قیمت حج دردسرساز شد

قیمت حج دردسرساز شد

سفرگو: قیمت های متناقض حج تمتع صدای اعتراض بعضی از متقاضیان این سفر را برانگیخت.



به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، در حالیكه رییس سازمان حج و زیارت پیش از آغاز ثبت نام در كاروان های حج ۹۷، كف و سقف هزینه این سفر را ۱۲میلیون و ۱۰۰ هزار و ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام نموده بود اما در جدول ثبت نامی، حج به مبالغ دیگری فروخته می گردد. همین تناقض ها صدای اعتراض بعضی از متقاضیان را برانگیخت و آنها را راهی سازمان حج و زیارت كرد.

هر چند كه پیش از این رییس سازمان حج و زیارت در سفر به عربستان با بیان افزایش عوارض و مالیات ها در آن كشور، برای افزایش هزینه سفر حج اعلام آمادگی داده بود و نماینده ولی فقیه در امور حج هم در روزهایی كه نرخ ارز در داخل روند صعودی را در پیش گرفته بود این تلنگر را وارد كرده بود كه «نرخ حج آینده، با عنایت به هزینه ارزی و دیگر هزینه های تمام شده اعلام می گردد.»

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسكر در زمانی كه هنوز قیمت سفر حج واجب استخراج نشده بود، گفته بود كه «مردم باید بدانند سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به هیچ وجه در افزایش نرخ حج دخالتی ندارند و ملاك ما قیمت تمام شده است و بر مبنای همان هم عمل خواهد شد.»

او همینطور تاكید كرده بود علت گرانی حج به مردم شفاف توضیح داده شود و یادآور شده بود: «این عمل به معنای جوسازی ضد كسی نیست، مردم شرایط كشور، وضعیت عربستان و افزایش قیمت برخی اقلام در آن كشور را می دانند و طبیعی است واقعیت ها را درك می كنند، اما التهابات بازار ارز را باید دولت مدیریت كند تا متوجه زائران حج نشود.»

با این حال رییس سازمان حج و زیارت وقتی قیمت حج را كه در ۲۳ گروه تنظیم شده اعلام نمود خیلی كلی اظهار داشت كه این قیمت متاثر از نوع و موقعیت هتل و هواپیما و زمان اعزام زائران است.

محمدی هزینه حج را با كسر مبلغی كه مقرر است یكی از بانك های عامل به صورت مساعده به زائران پرداخت كند، بی آن كه دلیل قضیه این كمك بانكی را مطرح كند، اعلام نمود. مبالغی كه در لیست كاروان های حج لحاظ نشده و دیده نمی گردد.

سازمان حج و زیارت با گذشت دو روز از آغاز ثبت نام در كاروان ها و بعد از اعتراض متقاضیان این سفر در بعضی استان ها همچون تهران به قیمت بالای حج، اطلاعیه ای را صادر و توضیحاتی را برای روشن تر شدن مبحث عرضه كرد.

در توضیحات سازمان حج و زیارت در واكنش به اعتراض مردم به قیمت بالای حج كه متناقض از رقم های اعلام شده قبلی است، آمده: پایین ترین قیمت كاروان های حج سال ۹۷، حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت گرانترین كاروان حج سال آتی، حدود ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

هزینه تمام شده برای سفر حج بالاتر از ارقام فوق بوده اما درراستای تامین رفاه حجاج بیت الله الحرام با پیگیری سازمان حج و زیارت و مساعدت بانك ملی ایران، مبلغ یك میلیون و ۴۰۰ هزار تومان با عنوان مساعدت بانك به زائرانی كه در سال های گذشته در بانك ملی ثبت نام كرده بودند، از سرجمع هزینه های تمام شده كسر و قیمت كاروان های حج به رقم حداقل ۱۲ میلیون و ۱۰۰. و ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

در هنگام ثبت نام علاوه بر مبلغ ثبت نام اولیه زائران در بانك، سود ودیعه حج ایشان هم محاسبه و از كل هزینه كاروان كسر خواهد شد و زائران تنها هزینه ما به التفاوت را پرداخت خواهند كرد.

برای تامین رفاه زائران تمهیداتی اندیشیده شده تا هزینه سفر حج در دو مرحله از زائران دریافت شود كه بخش اول هزینه ها مبلغ ده میلیون تومان خواهد بود كه مبلغ ثبت نام اولیه زائران در بانك و همینطور سود سپرده حج از آن كسر خواهد شد و زائران در این مرحله تنها هزینه ما به التفاوت تا سقف ۱۰ میلیون تومان را پرداخت خواهند كرد."

این سازمان پیشتر هم اطلاعیه مشابهی را، اما بدون اعلام قیمت های واقعی، منتشر نموده بود. این سازمان هنوز علت كمك مالی بانك به این سفر "واجب" كه از اركان آن "استطاعت مالی" هم است، اعلام نكرده است.




1396/12/10
17:22:31
5.0 / 5
1994
تگهای خبر: سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد