در قالب یك رساله دكتری بررسی شد
سهم معنویت از سفر خارجی ها به اصفهان
سفرگو: «معنویت» بعنوان حقیقت باطنی وجود انسانی و هستی، جز لاینفك گردشگری می باشد كه سفرهای امروزی در سطح جهان باز در جستجوی معنا، شناختن و كشف صورت می گیرد.
به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، مهدیه شهرابی فراهانی در رساله دكتری خود با عنوان «ارائه الگوی ادراك معنوی گردشگران فرهنگی كلان شهرهای ایران از سفر، مطالعه موردی توریستهای خارجی شهر اصفهان»، «الگوی ادراك معنوی گردشگر» را بعنوان یك مفهوم جدید در مطالعات بین المللی گردشگری نمایش كرد.
هدف اصلی این پژوهش نمایش مفهوم جدید در مطالعات گردشگری و همین طور تاكید بر مفهوم معنویت، خصوصاً ادراك معنوی گردشگر، بعنوان یك اصل و ماهیت بنیادی در مطالعات گردشگری بود است.
در خلاصه این رساله دكتری كه با محوریت گردشگری و معنویت در دانشكده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ با حضور استادانی از دانشگاه های علامه طباطبایی، شهید بهشتی و امام صادق (ع) دفاع شد، آمده است: «انسان بعنوان محور گردشگری، متشكل از ابعاد مادی و غیر مادی، روی كره هستی در راه شناخت و آگاهی گام بر می دارد و در این میان از سفر برای دریافت حقیقت بهره می جوید. مبانی معنوی وجود انسانی از یك سو و شناخت از طرف دیگر ماهیت انسانی را می سازند. از این رو انسان در جایگاه گردشگر، علاوه بر دریافت های ظاهری مبتنی بر حواس، محیط و روابط اجتماعی، در جستجوی حقیقت و شناخت، دریافت های متضمن از بعد معنوی خویش و هستی است كه بستر اصلی تمامی ادراكات انسانی را شامل می شود.»
این پژوهش مبتنی بر اكتشاف، به شیوه كیفی و كمی با استفاده از مصاحبه عمیق با خبرگان، مشاهده و مصاحبه با گردشگران فرهنگی خارجی شهر اصفهان و باز توزیع پرسشنامه در بازه زمانی زمستان ۱۳۹۶ – تابستان ۱۳۹۷ در بین گردشگران فرهنگی خارجی شهر اصفهان صورت گرفت. در ابتدا به سبب نبود ادبیات نظری، با استناد به مطالعات انسان شناسی از دریچه ادیان توحیدی، فلسفه، عرفان و روانشناسی، مفهوم ادراك معنوی استخراج شد. در مرحله میدانی، مفهوم ادراك معنوی سپس چند مرحله مصاحبه با خبرگان و گردشگران شكل گرفت و سرانجام مؤلفه های ادراك معنوی توریست و عوامل مؤثر بر آن، از مصاحبه عمیق با خبرگان و روش تحلیل محتوا استخراج شد. داده های به دست آمده طی فرآیند مشاهده و مصاحبه با گردشگران فرهنگی خارجی شهر اصفهان تأیید شدند و سرانجام سنجش كمی میان گردشگران فرهنگی خارجی شهر اصفهان قرار گرفت.
نتایج به دست آمده حاكی از تأیید فرضیه های پژوهش است و ارتباط معناداری میان میان مؤلفه های ادراك معنوی توریست فرهنگی خارجی شهر اصفهان از سفر و عوامل مؤثر بر آن وجود دارد. درانتها الگوی ادراك معنوی توریست فرهنگی از سفر سپس راست آزمایی الگو در بین خبرگان، اشاره به عوامل درونی و بیرونی مؤثر به سه سطح ادراك حسی، محیطی و اجتماعی توریست فرهنگی دارد كه در سیطره ادراك معنوی قرار می گیرند. ادراك معنوی متشكل از پیش فرض توریست فرهنگی از سفر، حقیقت باطنی، حقیقت ظاهری و كنش توریست فرهنگی، در بستر تمامی ادراكات توریست وجود دارد و در نهایت ماهیت حقیقی انسان مبتنی بر معنویت و ارتباط توریست با خویشتن، جامعه، محیط و خالق هستی را منجر می شود.
این رساله دكتری با راهنمایی دكتر محمدحسین ایمانی خوشخو كه سه دوره كنفرانس گردشگری و معنویت را در ایران برگزار كرده و اهتمام در نمایش مفهوم جدیدی از گردشگری داشته، تهیه شده و با مشاوره دكتر عبدالرضا ركن الدین افتخاری و دكتر ریچارد شارپلی از انگلستان، همراه بوده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب