خانه های تاریخی تهران وكیل دار می شوند

ما گلادیاتور نیستیم

ما گلادیاتور نیستیم

سفرگو: مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده با معاونت میراث فرهنگی؛ از این به بعد برای پیگیری حقوقی مسائل در رابطه با خانه های تاریخی استان تهران، یك وكیل می گیریم.


به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، دلاور بزرگ نیا كه امروز- دوشنبه ۲۸ خرداد - در نشست خبری با خبرنگاران میراث فرهنگی در این اداره كل صحبت می كرد، با اعتراض نسبت به وضعیت پرونده های حقوقی خانه های تاریخی تهران مانند "شهریار فریبرز" و "حسام لشكر" كه گاها با این عنوان كه مستندات كافی برای دفاع از باقی ماندن آن ها در لیست آثار ملی وجود ندارد، از ثبت ملی خارج می شوند، از حضور یك وكیل دیگر در دفاع از پرونده های این خانه ها اطلاع داد.

او اظهاركرد: در صحبت هایی كه با معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی انجام داده ایم، مقرر است از این به بعد برای پیگیری حقوقی مسائل در رابطه با خانه های تاریخی استان تهران، یك وكیل می گیریم.علاوه بر كارشناس میراث فرهنگی، مدیر امور حقوقی ما بعنوان وكیل مبحث را پیگیری نمی كند، بلكه وكیل دیگری می گیریم تا این موضوعات را بتوانیم به نحو بهتری پیگیری نماییم.

بزرگ نیا با بیان این كه در هر یك از این پرونده ها صرفا كارشناس ما وكیل این پرونده نبوده است، اضافه كرد: ما اجازه داریم كه برای پرونده ها وكیل بگیریم تا حداقل بعدا كسی ما را متهم نكند كه این پرونده ها ناقص به دادگاه رفته اند و ولی پیگیری ها دچار ضعف بوده است.

او افزود: اگر دادگاه نپذیرفت كه این پرونده ها باید در لیست میراث ملی بماند و در مرحله بدوی و تجدیدنظر حكم صادر كرد، ما ناچار به رعایت آن هستیم.

مقدمات خرید خانه نیما در حال انجام است

وی همینطور در مورد آخرین وضعیت خانه تاریخی نیما اظهار داشت: در آخرین ملاقاتی كه با مدیرعامل شركت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری داشتیم، عزم شهرداری بر خرید این خانه بود. مقدمات برای خریدن این بنا آماده شده است.

او با بیان این كه قصد دارند تا پیوندی بین خانه نیما در تهران و خانه وی در یوش تولید كنند، ادامه داد: در نظر داریم تا برخی رویدادها مانند جایزه ادبی نیما هم پیگیری شود. اگر این خانه خریداری شود می توان از آن بعنوان خانه ادبیات معاصر هم بهره برد.

احتمال تخریب كافه باغ نگارستان به علت تخلف

وی همینطور درباره ساخت وساز در كافه باغ نگارستان در میدان بهارستان كه به این بنا صدمه وارد كرده است، اظهار داشت: اداره كل میراث فرهنگی استان تهران درباره این مورد پیگیری حقوقی خویش را انجام داده است. این پرونده در حال رسیدگی است، طرح شكایت هم شده و ما از این ساخت وسازها بازدید كرده ایم.

او بیان كرد: اینكه حكم تخریب صادر شود یا نه را نمی دانیم، ولی در اجرای حكم نیاز به تصمیم گیری داریم. باید بتوانیم تغییرات انجام شده را به شكل اولیه دربیاوریم تا اصالت بنا حفظ شود. ای كاش در راه ساخت و ساز شرایطی به وجود می آمد كه اصلا به چنین جاهایی ختم نمی شد.

سپیده سیروس نیا، معادن میراث فرهنگی استان تهران اما در پاسخ به این دعای بزرگ نیا، اظهار نمود: از زمان ساخت بنای این كافه میراث فرهنگی پیگیری هایی را انجام داده است، اما هیچ جوابی از مسئولان نگارستان گرفته نشد.

میراث فرهنگی در مورد چشمه علی كوتاهی نكرده/ما گلادیاتور نیستیم


بزرگ نیا؛ مدیركل میراث فرهنگی استان تهران همینطور در مورد عبور خط مترو از چشمه علی شهرری و علل كم شدن آب آن هم اظهار داشت: ده ها خط مترو در تهران وجود دارد كه یكی از آنها به مشكل برخورده است. ما چندین نشست با مسئولان مترو برگزار كرده ایم و تحقیقات مركز زمین شناسی را هم خوانده ایم. میراث فرهنگی در این زمینه كوتاهی نكرده است.

او با بیان این كه میراث فرهنگی گلادیاتور نیست كه فكر كنید همیشه در حال تخریب بناهای تاریخی است، اضافه كرد: ما در بعضی مسائل مانند ایستگاه متروی موزه فرش آنها را قانع كرده ایم كه نباید تولید شود. مطالعات آنها درباره چشمه علی هم ما را قانع كرد كه خط مترو آسیبی به سفره های زیرزمینی چشمه علی وارد نمی نماید. آنها به ما گفتند كه اگر ۲۰ متر كار جلو برود، شاهد خواهیم بود كه دوباره آب به چشمه برمی گردد.

مدیركل میراث فرهنگی استان تهران درباره تخریب های رخ داده درقبرستان امامزاده عبدالله (ع) شهرری هم اظهار داشت: از اوقاف خواسته بودیم كه نصب ۱۱ سنگ تاریخی آن محدوده صورت گیرد. بعضی اوقات می توان از قوانینی مانند احیای عین به عین بهره برد.

عزم برای تولید شعب تخصصی قضائی میراث فرهنگی

بزرگ نیا همینطور در مورد پیگیری های این اداره كل برای تولید دادسرای ویژه میراث فرهنگی كه از دوره های گذشته میراث فرهنگی در دستور كار بوده است، اظهار داشت: رئیس سازمان میراث فرهنگی جلساتی با سخنگوی قوه قضائیه برگزار كرده كه نتایج خوبی داشته است. عزم سازمان میراث فرهنگی بر این است كه در مراكز استان ها شعب تخصصی رسیدگی به جرایم فرهنگی و میراثی داشته باشیم. تهران هم از این غائله مستثنی نخواهد بود.

مدیركل میراث فرهنگی استان تهران همینطور با بیان این كه صدمه های اجتماعی قدری فراغت ما را نسبت به داشته های فرهنگی مان در استان تهران كم كرده است، اظهار داشت: ما با ضعف نیروی انسانی مواجهیم و در بنیه كارشناسی مان ضعف داریم.

وی بناهای تاریخی را یك ظرفیت مهم در كلان شهر تهران نام برد و اظهار داشت: احساس می كنم تخریب و از بین رفتن بعضی از آثار و بناهای تاریخی از سر ناآگاهی و عدم اطلاع رسانی است، چون حتی اگر با نگاه سودجویانه به این مورد هم نگاه نماییم آثار و بناهای تاریخی یك ظرفیت مهم برای درآمدزایی است و با تبدیل این بناها به اماكن گردشگری و مراكز اقامتی می توان ضمن حفظ این داشته های تاریخی ارزشمند، از آن ها برای تولید اشتغال و درآمدزایی هم بهره برد كه در این میان این رسانه ها باید این مورد را اطلاع رسانی كنند تا افراد علاقه مند برای سرمایه گذاری در این حوزه تشویق شوند.

پیشنهاد تولید اداره كل شهرستان های استان تهران

بزرگ نیا همینطور در پاسخ به سؤالی در خصوصی تولید اداره میراث فرهنگی شهرستان تهران اظهار داشت: موافق این مورد هستیم و برای این كار مصممیم اما اعتقاد ما بر این است كه در استان تهران مانند آموزش وپرورش دو اداره كل تولید شود.

او این دو اداره را شامل اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران و اداره كل شهرستان های استان تهران نام برد و اضافه كرد: با این كار می توانیم موضوعات در رابطه با شهرستان های مختلف را با استفاده از این اداره كل پیگیری نماییم.


میراث فرهنگی را كمتر جدی می گیرند


او همینطور درباره تهرانگردی های انجام شده توسط شهرداری تهران اظهار داشت: شهرداری در برگزاری این تورها جدی است، هر چند در گذشته مسائل مالی سبب كمرنگ شدن این اتفاق شده بود، اما خوشبختانه اكنون پافشاری ها نسبت به انجام این كار بیشتر شده است.

او نمونه ی این كار را تهرانگردی دهه ۶۰ و برگزاری تور ادبی روز سعدی دانست و اضافه كرد: گاهی گرفتار برخی قوانین هستیم. چند فرصت مانند شورای گفت وگوی دولتی و بخش خصوصی در اختیار داشتیم، اگر دستگاه ها برای تولید قوانین دور هم جمع شده اند دیوان عدالت اداری هم دستگاهی است كه در زمان تعارض بین دولت و بخش خصوصی وارد می گردد.

بزرگ نیا تصریح كرد: میراث فرهنگی هم باید كمی خویش را در زمینه قوانین به روزتر كند چون ما را در این شرایط كمتر جدی می گیرند.




1397/03/29
15:09:47
5.0 / 5
2244
تگهای خبر: تاریخی , تولید , سازمان میراث فرهنگی , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد