گزارش مهر از تخریب بنای قاجاری فرد شیشه؛

نگرانی برای حیات سرای فرد شیشه، به جای ابرو، چشمش را كور كردند

نگرانی برای حیات سرای فرد شیشه، به جای ابرو، چشمش را كور كردند

سفرگو: ماجرای كسی كه آمد ابرویش را بردارد چشمش را كور كرد برای سرای فرد شیشه هم صادق است. قرار بود این بنا رفع خطر شود اما شهرداری ناحیه 5 منطقه 12 بخش هایی از این بنای قاجاری را تخریب كرد.


به گزارش سفرگو به نقل از مهر، چند روز پیش یكی دیگر از بناهای تاریخی شهر تهران خبرساز شد. بنایی كه این دفعه یك سرای تجاری در میدان شوش است و به دوره اوائل قاجار و اوائل پهلوی نسبت داده می شود. نمای اصلی، بخشی از تزئینات، آجركاری و طبقه دوم این بنای تاریخی موسوم به «بنگاه فرد شیشه» یا «یزدگرد» توسط مالكان تخریب شد حالا سرقفلی داران و مغازه داران این سرا به اقدام مالكان اعتراض كرده و می گویند كه مالك با شهرداری در اقدامی هماهنگ این كار را انجام داده اند و خواهان پیگیری این مساله توسط رسانه ها شده اند.آنها در تماسی با خبرنگار مهر اعلام كردند كه چندی قبل شبانه بخش هایی از این سرا را تخریب كرده اند تا این بنای تاریخی واجد ارزش را به صورت كامل از بین برده و به جای آن مجتمع تجاری دیگری در خیابان ری بسازند. آنها این مساله و تخریبش را اطلاع رسانی كرده اند تا جلوی این اقدام را بگیرند حتی می گویند كه در سال ۸۹ مالك قبلی این بنا به نام سرهنگ طباطبایی برای ثبت بنا اقدام نمود اما سازمان میراث فرهنگی شماره ثبتی به آن نداد تا اینكه در روز ۱۴ آذر ماه به شماره ۳۲۱۷۰ به صورت اضطراری توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت گردید اما تخریب قسمت هایی از آن در شب یلدا انجام شد تا دیگر این بنا ارزش تاریخی نداشته باشد.كسبه اعلام می كنند كه چهار روز پیش ۱۵ باب مغازه آنها توسط شهرداری به بهانه اینكه این بنا ناامن است پلمپ شده ولی آنها مغازه ها را باز كرده اند حتی به تهدید شهرداری به جهت اینكه نیوجرسی جلوی مغازه ها بگذارند باز اهمیتی نداده اند و با این وجود شب ها یك نگهبان جلوی سرا پاسبانی می دهد تا شبانه دوباره مبادرت به تخریب صورت نگیرد.
خبر این اتفاقات در سرای فرد شیشه به گوش یكی از اعضای شورای شهر تهران هم رسید. حسن خلیل آبادی رئیس كمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران تذكری بابت این مساله داد و اظهار داشت: ماده ۵۵۸ فصل نهم قانون مجازات اسلامی بیان می كند هر كس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماكن، محوطه ها و مجموعه های فرهنگی تاریخی یا مذهبی كه در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، یا تزئینات، ملحقات تأسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماكن مذكور، كه مستقلاً باز واجد حیثیت فرهنگی، تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یك الی ده سال محكوم میگردد. سپس متولیان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همین طور شهردار تهران خواستارم در اسرع وقت نسبت به پیگیری سوژه و انجام مراحل قانونی اقدامات لازم را انجام دهند.پس از این مساله سعادت شهردار منطقه ۱۲ دستور توقف تخریب را اعلام نمود محسن شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران باز در گفتگویی با خبرنگار مهر درباره اقدامات سازمان میراث فرهنگی برای حل این مشكل توضیح داد: شهرداری اخطار رفع خطر داده بود. ما انتظار داشتیم كه این تخریب ها بیشتر نشود. به هر حال شهردار دستور توقف تخریب را داد. علاوه بر آن درخواست نمود كه طرح استواری بخشی و مرمت داده شود. مالك باز موظف شد كه این طرح مرمتی را اجرا نماید و به او مشاور باز معرفی كردیم. مالك موظف شده تا بخش هایی كه تخریب شده است را عینا بازسازی كند.
وی درباره اینكه ثبت اضطراری این بنای تاریخی پس از وقوع اتفاق انجام شده اظهار داشت: این ثبت اضطراری در حین كار انجام شده بود. ما كوشیدیم با ثبت اضطراری جلوی تخریب بیشتر را بگیریم. چون هر گونه دخل و تصرفی پس از آن پیگرد قانونی خواهد داشت.شیخ الاسلامی اقدام برای تخریب بنا را ناهماهنگی بین شهرداری منطقه ۱۲ و ناحیه ۵ این شهرداری اعلام نمود و اظهار داشت: اعلام شده بود كه رفع خطر كنید اما گویا ناحیه فراتر از این مساله رفته و بنا را تخریب كرده است.
نكته مهم در این بنای تاریخی آن است كه برای این بنا از سال ۸۹ پرونده ثبتی تهیه شده بود اما هیچ گاه ثبت نشد تا امروز مالك نتواند مبادرت به تخریب آن كند. از طرف دیگر مغازه داران در این سرا احساس خطر كرده اند كه اگر هم صرفا برای كسب و كارشان بوده باشد اما به هر حال در یكی از سراهای تاریخی حضور دارند و همین نگرانی آنها سبب خواهد شد تا از این بنای تاریخی باز حفاظت كنند. اما نكته بعدی اینكه باید دید سازمان میراث فرهنگی چقدر می تواند مالك را مجاب كند تا تخریب انجام شده عینا بازسازی شود. با این وجود حتی با دستور توقف شهردار منطقه ۱۲ هنوز نگرانی برای سرای فرد شیشه كاملا رفع نشده است. امید است این بنا باز مانند بناهای تاریخی دیگر از خاطر سازمان میراث فرهنگی نرود و همچنان پیگیر آن باشد.فیلم تخریب این بنای تاریخی كه در ساعت ۲: ۲۰ دقیقه بامدادان ۳۰ آذر ماه انجام شده، در اختیار خبرگزاری مهر است.

1397/10/29
15:33:53
5.0 / 5
1623
تگهای خبر: تاریخی , سازمان میراث فرهنگی , صنایع دستی , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد