گزارش سفرگو به نقل از مهر؛

خانه ای تاریخی كه خالی از اوقات فراغت شد

خانه ای تاریخی كه خالی از اوقات فراغت شد

به گزارش سفرگو خانه تاریخی دبیرالملك در بافت تاریخی منطقه 12 تهران كه قرار بود بعنوان خانه اوقات فراغت توسط یكی از مجریان صدا و سیما فعالیت كند حالا جز یك بازی 35 هزار تومانی فعالیت دیگری در آن نمی گردد.


به گزارش سفرگو به نقل از مهر، خانه دبیر الملك متعلق به میرزا محمد حسین خان فراهانی ملقب به دبیرالملك وزیر داخله ناصرالدین شاه و از مربیان دستگاه مستوفی گری قاجاریه بوده است. معماری این خانه نشانگر تقارن كامل در آن است. اتاق شاه نشین در مركز و فضاهای فرعی در پشت و كنار آن چیده شده است. تزئینات بنا برگرفته از تزئینات اروپایی بوده و حكایت از نفوذ معماری غربی در ایران می دهد.پرونده ثبتی این بنا هم با نام «خانه كوچه دبیرالملك» به نشانی خیابان امیر كبیر، كوچه فخرالملك تشكیل شده و در روز ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۶۸۸ بعنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این خانه بعد از مرمت و بازسازی در دی ماه سال 95 بعنوان خانه اوقات فراغت راه اندازی شد. بهره بردار این مجموعه را به انجمنی سپردند كه نامش انجمن اوقات فراغت بود و بنا داشت تا در جهت پر كردن فضای خالی فراغت فعالیت كند. رئیس و ایده پرداز این انجمن هم رامبد جوان از مجریان و هنرمندان صدا و سیما بود و انتظار می رفت كه وی بتواند با راه اندازی این انجمن و در نهایت خانه ای كه به فكر بازی های سرگرمی، فكری و خلاقیت جوانان و نوجوانان است گامی در جهت رویاپردازی هایش بردارد. اما آنچه كه باقی ماند همه پوچ بود و شهرت رامبد جوان هم كاری از پیش نبرد و حالا خانه دبیرالملك مانده و یك حسرت به دل كودكانی كه فكر می كردند از این به بعد مقرر است این خانه محلی برای بازی و سرگرمی شان باشد.

استفاده از چهره های خاص برای پر كردن فضای رسانه ای و تبلیغاتی خانه در مراسم افتتاحاین خانه با سر و صدای رسانه ای زیاد و حضور افرادی همچون كلاه مخملی ها و رامبد جوان و مسئولان شهرداری منطقه 12 كه هزینه های تبدیل این خانه بر دوش آنها بود، راه اندازی شد و شكل و شمایل خانه را طوری چیدند كه واقعا هر كسی وارد آن می شد فكر می كرد مقرر است سرگرم باشد اما این سرگرمی در حد همان مراسم افتتاحیه بود چون دیگر نه رامبد جوان تلاشی برای رونق دادن به این خانه كرد و نه اعضای انجمنش.

اتاق ها با وسایل بازی و خانه پر بود در زمان افتتاح، این خانه پر بود از وسایل بازی وسرگرمی. هر جایی از این خانه را با یك وسیله بازی تزئین كرده بودند اما بعد از مدتی همه آن تزئینات برداشته شد و حالا این خانه ماند و چند اتاق با چند قالیچه و یك كرسی كه درش روی همه بسته است. در طبقه پایین اما محوطه ای به یك بازی به نام فرار از سلول طراحی شده است در این بازی، شركت كنندگان وارد اتاق های تاریك شده و راه فرار را باید پیدا كنند. بابت همین بازی هم 35 هزار تومان باید پول بپردازند.

درها را هم به روی مخاطب بستندبرای اینكه افراد را راغب به شركت در این بازی كنند و مردم هم بتوانند از عهده هزینه این بازی برآیند به هر مناسبتی تخفیف هایی در نظر گرفته می گردد اما این بازی همچنان مورد توجه مردم به خصوص اهالی بافت قدیمی تهران و محله پامنار نیست.

بعدها خیلی از وسایل كه جنبه تزئینی داشت جمع آوری شد در واقع پروژه انجمن اوقات فراغت شكست خورد با این وجود اعضای انجمن سری هم به شهرهای اصفهان و یزد زدند و خانه ای هم در آنجا افتتاح كردند و می خواستند به اراك هم بروند كه دیگر به آنجا نرسید.

كسی برای بازی به این خانه نمی رودشعار این خانه «بفرمایید منزل» بود. اما حالا باآنكه شهرداری منطقه 12 اجازه می دهد تا بازدیدكنندگان پشت درهای بسته رفته و از نورپردازی و باغچه آن دیدن كنند و اگر پول داشته باشند چند دقیقه ای سرگرم بازی فرار از سلول شوند اما در واقع آنها به صرف وعده های انجام نشده دعوت می شوند. این را می توان از زبان كودكی شنید كه تبلیغات خانه او و خانواده اش را به اینجا كشانده و وقتی می بیند زمین بازی خانه خالی است می گوید: مگه برای ما نساختند پس چرا در اتاقش هم بسته است؟هومن رازدار نائب رئیس انجمن اوقات فراغت در یك نشست خبری پیرامون معرفی فعالیت های این انجمن اظهار داشته بود: «اگه عاقل بودیم می رفتیم فلسفه می خوندیم نه اینكه بیایم اینجا این جا رو راه بندازیم!»به واقع چرا تصور می نماییم حتما سلبریتی ها می توانند پروژه هایی را كه انجام آن به خیلی از عوامل بستگی دارد صرفا به علت شهرتشان انجام دهند؟ آیا ارتباط بین شهرداری و این هنرمند سبب شد تا خانه ای تاریخی در اختیار این انجمن قرار بگیرد و بعد هم به روی مردم بسته شود و یا اینكه مسئولان كشورمان تصور می كنند هر كاری به دست بازیگران سپرده شود به سرانجام می رسد؟ از این نوع پروژه های شكست خورده زیاد داریم. مثل زمانی كه سازمان میراث فرهنگی یك بازیگر خانم را بعنوان سفیر صنایع دستی برگزید و او مدتی بعد پالتوی پوست به تن كرد!

1397/10/08
13:58:24
5.0 / 5
1780
تگهای خبر: تاریخی , سازمان میراث فرهنگی , شركت , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد