گزارش مهر از وعده های معاونت گردشگری مناطق آزاد

سال ۹۷ سال وعده های مبهم گردشگری معاون مناطق آزاد كشور بود

سال ۹۷ سال وعده های مبهم گردشگری معاون مناطق آزاد كشور بود

سفرگو: اختصاص وام۲۰ میلیونی به گردشگران و راه اندازی كشتی كروز بین مناطق آزاد تنها بخشی از وعده ها معاون گردشگری مناطق آزاد كشور در یك سال و نیم گذشته بود ولی مشخص نیست تا چه اندازه اجرایی شدند.


به گزارش سفرگو به نقل از مهر، معاونت گردشگری، فرهنگی و اجتماعی مناطق آزاد كشور عنوانی است كه اگر سخنان مدیران پیشین را برای اختصاص چنین جایگاهی در شورایعالی مناطق آزاد مصداق بدانیم باید گفت به نقل از محمدعلی زم معاون سابق گردشگری مناطق آزاد، به زبان ساده تر در نقش بند تسبیحی است كه بتواند همه مهره های فعالیتی مناطق نظیر آموزش و پرورش، اصلاح وضعیت كالبدی و كاربری روستاها، محیط زیست، هنر، دانشگاه ها، ورزش و … را در خود جای دهد و رویكرد همه كارها را همسو كند. پس ازمحمد علی زم در دی ماه سال ۹۶ محمدرضا رستمی عنوان معاونت فرهنگی اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد را به عهده گرفت از همان ابتدا هم شعارها و برنامه های خویش را در جهت فعالیت های این معاونت همچون در بخش گردشگری اعلام نمود اما هنوز پس از یك سال و نیم معلوم نیست تا چه حد توانسته به آن شعارها جامه عمل بپوشاند. چون كه در هر یك از مناطق هفت گانه كشور در زیرمجموعه رئیس منطقه آزاد، یك معاونت فرهنگی و یا اجتماعی هم وجود دارد كه به حوزه گردشگری هم می پردازد. همینطور هر فعالیت گردشگری در این مناطق زیر نظر هیأت مدیره آن منطقه انجام خواهد گرفت. روندی كه در سازمانی مانند منطقه آزاد كیش قوت بیشتری دارد و از سال ها پیش این جزیره بعنوان جزیره گردشگری شناخته شده است و اصولاً دخالت در حوزه گردشگری و حتی فرهنگی این منطقه از جانب شورایعالی مناطق كشور هم می بایستی از مسیر هیأت مدیره آن بگذرد. این بدان معناست كه در واقع معاونت فرهنگی و گردشگری شورایعالی نمی تواند دخالت زیادی در جایی مانند كیش كند و یا نفوذی برای تصمیم گیری درباره گردشگری آن داشته باشد مگر تبیین برخی راهبردها و یا پیشنهاد برخی برنامه ها. برندسازی برنامه دائمی مدیران گردشگری! در این شرایط اما رستمی در سخنرانی های خود و نه در مصاحبه های اختصاصی با رسانه ها، هر بار دم از یك برنامه ریزی و یك شعار در حوزه توسعه گردشگری این مناطق می دهد. بعنوان مثال رستمی، برندسازی مناطق آزاد را تكلیفی می داند كه اجرای آن مورد تاكید دبیر شورای عالی مناطق آزاد است. وی در همایشی كه در استان سیستان و بلوچستان برگزار شده بود، عنوان نمود كه بزودی كمیته برندسازی مناطق آزاد در دبیرخانه شورا فعالیت خویش را آغاز می كند. وی در این كمیته می خواهد برند هر منطقه را به صورت مجزا تبیین و در سطح جهانی توسعه برند سازی را دنبال كند. همیشه آرزوی برند سازی در بین همه مدیران گردشگری چه در مناطق آزاد و چه در سازمان میراث فرهنگی همیشه وجود داشته است اما هیچ گاه اتفاق نیفتاده چون برنامه مدونی برای آن وجود نداشت. برندسازی در طول این سال ها شعاری تیترمحور بوده تا رؤسا تصور كنند در حال انجام كاری هستند كه نتیجه اش را بزودی نباید از آن مدیر طلب كرد! وام ۲۰ میلیونی برای سفر به مناطق آزاد در سال ۹۷ خبری كه از این معاونت به سرعت در فضای مجازی پخش گردید درباره اختصاص وام ۲۰ میلیون تومانی بود كه مناطق آزاد می خواست به گردشگران دائم مناطق هفت گانه بدهد. رستمی در اینباره اظهار داشته بود: تسهیل ورود و افزایش شمار گردشگران به مناطق آزاد مهم ترین راهبرد ماست؛ بر همین مبنا وام ۲۰ میلیون تومانی با بهره ۴ درصد در اختیار گردشگران دائمی مناطق آزاد قرار می گیرد. در فاز اول ۳ میلیون نفر كارت گردشگری مناطق آزاد را می گیرند و اجبار این كارت این است كه باید تمام هزینه های گردشگری در مناطق آزاد صرف شود. این وام گردشگری هنوز هم در تصور برخی می گنجد كه به گردشگران جزیره كیش داده می شود دریغ كه این معاونت حتی یك مرتبه هم اعلام نكرد چه تعداد وام و یا چه تعداد كارت در اختیار گردشگران قرار گرفته است و یا اصلاً این اقدام در حد یك تفاهمنامه بود و یا اجرایی هم شد؟ سال ۹۷ سال شعار درباره گردشگری مناطق آزاد بود. همیشه مبحث بوم گردی ها در مناطق آزاد مورد بحث بوده است از آن زمان كه بوم گردی را در مناطق آزاد به «كاشانه مهمان» تعبیر كردند تا زمانی كه نحوه شكل گیری و ضوابط آن با بوم گردی های سرزمین اصلی جدا به حساب آمد و قرار شد مناطق آزاد دستورالعملی را برای آن تهیه و ابلاغ كند. رستمی در نشست كمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران كه آذرماه سال ۹۷ برگزار شد، در اینباره گفته بود كه در مناطق آزاد ۳۰۹ مركز اقامتی با ۴۱ هزار تخت داریم. یكی از سیاست های ما ایجاد كاشانه میهمان و یا بوم گردی است كه در سیاست جذب توریست خارجی موفق بوده است. در حوزه بوم گردی هم یك چارچوب و آیین نامه خاصی در مناطق آزاد تدوین شده كه تا هفته دیگر تصویب و ابلاغ می شود. ورود توریستهای خارجی بدون ویزا وی در همین نشست هم گفته بود كه امتیاز ورود توریست خارجی به مناطق آزاد بدون ویزا یكی از مواردی است كه در این مناطق قابلیت اجرایی دارد. ما به دنبال این هستیم كه بتوانیم مجوز بگیریم تا اگر توریست وارد منطقه می شود بتواند به سرزمین اصلی هم بیاید و باردیگر از همان منطقه آزاد بیرون برود. معاون فرهنگی گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد همینطور گفته كه با تشكیل شورای گردشگری خارجی در مناطق آزاد؛ به دنبال جذب حداكثری توریستهای خارجی بخصوص از ۱۵ كشور همسایه به مناطق آزاد هستیم تا با تفاهم نامه ها و قرارداد با این كشورها هم توریست و هم سرمایه گذار گردشگری تبادل نماییم. برنامه ریزی ما برای جذب ۵۰۰ هزار توریست خارجی در سه سال آینده در مناطق آزاد است و بر همین مبنا نخستین قرارداد تبادل توریست و سرمایه گذار گردشگری را تا آخر سال جاری با چین عملیاتی می نماییم. قدم زدن مجازی در مناطق آزاد درباره اینكه شورای گردشگری خارجی هم چه اقداماتی را انجام داده و یا می دهد و یا اینكه شروع این كار به چه نحو بوده اطلاعی در دست نیست به خصوص اینكه چینی ها حالا با لغو روادید راحت تر مقرر است به ایران بیایند اما نمی دانیم چطور باید سر از مناطق آزاد برای انجام سفرهای تفریحی و گردشگری و نه صرفاً تجاری در بیاورند. این معاونت هیچ گاه توضیح نداده كه اصلاً مناطق آزاد چگونه خویش را برای پذیرایی از گردشگران چینی آماده خواهد كرد؟ شاید با مجازی سازی! چون رستمی گفته كه مجازی سازی گردشگری به مناطق آزاد در دستور كار است و تا آخر سال امكان قدم زدن مجازی در همه مناطق آزاد از راه سرچ گوگل فراهم می شود. از آن «پایان سالی» كه رستمی وعده داد تا كنون ۵ ماه گذشته است و هنوز نتیجه اقدامی مانند تبادل با گردشگران و سرمایه گذاران و قدم زدن مجازی در مناطق آزاد خبری نیست. راه اندازی كشتی كروز نكته دیگر اینكه این مدیر فرهنگی گفته بود برمبنای برنامه ریزی ها در جهت برندسازی، ظرفیت های مناطق هرسال در چهار رویداد جهانی برای جذب توریست و سرمایه گذار عرضه می شود غیر از این رویدادها قرار بود چند رویداد بین المللی هم در مناطق گردشگری برگزار گردد كه سرنوشت برگزاری یا عدم برگزاری آنها هم مشخص نیست مانند دومین نشست وزرای گردشگری اتحادیه همكاری كشورهای حاشیه اقیانوس هند(IORA) كه قرار بود از ۷ تا ۹ اسفند سال ۹۶ در جزیره كیش و چابهار برگزار گردد. البته معاون فرهنگی گردشگری كه اخیرا صنایع خلاق را هم به آن افزوده، نقبی هم به گردشگری دریایی زده و گفته كه در حوزه گردشگری دریایی، به دنبال اتصال دریایی چابهار به عمان، عمان به قشم، قشم به كیش و كیش به اروند هستیم و از سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه و خرید و اجاره و راه اندازی كشتی های كروز استقبال می نماییم. اقدامی كه او مطرح كرده را هم باید دید چقدر می تواند با مسئولیتش در این عرصه ارتباط داد و اصولاً وی در برقرار روابط با عمان و یا كشورهای دیگر چه مسئولیتی می تواند داشته باشد! مدیر مربوطه هنوز مسلط به حوزه اش نیست! همه این سوالات درباره اقداماتی كه هنوز اجرایی شدن هیچ كدامشان معلوم نیست درحالی مطرح می شود كه محمدرضا رستمی آبان ماه سال گذشته، در احكامی «هانی صباغان» را بعنوان مدیركل سلامت و غذا و دارو، «سید جواد رضوی» بعنوان مدیركل گردشگری و میراث فرهنگی، «سید سجاد نوری» بعنوان مدیر صنایع، فرهنگی و خلاق و «علی حسنلو» را بعنوان مدیر فرهنگی هنری و اجتماعی جدید این دبیرخانه برگزید. عنوان هایی كه به مجموعه مدیریتی این معاونت افزوده است با این وجود رضوی در بخش گردشگری تنها پنج ماه ماند و بعد از آن در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی بعنوان رئیس مركز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری انتخاب شد. این انتصاب ها هم در جای خود سوالاتی را به دنبال داشته است كه البته معاون فرهنگی و اجتماعی شورایعالی مناطق آزاد حاضر به پاسخگویی به رسانه ها در این ارتباط نیست. رستمی درباره برنامه های اعلامی و چگونگی انجام شعارهای داده شده اش هم شفاف سازی نمی نماید. از یك سال و نیم گذشته تا كنون خبرگزاری مهر به دنبال پاسخی برای این سوالات است اما محمدرضا رستمی هر بار آنرا به آینده ای موكول می كند كه بتواند در این عرصه مسلط شده و حرفی برای گفتن به رسانه ها داشته باشد!

1398/04/29
18:32:13
5.0 / 5
44
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد