسی میدانی از آژانس ها داشته است و یا تعزیرات حكومتی نظارتی بر این جریان دارد؟ اظهار نمود: چنین بازرسیایی از جانب وزارتخانه و یا سازمان تا حالا انجام نشده است، هرچند كه صنف رسیدگی ها و كنترل های خویش را دارد. متاسفانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان هواپیمایی هر كدام ساز خودشان را میزنند و فشار فقط روی آژانس های مسافرتی است. برای تعزیرات هم رویه خاصی در این صنعت تعریف نشده است، البته كه نظارت های كلی خویش را دارد.



1398/12/21
00:00:53
5.0 / 5
1943
تگهای خبر: آنلاین , تولید , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد