نقشه گردشگری جهان در ۲۸ سال اخیر، ایران در رتبه ۷ جهانی

نقشه گردشگری جهان در ۲۸ سال اخیر، ایران در رتبه ۷ جهانی

سفرگو: از سال ۱۹۹۰ میلادی تابحال مناطق آسیا، آمریكای جنوبی، آفریقا و خاورمیانه بیشترین رشد را در جذب توریست خارجی به ثبت رسانده اند.


به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۱.۳۲ میلیارد سفر خارجی توسط گرشگران در سراسر جهان انجام شد كه در مقایسه با آمار ۱.۲۴ میلیارد سفر در سال قبل آن افزایش داشت و همینطور سه برابر بیشتر از ۴۳۹.۵ میلیون سفری است كه در سال ۱۹۹۰ میلادی به ثبت رسید.
در حالی كه جمعیت جهان از ۵.۳ میلیارد نفر در ۲۸ سال پیش (۱۹۹۰) به بیش از ۷.۶ میلیارد نفر هم اكنون رسیده است نمی توان این حقیقت را كتمان كرد كه امروز در مقایسه با گذشته افراد بیشتری لذت سفر در سراسر دنیا را تجربه می كنند.
رشد بزرگ گردشگری در قرن ۲۱ زائیده افزایش محبوبیت جاذبه های گردشگری در مقاصد اروپایی نبوده و در عوض نتیجه رونق گردشگری در آسیا، آمریكای جنوبی، آفریقا و خاورمیانه بوده است. بعنوان مثال در سال ۱۹۹۰ میلادی، منطقه آسیا-پاسیفیك تنها میزبان ۵۶.۲ میلیون گردشگر خارجی بود اما آمارهای سال ۲۰۱۷ در این منطقه عدد ۳۲۳.۷ میلیون نفر را نشان می دهند.
در ۳۰ سال اخیركدام یك از مقاصد گردشگری بیشترین رشد را در جذب توریست خارجی داشته اند و كدام كشورها وارد مدار پررونق گردشگری شدند و كدام یك از این بازار خارج شدند؟ بخش سفر نشریه تلگراف كوشیده با استفاده از بانك اطلاعاتی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به این پرسش پاسخ دهد.
از نقطه نظر رشد نسبی جذب توریست از سال ۱۹۹۰ تابحال هیچ كشوری به اندازه كامبوج رونق در این بخش را طی این سال ها تجریه نكرده است. در سال ۱۹۹۰ كه كامبوج هنوز تحت سیطره خمرهای سرخ، جنگ با ویتنام و متعاقب آن ۱۰ سال اشغال بود، سالانه تنها پذیرای ۱۷۰۰۰ توریست بود اما حالا بعد از گذشته سه دهه كشور كامبوج یكی از مقاصد اصلی سفر به جنوب شرقی آسیاست و برپایه گزاش سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۶ میزبان ۵.۰۱ میلیون گردشگر بوده كه حاكی از رشد ۳۲۹۴۱ درصد در قیاس با آمارهای سال ۱۹۹۰ است. انتظار می رود این رقم در آمارهای اعلامی سال ۲۰۱۷ به ۵.۶ میلیون نفر برسد.



كشور لائوس و میانمار دو همسایه كامبوج هم در رتبه های دوم و سوم بیشترین رشد گردشگری در ۲۸ سال اخیر قرار دارند. لائوس كه در سال ۱۹۹۰ تنها ۱۴ هزار توریست داشت بر مبنای آمار سال ۲۰۱۶ میزبان ۳.۳۲ میلیون گردشگر بوده (رشد ۲۳۷۱۴ درصدی) و شمار گردشگران میانمار هم از ۲۱ هزار نفر در سال ۱۹۹۰ به ۲.۹ میلیون نفر (رشد ۱۳۸۰۹ درصد) افزایش یافته است.
ایران بعد از كامبوج، لائوس، میانمار، آلبانی، قرقیزستان و ویتنام در رتبه هفتم بیشترین رشد در جذب توریست از سال ۱۹۹۰ میلادی تابحال قرار گرفته است و امروز ۳۲.۹ برابر بیشتر از ۲۸ سال پیش گردشگری خارجی وارد خاك ایران می شوند.
گرجستان، امارات، آذربایجان، قطر، مالزی، عمان، ایسلند، بلاروس، كوبا، پرو، كرواسی، آفریقای جنوبی و یونان هم در رتبه های بعدی كشورهایی قرار دارند كه از سال ۱۹۹۰ تابحال بیشترین رشد را در جذب گردشگر خارجی به ثبت رسانده اند.
در سال ۱۹۹۰ كشورهایی چون مجارستان، سوئیس، پرتغال و بلژیك در بین پرگردشگرترین كشورهای جهان حضور داشتند كه امروزه جای خویش را به كشورهایی نظیر ژاپن، مالزی و ماكائو دادند و كشور چین كه در آن زمان در رتبه دوازدهم جهان قرار داشت امروز جایگاه خویش را به رتبه چهارم ارتقاء داده و تایلند هم از رتبه هجدهم به جایگاه دهم صعود كرده است. تركیه هم یكی دیگر تازه واردها در بین مقاصد برتر گردشگری جهان به حساب می آید كه در سال ۱۹۹۰ حدود ۴.۸ میلیون توریست داشت و امروز نزدیك به چهل میلیون نفر.


تنها سه كشور از سال ۱۹۹۰ تابحال با كاهش شمار توریست رو به رو بوده اند؛ مجارستان كه زمانی با ۲۰.۵ میلیون گردشگر پنجمین كشور پربازدید جهان بود، امروز با ۱۵.۵ میلیون توریست به رتبه پانزدهم نزول پیدا كرده است. سوئیس هم از جایگاه ۱۱ به ۳۵ و رومانی از رتبه ۲۴ به ۷۳ نزول یافته اند.
از سال ۲۰۱۰ میلادی تابحال هم كشورهای الجزایر، زیمباوه، اردن، تونس، اوكراین، سوریه و مصر با كاهش شمار توریست در مقایسه با سال های گذشته خود رو به رو بوده اند و از سال ۲۰۱۵ تابحال هم كره جنوبی، آرژانتین، ایران، بلژیك، لائوس، میانمار، عربستان سعودی، آمریكا و روسیه ریزش توریست داشته اند.



ایران از سال ۲۰۱۵ تابحال با كاهش ۰.۳ میلیون توریست مواجه بوده است. آمریكا و روسیه هم از سال ۲۰۱۵ تابحال به ترتیب ۳.۶ و ۴.۴ میلیون نفر كاهش توریست داشته اند.
بر اساس این گزارش، كاهش در شمار گردشگران در سال های اخیر بیشتر نتیجه جنگ، تروریسم و ناآرامی های داخلی بوده است.



1397/01/22
14:53:55
5.0 / 5
2598
تگهای خبر: توریست , سفر , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد