موج بزرگ ترین مهاجرت چینی ها به ایران رسید

موج بزرگ ترین مهاجرت چینی ها به ایران رسید

سفرگو: مدیركل تبلیغات و بازاریابی گردشگری از آغاز پروژه نفوذ به بازار چین با اجرای طرح «سال نو چینی در ایران»، آگاهی داد.


به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، سال نو چینی از مهم ترین تعطیلات سنتی مردم آن كشور است كه هر سال در ماه بهمن (در فاصله ماه ها ژانویه و فوریه) جشن گرفته می شود و از آن با عنوان «Spring Festival» (جشنواره بهاره) یاد می شود. سالانه بیشتر از ۳۰۰ میلیون چینی این فرصت را در مسافرت می گذرانند و به عبارتی بزرگترین مهاجرت سال در چین اتفاق می افتد.
مردم چین از زمان ترقی اقتصاد این كشور بیشتر به سفرهای خارجی روی آورده اند، اداره ملی جهانگردی چین گزارش كرده در فستیوال بهاره سال ۲۰۱۸ حدود ۷ میلیون چینی به خارج از كشور سفر كردند كه هر یك دست كم ۱۵۰۰ دلار خرج كرده اند.
چینی ها ولخرج ترین گردشگران جهان شناخته می شوند. گزارش سازمان جهانی جهانگردی نشان می دهد، گردشگران چینی در سال ۲۰۱۷ با ۲۵۸ میلیارد دلار هزینه كرد، همچنان پرخرج ترین گردشگران جهان بوده اند. برای همین خیلی از كشورها با صدور ویزای بلاعوض و یا تخفیف های خدماتی اهتمام دارند هر سال دایره جمعیت گردشگران چینی را در جغرافیای خود بزرگ تر كنند.
این گردشگران در فستیوال بهاره كه تقریباً ۱۰ روز طول می كشد، نه تنها اقتصاد كشور خود بلكه هنگ كنگ، ژاپن، تایوان، برونئی، كره شمالی و كره جنوبی، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین، موریتانی، تایلند و در چند سال اخیر اروپای شمالی و آمریكا را منتفع می كنند. ایران باز سپس آن كه در سال ۲۰۱۱ موفق شد اعتماد اداره ملی جهانگردی و آژانس های چین را جلب نماید و به لیست مقاصد امن این كشور اضافه شود، امسال به جمع كشورهایی كه در سال نو چینی، پرچم های سرخ را برای میزبانی از گردشگران این كشور برافراشته اند، پیوسته است.


محمدابراهیم لاریجانی، مدیركل تبلیغات و بازاریابی گردشگری به ایسنا آگاهی داد كه ایران با سرو غذاهای چینی، اجرای كنسرتهای موسیقی سنتی، نمایش «سفال های آبی و سفید» و خوشامدگویی با پرچم های قرمز و به زبان چینی، همانند دیگر كشورها به استقبال از این گردشگران در سال نو چینی رفت.
او این طرح را قسمتی از پروژه ی نفوذ به این بازار عنوان نمود كه میز چین در دفتر تبلیغات و بازاریابی در سه ماه گذشته برنامه ریزی آنرا با همكاری شركت هواپیمایی ماهان انجام داده و به صورت آزمایشی اجرا كرده است. لاریجانی اظهار داشت: تعطیلات سال نو چین كه تاریخ ثابتی در تقویم ندارد، امسال از ۱۶ بهمن ماه (۵ فوریه) شروع شده و به مدت ۱۰ روز ادامه دارد كه قبل از آغاز آن، تبلیغاتی در چین انجام شد. شركت هواپیمایی ماهان باز با مشورت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بسته سفر به ایران را بوسیله یكصد آژانس گردشگری چینی همكار، عرضه نمود كه طبق آخرین آمار ۱۰ تا ۱۵ گروه ۲۵ تا ۷۰ نفره برای سفر به ایران قطعی شد كه از ۱۳ بهمن ماه در كشورمان به سر می برند.
مدیركل تبلیغات و بازاریابی گردشگری با اشاره به زمینه سازی هایی كه در داخل كشور برای سفر گردشگران چینی انجام شده است، اظهار نمود: حمل و نقل ارزان، صدور آسان روادید در فرودگاه، نمایش تخفیف در هتل ها، رستوران ها، موزه ها و مراكز فروش صنایع دستی همچون تسهیلاتی بوده كه با مشاركت استان های تهران، یزد، اصفهان، فارس و كرمان برای جذب گردشگران چینی اختصاص داده شده است.
وی افزود: برچسب هایی طراحی شده كه در مراكز مشخصی نصب شده و گویای نمایش تخفیف به گردشگران چینی در فستیوال بهاره است. همین طور «هات لاین» (شماره تماسی آنلاین به زبان چینی) برای پیگیری مشكلات این گردشگران در ایران به وجود آمده كه بالقطع اثر روانی خوبی در میان آنها خواهد داشت. موزه ملی باز به درخواست ما، نمایشگاه «سفال آبی سفید چینی» را خاص این گردشگران در یك سالن مجزا به نمایش گذاشته است. این اطلاعات در چارچوب بروشور از دو سه ماه پیش در آژانس های چینی توزیع شد تا گردشگران از این طریق باخبر شوند چه خدمات، امكانات و تخفیف هایی را در ایران می توانند دریافت نمایند.
او اظهار داشت: شاید عدد گردشگران چینی كه تعطیلات سال نو خودرا در ایران سپری می كنند، بزرگ نباشد كه البته ما هم دنبال آن نبودیم، اما این حركت اثبات می كند اگر بخواهیم می توانیم گردشگران را در چارچوب رویداد و تعطیلات با روش های حرفه ای و شیوه های نوین بازاریابی نه فقط به شكل انفرادی یا تورهای معمولی، به ایران جذب نماییم.


به گفته مدیركل تبلیغات و بازاریابی گردشگری، پكیج «سال نو» در چین سر و صدای زیادی كرده و توجه ها را به خود جلب كرده است. لاریجانی افزود: این دفتر فعالیت در بازار چین را خیلی جدی آغاز كرده، مطالعاتی را انجام داده كه وارد فاز اجرایی شده و نقشه راهی را تهیه كرده است. برای دیجیتال ماركتینگ، اینفلوئنسرها و چهره های شناخته شده ی این كشور باز برنامه ریزی كرده ایم و ایده های مختلفی در دست اجرا است.
او اجرای موفق این طرح آزمایشی را انگیزه ای برای بسط دادن آن به دیگر تعطیلات چینی ها دانست و اضافه كرد: مشاركت محدود در طرح سال نو چینی در ایران تنها به سبب تست زدن بازار بود، حالا كه نتیجه رضایت بخش بوده می توان در دیگر تعطیلات چین، میزان مشاركت و تبلیغات را افزایش داد. با این تجربه می توان سال آینده به ۵ استان رنگ و لعاب قرمز با فرهنگ چینی داد، از ۶ ماه قبل ده ها مدل پكیج در چین عرضه نمود و رسانه های چینی را درگیر كرد. معتقدم هرچه قدر برای تبلیغات در چین هزینه شود ارزش دارد، چون این آزمایش كوچك نتیجه ی خوبی داده است تبلیغات روزِ روشن اثر تكاثری و تصاعدی دارد.
وی اضافه كرد: ما همه هزینه ها را پرداخت كردیم و هماهنگی ها را انجام دادیم تا این بازار را بسنجیم. حالا جزئیات بیشتری از چین به دست آورده ایم. وزارت خارجه در صدور ویزا همكاری خیلی خوبی داشت، سفارت خانه، دفاتر گردشگری و مدیران و معاونان گردشگری پنج استان باز بسیار همراه بودند. این استان ها برای اجرای طرح سال نو چینی هزینه ای نكردند، بلكه برای نمایش تخفیف هماهنگی هایی را انجام دادند. ما هم این طرح را مدیریت جهانگردی كردیم، كاری كه تركیه انجام می دهد، یعنی شركت های هواپیمایی، هتل، رستوران، تاكسی، راهنما و همه را به یكدیگر وصل می كند تا در خدمت توریست باشند. ما این كار را در اشل كوچك انجام دادیم.
لاریجانی سپس از اجرای پروژه های مشابهی در بازارهای عمان و آذربایجان آگاهی داد و اظهار داشت: با عراقی ها، كه درحال حاضر از مهم ترین بازارهای هدف گردشگری ایران است، نشستی داشته ایم و آنها را به كمیته تورهای ورودی مرتبط كرده ایم. طرح های بازاریابی كه در یك سال قبل تهیه كرده ایم حالا به مرحله اجرا رسیده و از این پس باید اثرات آنرا شاهد باشیم.
نمایشگاه سفال «آبی سفید» مختص گردشگران چینی

1397/11/21
13:04:13
5.0 / 5
2775
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد