مدیركل میراث فرهنگی استان تهران:

۸ میلیون مسافر در شهرری، آب به چشمه علی برمی گردد

۸ میلیون مسافر در شهرری، آب به چشمه علی برمی گردد

سفرگو: مدیركل میراث فرهنگی استان تهران اظهار داشت: ۸ میلیون مسافر به شهرری می رود. اگر برای این ۸ میلیون برنامه داشته باشیم می توان از این فرصت و ظرفیت استفاده های زیادی كرد.



به گزارش سفرگو به نقل از مهر، دلاور بزرگ نیا مدیركل میراث فرهنگی استان تهران در اولین نشست خبری خود كه امروز پس از سه ماه از انتصابش در این اداره كل برگزار شد، اظهار داشت: صدمه های اجتماعی قدری فراغت ما را نسبت به داشته های فرهنگی مان در استان تهران كم كرده است. ما باید بتوانیم از این داشته ها بیشتر استفاده نماییم.
وی اظهار داشت: ما چند محور اساسی را در تهران در نظر گرفته ایم. یك محور تاریخی و فرهنگی است كه در این محور باید به این هم توجه داشت كه اگر به موقع حریم بعضی از بناهای تاریخی تعیین می شد، مشكلی در حفاظت از آنها به وجود نمی آمد یا در حوزه میراث معنوی در بعضی از محورها به پژوهش های فوری نیاز داریم كه عناصر فرهنگی استان را مشخص نماید مانند اطلس جامع باستان شناسی، با این وجود در بخش معرفی آثار بسیار ضعیف بوده ایم.
بزرگ نیا خاطرنشان كرد: محور دیگر گردشگری رویدادهاست. در استان تهران رویدادهای بین المللی مانند جشنواره فیلم فجر برگزار می گردد. باید دید چقدر از این محصول در گردشگری استفاده می نماییم و یا اینكه چرا در رویدادهای بین المللی حضور نداریم.
۸ میلیون مسافر به شهرری می رود
وی اضافه كرد: در شهرستان ری ۸ میلیون مسافر به حرم عبدالعظیم می روند در حالیكه مشهد الرضا میزبان ۱۵ میلیون مسافر است. فاصله عددی آن زیاد نیست، ولی اگر برای این ۸ میلیون برنامه داشته باشیم می توان از این فرصت و ظرفیت استفاده های زیادی كرد.
مدیركل میراث فرهنگی استان تهران اظهار داشت: محور دیگر گردشگری سلامت است. استان تهران به علت فضاهای كالبدی كه در حوزه گردشگری سلامت دارد ظرفیت قابل توجهی برای گردشگران سلامت بشمار می رود. با عنایت به پیشرفت های پزشكی، این محورها با نگاه پذیرش بیماران بین المللی طراحی شده است. از این ظرفیت می توان بعنوان ظرفیت ملی بهره برد.
بزرگ نیا همینطور درباره اقامتگاه های بوم گردی هم اظهار داشت: به یك اقامت بوم گردی در شهر تهران مجوز داده ایم كه آن هم فعال است اما امسال حداقل ۱۰۰ واحد بوم گردی در روستاهای تهران تولید می گردد كه تابحال ۷ یا ۸ واحد بوم گردی به بهره برداری رسیده است. ما نباید از این ظرفیت غافل شویم.
وی اضافه كرد: اگر تهران می تواند گردشگرفرست باشد، باید به این باور برسیم كه می تواند مقصد گردشگری هم باشد. درست است كه گردشگری تهران را در چند محور دیده ایم اما مانع از این نیست كه در دیگر بخش ها نگاه به جلو نداشته باشیم. ما می خواهیم تا فستیوال تهران را با مبحث تهران قدیم برگزار نماییم.
مدیركل میراث فرهنگی استان تهران از آمادگی افزودن ۷۰۰ تخت به ظرفیت اقامتی استان تهران اطلاع داد و اظهار داشت: بعضی از این پروژه ها در هفته دولت به بهره برداری می رسد.
بزرگ نیا همینطور درباره خانه تاریخی نیما هم اظهار داشت: در آخرین ملاقاتی كه با مدیرعامل شركت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری داشتیم، عزم شهرداری بر خرید این خانه بود. مقدمات برای خریدن این بنا آماده شده است. ما می خواهیم پیوندی بین خانه نیما در تهران و خانه وی در یوش تولید شود. همینطور در نظر داریم تا برخی رویدادها مانند جایزه ادبی نیما هم پیگیری شود. اگر این خانه خریداری شود می توان از آن بعنوان خانه ادبیات معاصر هم بهره برد.
آب به چشمه علی برمی گردد
وی همینطور درباره ساخت و ساز در كافه باغ نگارستان هم كه به این بنا صدمه وارد كرده است، اظهار داشت: اداره كل میراث فرهنگی استان تهران درباره این مورد پیگیری حقوقی خویش را انجام داده است. این پرونده در حال رسیدگی است، طرح شكایت هم شده و ما از این ساخت و سازها بازدید كرده ایم. اینكه حكم تخریب صادر شود یا نه را نمی دانیم، ولی در اجرای حكم نیاز به تصمیم گیری داریم. باید بتوانیم تغییرات انجام شده را به شكل اولیه دربیاوریم تا اصالت بنا حفظ شود. ای كاش در راه ساخت و ساز شرایطی به وجود می آمد كه اصلا به چنین جاهایی ختم نمی شد.
بزرگ نیا همینطور درباره پیگیری تخلفات مدیران قبلی بخش حقوقی اداره كل میراث فرهنگی تهران هم خاطرنشان كرد: درباره هر تخلفی كه به وجود آمده یا نه، مراكز رسیدگی وجود دارد كه حكم صادر می كنند كه البته باید حكم صادره با اصل جرم تناسب داشته باشد. ما هنوز وقت نكرده ایم كه درباره ضرر و زیان ناشی از آن صحبت نماییم.
مدیركل میراث فرهنگی استان تهران درباره عبور خط مترو از چشمه علی شهرری و كم شدن آب آن هم اظهار داشت: دهها خط مترو در تهران وجود دارد كه یكی از آنها به مشكل برخورده است. ما چندین نشست با مسئولان مترو برگزار كرده ایم و تحقیقات مركز زمین شناسی را هم خوانده ایم. میراث فرهنگی در این زمینه كوتاهی نكرده است. ما در بعضی مسائل مانند ایستگاه متروی موزه فرش آنها را قانع كرده ایم كه نباید تولید شود. مطالعات آنها درباره چشمه علی هم ما را قانع كرد كه خط مترو آسیبی به سفره های زیرزمینی چشمه علی وارد نمی نماید. آنها به ما گفتند كه اگر ۲۰ متر كار جلو برود، شاهد خواهیم بود كه دوباره آب به چشمه برمی گردد.
وی درباره خروج خانه های تاریخی شهریار فریبرز و حسام لشگر از فهرست میراث ملی هم توضیح داد: در هر یك از این پرونده ها صرفا كارشناس ما وكیل این پرونده نبوده است. ما اجازه داریم كه برای پرونده ها وكیل بگیریم تا حداقل بعدا كسی متهممان نكند كه این پرونده ها ناقص به دادگاه رفته است، ولی پیگیری ها دچار ضعف بوده است. اگر دادگاه نپذیرفت كه این پرونده ها باید در لیست میراث ملی بماند و در مرحله بدوی و تجدیدنظر حكم صادر كرد، ما ناچار به رعایت آن هستیم.
بزرگ نیا درباره مسافران جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم اظهار داشت: باید منتظر ماند تا دید تا پس از اتمام بازی ها افراد با چه مشكلاتی روبرو بوده اند و ما چه پرونده هایی را باید رسیدگی نماییم، الان برای قضاوت زود است. حتی در كشورهای توسعه یافته هم تاخیر پروازها به وجود می آید، مانند اینكه چند روز پیش بعضی از افراد از بازی اول جا مانده بودند، چون هواپیما تاخیر داشت.
مدیركل میراث فرهنگی استان تهران درباره تخریب سنگ قبرهای قدیمی گورستان امامزاده عبدالله (ع) در شهرری هم اظهار داشت: از اوقاف خواسته بودیم كه نصب ۱۱ سنگ تاریخی آن محدوده صورت گیرد. بعضی اوقات می توان از قوانینی مانند احیای عین به عین بهره برد.
ایجاد مكانی امن برای انتقال آثار در مواقع بحران
وی به انتقاد درباره آماده نبودن موزه ها دربرابر بحران زلزله پاسخ اظهار داشت كه ما به مخزن امن و مركزی در تهران برای انتقال آثار تاریخی در زمان بحران نیاز داریم.
بزرگ نیا در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص تولید دادسرای میراث فرهنگی كه پیش از این بارها مدیران اداره كل میراث تهران آن را اعلام نموده بودند، اظهار داشت: رئیس سازمان میراث فرهنگی جلساتی با آقای اژه ای برگزار كرده اند كه نتایج خوبی داشته است. عزم سازمان میراث فرهنگی بر این است كه در مراكز استان ها شعب تخصصی رسیدگی به جرایم فرهنگی و میراثی داشته باشیم. تهران هم از این غائله مستثنی نخواهد بود.
در ادامه این برنامه مهدی عنبر كارشناس گردشگری این اداره كل هم اظهار داشت: تا نیمه اردیبهشت ماه ۲۷۲ شكایت از دفاتر خدمات مسافرتی به دست ما رسیده است كه بخش عمده ای از آنها درباره سفرهای نوروزی بوده، ۵ آژانس لغو مجوز و ۳ آژانس فعالیتشان تعلیق شده است. در سال قبل هم ۵۵ آژانس لغو مجوز و ۷۲ آژانس فعالیتشان تعلیق شد. ما در سال ۹۶ با ۲۵۰۰ شكایت كه منجر به رسیدگی شده اند روبرو بودیم.


1397/03/30
15:47:02
5.0 / 5
1653
تگهای خبر: تاریخی , تولید , سازمان میراث فرهنگی , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد