در گفت وگو با عضو هیات اجرایی ایكوم جهانی مطرح شد:
نقش موزه های تعطیل در زمان شیوع كرونا
سفرگو: «شرایط الزامی كنونی در دنیا، موزه های زیادی در اقصی نقاط جهان را وادار كرد تا شعار سال 2018 شورای بین المللی موزه ها با مضمونِ «موزه های ترا پیوسته، رویكردهای نو و مردمان تازه» را به اجرای واقعی دربیاورند، شعاری كه حالا در بوته ی آزمایش جدی قرار گرفته است.»
به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، هر چند پس از گذشت حدود ۲۰ روز از آغاز شیوع كرونا در كشور و با مطرح شدن درخواست های گوناگون از طرف موزه داران و برخی مسئولان موزه ای، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ۲۰ اسفند در نامه ای با قید «آنی – حائز اهمیت» دستورِ «تعطیلی موزه ها، كاخ موزه ها و اماكن تاریخی و فرهنگی در تعطیلات نوروز ۹۹» را صادر كرد. اما اساسا در این شرایط و بر طبق آن چه كه موزه داران در ایام نخست آغاز بحران پیشنهاد داده بودند، نمی توان تعطیلی موزه ها را عاملی برای بی توجهی به علاقمندان این حوزه دانست.
نقش پررنگ موزه ها در تعطیلی فضاهای تاریخی
گلناز گل صباحی - یك عضو هیات اجرایی در شورای بین المللی موزه ها - در گفت و گو با ایسنا می گوید: شورای بین المللی موزه ها در شرایط این روزهای جهان، با فراگیری ویروس كرونا، دستورالعمل های جالب توجه و ساده ای را سفارش می كند كه علاوه بر كاربردی بودن، به فراخور نحوه ی اجرا، جذاب و خلاقانه نیز هست.
او نمایش آنلاین مجموعه های موزه ای را یكی از پیشنهادات شورای بین المللی موزه ها (ایكوم) می داند و بیان می كند: در این راستا نیاز است تا موزه ها با سازماندهی بازدیدهای آنلاین، از امكانات فضاهای مجازی مانند توییتر، فیسبوك و از سایت های بومی در داخل كشورها استفاده كنند، پادكست تولید كنند و داستان های موزه های خودرا با هشتگ (#) به اشتراك گذارند و مخاطبان را به نشر آنها با استفاده از هشتگ ترغیب كنند.
به گفته ی وی، تلاش موزه ها برای تامین سلامت نیروی انسانی خود، بازدیدكنندگان، آثار و اشیای مجموعه های شان در مواقع بحران در كشورها، همیشه مورد تاكید بوده است.
گل صباحی با تاكید بر این كه امكانات جدیدِ در اختیار موزه ها، كمك می نماید تا حتی در شرایط كنونی بتوانند خلاقانه و با روش های مختلف مانند استفاده های مختلف از فضای مجازی، همچنان به فعال و پویا بودن موزه خود كمك كنند، اظهار می كند: امروز و در شرایط كنونی خوشبختانه پایگاه های اجتماعی خیلی از موزه های سرتاسر دنیا و در كشورمان، بوسیله صفحاتِ مجازی خود در شبكه های اجتماعی و دنیای دیجیتال، هر روز با مطالب تازه، اطلاعات مفید، تصویر، فیلم های بلند و كوتاه یا نوشته و متن، مشغول تولید محتوا هستند و حتی به این روش مخاطبان جدید نیز پیدا می كنند.
مسوولان موزه ای نقش فضای مجازی را جدی بگیرند
این عضو هیات اجرایی ایكوم جهانی این شرایط الزامی كنونی در دنیا را عاملی می داند كه سبب شده تا موزه های زیادی در اقصی نقاط دنیا، شعار سال ۲۰۱۸ شورای بین المللی موزه ها را با مضمونِ «موزه های ترا پیوسته، رویكردهای نو و مردمان تازه» به اجرای واقعی دربیاورند. در واقع بنظر می رسد كه این شعار در زمانی كه همه مردم دنیا مشغول دست و پنجه نرم كردن با این معضلِ فراگیر هستند، در بوته آزمایش جدی قرار گرفته است.
او با اشاره به كارهای موزه داران ایرانی از زمان تعطیلی فضاهای موزه ای به سبب شرایط حاد كنونی كه با استفاده از امكاناتِ موزه ای و كارهای خلاقانه ی خود، برای سرپا نگه داشتنِ موزه هایشان تلاش می كنند، بیان می كند: مسئولان بالادستی موزه ها در این شرایط و حتی پس از آن، باید فضای مجازی، شبكه های اجتماعی و دنیای دیجیتال را جدی بگیرند.
وی با بیان این كه هر نوع خبر، مطلب و اطلاعاتی كه در شرایط كنونی تولید شده و در شبكه های اجتماعی به اشتراك گذاشته می شود، مخاطب جذب می كند، ادامه می دهد: اگر آن مطالب در زمان و موقعیت مناسبِ خود تولید و به اشتراك گذاشته نشود، تاثیرات كافی خودرا نخواهد داشت. بدین سبب باید نخست به امكانات این دنیای موازی اعتماد كرده و از آن بموقع استفاده كنند و با جدی تلقی كردن موقعیت و شرایط، قابلیت بهره برداری فرهنگی، جذب مخاطب و ارائه اطلاعات مفید و قابل استفاده بوسیله این امكانات نوین در زمان كنونی را ایجاد كنند.
می توان شرایط سنتی بازدید از موزه را تغییر داد
او با اشاره به شعار ۲۰۱۹ ایكوم جهانی یعنی «موزه ها، به مثابه كانون های فرهنگی آینده سنت ها» تاكید می كند: در این شرایط، موزه ها دقیقا در موقعیتی هستند كه یكی از كارهای اصلی شان، یعنی پذیرش مخاطبان را به روشی جدید انجام می دهند، روشی كه شرایط سنتی بازدید از موزه را تغییر داده است.
به گفته ی این موزه دار، این شرایط باز ناخواسته، تجربه و فراگیر شده، تا الزاما موزه - این مراكز عمومی/فرهنگی - مجبور نباشند بازدید عمومی داشته و در عوض خودرا تطبیق دهند تا قسمتی از فعالیت هایشان را بوسیله فضای مجازی عرضه كنند.
گل صباحی این نكته را آن قدر حائز اهمیت می داند كه بعدها بتوانند با تجزیه و تحلیلِ این تجربه جهانی، نتایج آنرا بیشتر مورد بررسی قرار دهند و می گوید: از یك سو شعار سال ۲۰۲۰ شورا یعنی «موزه ها برای برابری: تنوع و فراگیر شدن» مطرح است و از طرف دیگر برمبنای وضعیت كنونی، موزه ها دوره ای جدید و حائز اهمیت را سپری می كنند كه اساسا این شرایط در آینده ی موزه ها و نحوه ی برقراری ارتباط آنها با مخاطبان، تاثیرات بیشتر و جدیدتری خواهد داشت.
منبع: سفرگو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب