با تدوین منشور حقوق پژوهشگران؛

ضوابط عكاسی و فیلم برداری از اشیای موزه ای

ضوابط عكاسی و فیلم برداری از اشیای موزه ای

به گزارش سفرگو «با تدوینِ منشور عكاسی و فیلمبرداری از اشیای فرهنگی ـ تاریخی موزه ها؛ اجرای این منشور بر عهده ی مدیران موزه هاست و نظارت باید توسط اداره كل های میراث فرهنگی هر استان صورت گیرد. »


به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، همه چیز از تكرار یك اعتراض از جانب یك دیرینه شناس آغاز شد، سید مهدی موسوی كوهپر، رئیس انجمن علمی دیرینه شناسی ایران، سوم آبان امسال در آئین افتتاح سومین همایش ملی دیرینه شناسی ایران در پژوهشكده فرهنگ، هنر و معماری جهاددانشگاهی، نسبت به عملكرد موزه ها برابر پژوهشگران و محققان، اعتراض كرد، اعتراضی كه مخاطبش محمدرضا كارگر (مدیر اداره كل موزه ها) بود.
او در آن جلسه گفت؛ «ما با بحران مبحث مواجهیم. هیچ اجازه كاوشی به دانشجویان دانشگاه ها داده نمی گردد، درحالی كه پرسش های دیرینه شناسی كشور را باید دانشجویان پاسخ دهند. نه كاوشی به دانشجو داده می گردد و نه شیء برای بررسی در اختیار او قرار می گیرد، دانشجو در این شرایط باید چه كاری انجام دهد؟ هر چند امروز نسبت به سال های گذشته وضعیت حضور محققان در موزه ها بهتر است اما همچنان بخصوص در شهرستان ها با مشكلات عدیده ای مواجه هستیم. »

یك ماه پس از مطرح شدن این اعتراض، كارگر در گفتوگو با ایسنا اعلام كرد؛ «تدوین بخشنامه حقوق پژوهشگران جهت استفاده ی پژوهشگران و دانشجویان از آثار موزه ای احیانا تا ۱۰ روز آینده -۱۵ آذر- انجام و برای اجرائی شدن به همه موزه های سراسر كشور ابلاغ می گردد. »

اما پس از گذشتِ حدود یك ماه، امروز –شنبه ۱۶ دی- روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، به نقل از محمدرضا كارگر، مدیر اداره كل موزه ها و اموال منقول تاریخی اعلام كرد، «منشور عكاسی و فیلمبرداری از اشیاء فرهنگی ـ تاریخی موزه ها تدوین شد».

كارگر بیان كرد: با توجه به اینكه اشیاء فرهنگی ـ تاریخی بعنوان مواریث فرهنگی و همچون شناسنامه هویت تاریخی و ملی یك ملت بوده و متعلق به آحاد مردم یك كشور است، از همین رو، به منظور حفاظت و حراست علمی از این نفایس هنری و اسناد، مدارك و اشیای علمی و فرهنگی منشور عكاسی و فیلمبرداری از اشیاء فرهنگی ـ تاریخی در موزه ها تدوین شد.

او با بیان این كه تدوین منشور عكاسی و فیلمبرداری از اشیای فرهنگی ـ تاریخی موزه ها دو ماه طول كشید، اضافه كرد: این كار با هدف ارتقای حقوق بازدیدكنندگان اعم از پژوهشگران، دانشجویان، خبرنگاران، گردشگران داخلی و خارجی است.

به گفته مدیر كل امور موزه ها، این منشور در زمینه عكاسی و فیلمبرداری از اشیای فرهنگی ـ تاریخی و تزئینات وابسته به معماری و عرضه خدمات با كیفیت مطلوب در موزه ها و مجموعه های فرهنگی ـ تاریخی كشور تدوین شده است.

در چه شرایطی عكاسی و فیلمبرداری از آثار تاریخی مجاز است؟

وی تصریح كرد: عكاسی بدون فلاش و فیلمبرداری غیرحرفه ای بدون تجهیزات جانبی از همه ی اشیای فرهنگی ـ تاریخی در معرض نمایش و تزئینات وابسته به معماری در موزه ها و كاخ موزه ها كه عنوان «عكاسی و فیلمبرداری ممنوع» بر آنها الصاق نشده باشد، برای عموم بازدیدكنندگان بلامانع است.

مدیر كل امور موزه ها همینطور بیان كرد: عكاسی و فیلمبرداری حرفه ای با تجهیزات جانبی (نورپردازی و حركتی) از همه ی اشیای فرهنگی ـ تاریخی اعم از داخل مخزن، در معرض نمایش و تزیینات وابسته به معماری در موزه ها و كاخ موزه ها، توسط افراد حقیقی و حقوقی با اجازه اداره كل موزه ها و اموال منقول فرهنگی ـ تاریخی امكان پذیر است.

كارگر همینطور دسترسی به آرشیو عكس و فیلم موزه، با دریافت مجوز از مدیر مربوطه و ذكر منبع برای پژوهشگران، دانشجویان و خبرنگاران را امكان پذیر دانست.

وی تصریح كرد: موزه ها موظف می باشند حداكثر تا یك هفته هر نوع تقاضایی را بررسی و با عنایت به ضوابط، پاسخ مناسب را به تقاضای افراد حقیقی و حقوقی عرضه كنند، در غیر این صورت اداره كل موزه ها و اموال منقول فرهنگی ـ تاریخی امكان پذیر است.

براساس این اعلام؛ «اجرای منشور بر عهده مدیر موزه یا مجموعه و نظارت بر اجرا در استان ها بر عهده اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و در موزه های تحت پوشش ستاد بر عهده اداره كل موزه ها و اموال منقول فرهنگی ـ تاریخی خواهد بود. »



 

1396/10/16
22:49:06
5.0 / 5
2010
تگهای خبر: موزه , فرهنگی , تاریخی , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد