گفت وگو با رییس جدید موزه هنرهای معاصر

ماجرای انبارنشینی دو نقاشی شاخص به خاطر خط قرمزها

ماجرای انبارنشینی دو نقاشی شاخص به خاطر خط قرمزها

سفرگو: رییس موزه هنرهای معاصر تهران می گوید: تعداد آثاری كه در گنجینه موزه هنرهای معاصر وجود دارد و شرایط نمایش در ایران را ندارند، زیاد هستند اما فقط دو اثر از آنها شاخص و منحصر به فرد هستند كه یكی از آنها متعلق به «فرانسیس بیكن» و دیگری «گابریل رنار» است.


احسان آقایی در گفت وگو با ایسنا، درباره آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر كه قابل نمایش نیستند، اظهار می كند: آثار موزه هنرهای معاصر سه دسته هستند؛ دسته ای از آثار منحصر به فرد هستند كه فقط در ایران وجود دارند. دسته ای دیگر نسخه دار هستند كه این آثار در نقاط دیگر دنیا باز وجود دارد، بخش عمده ای از كارهای پیكاسو كه در گنجینه موزه وجود دارند، نسخه دار هستند و نمی تواند خیلی مخاطب جذب نماید. حتی مجسمه زیبایی كه با عنوان «میمون و بچه» می شناسیم، نسخه دار است و نمونه ی آن در نقاط دیگر دنیا باز وجود دارد.
او اعلام می كند: اثر «نقاش و مُدلش» پیكاسو جزو مجموعه های منحصر به فرد است كه فقط در موزه هنرهای معاصر تهران وجود دارد كه به دوره های شاخص و خاكستری پیكاسو معروف است و می تواند جزو آثاری باشد كه توریستهای خارجی برای آن به ایران سفر كنند.
رییس موزه هنرهای معاصر اضافه می كند: نقاشی جكسون پولاك (نقاشی دیواری روی زمینه ی قرمز هندی)، «نقاش و مدلش» پیكاسو، كار سه لته فرانسیس بیكن، «طبیعت بی جان و باسمه ژاپنی» اثر پل گوگَن و كاری هم از گابریل رنار جزو كارهای منحصر به فرد موزه هنرهای معاصر تهران هستند.
آقایی درباره اینكه افكار عمومی معتقدند بسیاری آثاری كه در گنجینه موزه هنرهای معاصر وجود دارد، قابل نمایش نیست، توضیح می دهد: فرهنگ كشور ما خطوط قرمزی دارد كه برخی تصاویر در عُرف جامعه پذیرفته شده نیست. اما برخلاف آنچه در افكار عمومی هست و آنرا مطرح می كنند، تعداد كارهای ثمین و قابل نمایش در گنجینه زیاد نیست. مابقی كارهایی كه در ایران قابل نمایش نیستند، جزو آثار نسخه دار هستند كه مشابه آنها در كشورهای دیگر وجود دارد و می توان با یك جستجوی ساده اینترنتی آنها را دید.
وی همینطور درباره ی گزارش نیویورك تایمز در خصوص نمایش ۵۰۰ اثر هنری برجسته با عنوان «پرتره، طبیعت بی جان و منظره» از (۲ اسفند ۹۷ تا ۳۱ فروردین ماه ۹۸) در موزه هنرهای معاصر، كه قبل از این در ایسنا، انتشار یافته بود، اظهار می كند: برنامه ریزی برای این نمایشگاه از ماه ها قبل صورت گرفته بود كه من باز عضو كمیته كیوریتوری آن بودم.
رییس موزه هنرهای معاصر با اشاره به اینكه این خبر در گفت وگوی روزنامه آرت با یك كیوریتور هلندی به نام تایس فیسر كه حدود دو ماه پیش انجام گرفته، انتشار یافته است، اعلام می كند: قرار بود آقای فیسر این نمایشگاه را كیوریت كند. با عنایت به اتفاقاتی كه در تعمیرات موزه هنرهای معاصر افتاد و طولانی شدن این روند، زمانی كه برای این كار اعلام شده بود، فعلا منتفی شده است. اما با عنایت به اتفاقاتی كه در یك سال اخیر در كشور افتاده است و با گران شدن مصالح ساختمانی، روند مرمت موزه هنرهای معاصر طولانی تر میگردد.
آقایی اظهار می كند: اعتباری كه برای مرمت موزه در نظر گرفته بودند، قبل از مشكلات فعلی اقتصادی بوده است و باید اعتبار بیشتری برای این كار اختصاص یابد. به سبب اینكه روند افزایش بودجه در دولت، زمان می برد، به ناچار روند بازسازی موزه طولانی شده و اساسا این نمایشگاه در تاریخی كه اعلام شده، برگزار نمی گردد تا زمان دقیق بازگشایی موزه اعلام گردد.
او افزود: زمان اختتام مرمت موزه تا اختتام اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ مشخص شده و با عنایت به شرایط به وجود آمده، اگر به نتیجه برسیم و تا آن زمان بازگشایی شود، زمان نمایشگاهی كه مقرر است برگزار نماییم باز تعیین میگردد.
رییس موزه هنرهای معاصر درباره آثاری كه مقرر است در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار بگیرد، توضیح می دهد: آثاری كه آقای تایس در آن گزارش اعلام نموده، آثاری است كه علاقمندان به هنر، آنها را بارها در ایران دیده اند و اتفاق عجیبی نیست. در دوره ای كه مدیر موزه هنرهای معاصر بودم به خاطر دارم در نمایشگاه «از امپرسیونیسم تا امروز» در سال ۱۳۹۲ حدود ۴۲ اثر از پیكاسو به نمایش گذاشتیم و قبل از این باز در نمایشگاه های مختلف به نمایش گذاشته شده است. كار جدیدی در این مجموعه نیست كه كسی آنرا قبلا ندیده باشد اما نمایشگاه پیش رو چینش و خوانش متفاوتی خواهد داشت.



1397/10/24
20:32:34
5.0 / 5
31
تگهای خبر: تاریخی , توریست , ساختمان , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد