همزمان با دوازدهمین دوره نمایشگاه گردشگری

نقدی بر دوره گذشته نمایشگاه گردشگری، گرایش برخی به سرگرمی های كاذب

نقدی بر دوره گذشته نمایشگاه گردشگری، گرایش برخی به سرگرمی های كاذب

به گزارش سفرگو یك فعال حوزه گردشگری و زیارت در یادداشتی به نقد دوره گذشته نمایشگاه بین المللی گردشگری و راهكارهای هر چه بهتر برگزار شدن دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران پرداخت.


به گزارش سفرگو به نقل از مهر، علیرضا محمدعلی­زاده فعال حوزه گردشگری و زیارت در یادداشتی كه آنرا در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد به بررسی یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و راهكارهای هر چه بهتر برگزار شدن دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران پرداخت. در این یادداشت آمده است: یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران؛ سال قبل ۳ تا۶ بهمن سال ۱۳۹۶ در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار گردید. همچون ویژگی­های نمایشگاه سال گذشته، حضور ۲۱ كشور جهان و ۵۰۰ شركت خارجی و داخلی(در بخش داخلی ۴۳۰ شركت داخلی و در بخش بین المللی ۷۰ شركت خارجی) برگزاری گردهمایی تمام فعالان گردشگری كشور، حضور شركت های خارجی از كشورهای مختلف، حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مهمانان و سفرای كشورهای خارجی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود. اختصاص شعار «ایران، فراتر از انتظار»، برگزاری سه بخش گردشگری غذا، گردشگری گل و گردشگری كودك برای نخستین بار، استقرار استیج مستقل برای اجرای موسیقی سنتی و برگزاری مراسم آیینی گروه های برتر كشور و فضای بالغ بر ۴۱هزار مترمربع سالن سرپوشیده و ۳هزار مترمربع فضای باز با رشد 16 درصدی همچون تاكتیك های نمایشگاه بود. جاذبه های جانبی این دوره از نمایشگاه هم برگزاری همایش ها و كارگاه های آموزشی مختلف مانند كارگاه آموزشی گردشگری حلال، گردشگری ماجراجویانه، گردشگری خوراك ایرانی، عصرانه های گردشگری استان كرمان و استان فارس و كارگاه های آموزشی جامعه هتل داران و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و مهارت های ارتباطی در صنعت گردشگری بوده است. در واقع هدف از برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین ­المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران تسریع روند برگزاری غرفه ها، اعمال ایده های نو و متفاوت نسبت به سال های گذشته در آماده سازی غرفه ها، برنامه ریزی منسجم به منظور برگزاری نمایشگاهی هدفمند و با نشاط، تبلیغات و بازاریابی محصولات گردشگری متنوع كشور، ایجاد تحرك در رشد و رونق صنعت گردشگری و معرفی استان همدان بعنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ میلادی و جذب گردشگران در فصل كم رونق گردشگری بود. ایجاد هم افزایی در مشاركت بخش های دولتی و خصوصی و همچون استانداران، فرمانداران، شهرداران، و فعالان كسب و كارهای زنجیره ای خدمات گردشگری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، توجه به خصوصیت های خاص و انعكاس ظرفیت های منحصربه فرد هر استان و منطقه، پشتیبانی از فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری و بسترسازی برای معرفی مناسب اقدامات و دستاوردهای این بخش، بهره گیری از حمایت و مشاركت های مادی و معنوی سایر بخش ها و دستگاه ها، ایجاد فضای رقابتی میان فعالان و دست اندركاران گردشگری از نكات قابل توجه بوده است. بررسی نقاط ضعف و قوت اما با آسیب­ شناسی یازدهمین نمایشگاه بین­ المللی گردشگری و صنایع وابسته می توان به بررسی نقاط قوت­ و ضعف، تهدیدات و فرصت­های این نمایشگاه بود. همچون نكات قابل توجه كه می توان از آن به عنان نقاط قوت برشمرد رونمایی از «سامانه یكپارچه هوشمند توسعه راهبردهای گردشگری كشور» و «سامانه اولین جشنواره عكس بناهای تاریخی»، عرضه خدمات گردشگری الكترونیك كه شامل نقشه های چاپی هوشمند(با قابلیت واقعیت افزوده)، شبیه ساز پرواز بر فراز اماكن تاریخی و شبیه سازی استفاده از اماكن تفریحی(تحت قالب واقعیت مجازی) و همینطور كیوسك های اطلاع رسانی و پاسخگویی خودكار گردشگران جهت استقرار در شهرها(معابر عمومی) و اماكن گردشگری و اقامتی، معرفی تورهای داخلی، استقبال گسترده مردم و متخصصان گردشگری از نمایشگاه، وجود نخستین ها در این نمایشگاه همچون اجرای نخستین طرح شهر گل، شهر كودك و بحث گردشگری غذایی، بروز ایده ها و خلاقیت های متنوع و متفاوت در این دوره از نمایشگاه نظیر سالن اختصاصی كودكان، برگزاری مراسم های آیینی و فروش تورهای نوروزی استان های مختلف و.. بوده است. این نمایشگاه به صورت یقین دارای ضعف هایی هم بوده است كه همچون می توان به موارد زیر اشاره نمود. ضعف در تبلیغ جاذبه های گردشگری تعالی بخش(مذهبی، انقلابی، دفاع مقدس، معرفی شخصیت های دینی و مبارز) و كمبود اقلام تبلیغاتی مناسب با آن، كم توجهی به گردشگری زیارت با عنایت به زیارت گاه های مختلف كشور، كم توجهی به گردشگری سلامت با عنایت به ظرفیت های موجود كشور(پزشكان و متخصصان مجرب، داروهای ساخت ایران، ارزش ها و قوانین اسلامی در درمان و...)، عملكرد ضعیف تشكل های صنفی و اتحادیه های گردشگری در نمایشگاه، كمبود علائم راهنمایی، كیوسك های اطلاع رسانی و پاسخگویی جهت هدایت بازدیدكنندگان، بی توجهی به جذب توریستهای خارجی و عدم تشویق توریستهای داخلی به برگزاری سفرهای انگیزشی تعالی نگر، ضعف نمایش گردشگری الكترونیك بویژه در زمینه یادمان های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و معرفی شخصیت های دینی و مبارز، غفلت از دعوت از ایرانی ها خارج از كشور بخصوص جوانان در بازدید از نمایشگاه، عدم وجود تابلوهای دارای محتویات ارزشی و دینی در طول مسیر نمایشگاه، حضور ضعیف باغ موزه های دفاع مقدس استان ها(به غیر از تهران) و متولیان راهیان­ نور در نمایشگاه. آشنایی با مهارت های سفر نقطه قوت بود با وجود همه نقاط قوت و ضعف در واقع این نمایشگاه فرصت هایی را هم برای جذب بیشتر توریستهای خارجی دارد. همینطور می توان دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران جهت جذب توریستهای داخلی و خارجی بیشتری را دعوت به حضور كرد.ترویج گردشگری حلال برای جذب گردشگران مسلمان خارجی و حتی گردشگران غیرمسلمان علاقه مند به گردشگری حلال، معرفی نقاط گردشگری كشور، آشنایی با مهارت های سفر، رونمایی از تأسیسات، خدمات و سیستم­های مدیریتی كارآمدتر وكم هزینه­ تر جهت جذب توریست در كشور، ایجاد فرصت اقتصادی برای كاهش بیكاری در مناطق روستایی، عشایری و خاص گردشگری كشور، بهره­ گیری از قدرت سنتی ایران بعنوان یك كشور تجاری به منظور ایجاد یك بخش خصوصی نیرومند و پرتحرك در زمینه گردشگری هم فرصت هایی است كه پر داختن به آنها می تواند به بهتر شدن نمایشگاه در دوره های بعد كمك نماید. اما آنچه كه بعنوان تهدیدات نمایشگاه گردشگری می توان برشمرد در واقع مواردی است كه اگر به آنها دقت شود می تواند به پیشگیری از برخی رواج معضلات صنعت گردشگری كمك نماید. این موارد عبارتند از عدم نگاه تعالی بخش(حاوی ارزش های اسلامی ایرانی) به نمایشگاه گردشگری. تبلیغات آژانس های مسافرتی خارجی جهت جذب گردشگران ایرانی برخلاف هنجارهای اسلامی ایرانی. معرفی و تبلیغ مقاصد سفر خارجی علیرغم منفی بودن تراز گردشگری كشور نگاه صرفا اقتصادی حاكم بر نمایشگاه به صنعت گردشگری. اثرات منفی ناشی از ترافیك، بارش برف و باران در نمایشگاه و ایجاد سختی برای بازدیدكنندگان. گرایش برخی بازدیدكنندگان به سرگرمی های كاذب و مغایر با اسلام. ترویج گردشگری برخلاف شئونات اسلامی ایرانی. با عنایت به موارد مذكور جهت هر چه بهتر برگزار شدن دوازدهمین نمایشگاه بین ­المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران راهكارهایی به شرح ذیل پیشنهاد می­گردد: صیانت و ترویج ارزش های اسلامی ایرانی با سالم سازی محیط نمایشگاه گردشگری آتی. توجه جدی تر به جاذبه های اسلامی ایرانی گردشگری در نمایشگاه آتی. پایین آوردن هزینه نمایشگاه جهت مشاركت هر چه بیشتر فعالان گردشگری. تهیه دستورالعمل اجرایی برای متصدیان نمایشگاه به منظور تبلیغ سفرهای تعالی بخش در زمینه های مذهبی، ملی، انقلابی، دفاع مقدس و... جهت بازدیدكنندگان. ایجاد تسهیلات برای بازدید جانبازان، آزادگان، خانواده­ های شهدا و ایثارگران، نخبگان، اساطیر و... از نمایشگاه گردشگری. اختصاص سالن های مختص به گردشگری سلامت و مناطق خاص گردشگری در نمایشگاه آتی. ایجاد غرفه هایی جهت آموزش همگانی و فرهنگ سازی عمومی گردشگری. برگزاری همایش هایی در زمینه سلامت اقتصادی نظام گردشگری، گردشگری خلاقانه و نوپدیدار تعالی بخش. ارتقای كیفی نمایشگاه با ایجاد كارگروه های تخصصی، تبیین راهكارهای نوین و تأثیرگذار بر سطح سلامت تورهای گردشگری. معرفی شخصیت ها و اسطوره های گردشگری تعالی بخش با اختصاص سالن یا غرفه هایی درباره انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و... نصب تابلوهای راهنما، كیوسك های اطلاع رسانی و پاسخگویی برای بازدیدكنندگان. با وجود همه این موارد حالا در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران دوازدهمین دوره نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته در حال برگزاری است امید است كه این موارد تهدید آمیز و نقاط ضعف در این دوره كمتر مشاهده شود و در عوض به نقاط قوت بیشتری دست پیدا كرد چون آنطور كه مسئولان سازمان میراث فرهنگی در نظر دارند این نمایشگاه مقرر است به یكی از نمایشگاههای مهم كشور در صنعت گردشگری تبدیل گردد.

1397/11/25
23:02:00
5.0 / 5
1903
تگهای خبر: آموزش , پزشك , تاریخی , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد