زاهد شفیعی توضیح داد؛

چرا سیمرغ برند گردشگری ایران شد؟

چرا سیمرغ برند گردشگری ایران شد؟

به گزارش سفرگو مدیركل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری درباره شكل گیری برند گردشگری ایران كه اخیرا از آن رونمایی گردید و كارهایی كه باید در مورد ترویج و نهادینه كردن آن صورت گیرد توضیحاتی را عرضه داد.



به گزارش سفرگو به نقل از مهر، زاهد شفیعی مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری با اشاره به اینکه پروژه برندسازی در سه فاز تعریف می شود، اضافه کرد: فاز اول شناخت تدوین استراتژی برند است. فاز دوم استانداردسازی و فاز سوم به پرورش و جنبه ترویج آن مربوط می شود که تمامی این مراحل باید به صورت هدفمند و در توالی یکدیگر دیده شود.
شفیعی با اشاره به اینکه در فاز شناخت طراحی و معرفی هویت بصری و کلامی برند مشخص می شود خاطرنشان کرد: این کار بر مبنای کار مطالعاتی و میدانی با دعوت از دانشگاهیان، کارشناسان، صاحب نظران و ۳۰۰ ساعت مصاحبه ویدئویی و میدانی از گردشگران حرفه ای خارجی که پیش از ایران به بیشتر از ۵ کشور دنیا سفر داشته اند به شکلی عمقی صورت گرفته است.
او با تاکید بر اینکه لوگو خلق و عرضه ارزش از یک مقصد گردشگری دارد، اضافه کرد: برند یک ابزار هویتی، کاربردی، عقلانی و در عین حال احساسی است که باید باعث شکل گیری ارتباطی معنادار در ذهن توریست شود. تنوع، کثرت، اصالت، انطباق و یکپارچگی معیارهایی بودند که ما برای انتخاب آن مد نظر داشتیم و باید برندی را انتخاب می کردیم که تنوع و کثرت در وحدت را نشان می داد.
مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری با این توضیح که سیمرغ نماد یگانگی در عین تفاوت هاست، در مورد انتخاب آن بعنوان لوگوی گردشگری ایران اظهار داشت: سیمرغ در ادبیات نمادی از خورشید، فرزانگی، اندیشه ورزی، خردورزی و چندوجهی است. با عنایت به تنوع کثرت محصول گردشگری ایران، تنوع غذایی، قومی، فرهنگی، رنگ، بناهای تاریخ و… سیمرغ که پرنده ای اسطوره ای در تاریخ ایران است، بهترین گزینه برای دربرگیری تمامی این معانی بود که حتی در زبان انگلیسی هم با همین نام سیمرغ شناخته می شود و ریشه تاریخی در فرهنگ ایرانی دارد.
شفیعی در ادامه به انتخاب رنگ آبی و شعار اشاره و خاطرنشان کرد: پرشین بلو یا آبی پارسی هم که به نام ایران ثبت شده است نماد صلح طلبی و میهمان نوازی ایران است. همینطور شعار انتخابی به این معنا است که بدون شک سفر به ایران باشکوه تجربه ای متفاوت را به گردشگران مژده می دهد. انتخاب کلمه شکوهمند مبین این است که محصول گردشگری ما نه عرضه امکانات لوکس بلکه میراث فرهنگی و اصالت فاخر ماست. او با اشاره به اینکه در انتخاب شعار عرضه تصویری حقیقی از مقصد دارای اهمیت است، خاطرنشان کرد: در تمامی مصاحبه ها هم توریستهای خارجی به این مورد اذعان کرده اند ایران دارای عناصر هویت بخش و جوهره واقعی از منابع ملموس و ناملموس است و اگر کلمه شکوهمند را کالبد شکافی نماییم چنین معانی از آن استخراج می شود. همینطور تجربه متفاوت هم که در شعار آمده به مفهوم خرید تجربه به جای کالا بعنوان یک محصول گردشگری متعالی است.
شفیعی با اشاره به اینکه برند به مفهوم تصویر مثبت نیست بلکه عرضه تصویر واقعی از یک مقصد است، اضافه کرد: به علت فرآیند علمی این طرح یک مهندسی اجتماعی روی آن انجام گرفت. در نمایشگاهی که سال قبل برگزار گردید از ۴۰۰ شعاری که مردم مطرح نمودند ۱۵ شعار انتخاب و جوهره آنها گرفته شد. ما می توایم بگوییم شکوه تاریخی داشته ایم، اما نمی توانیم ادعای عرضه خدمات لوکس را داشته باشیم.
او با اشاره به استاندارسازی بعنوان فاز دوم شکل گیری برند اظهار داشت: آیین نامه اجرایی برای نشان گردشگری کشور توسط وزیر محترم آماده و به هیئت دولت تقدیم شد. در این آیین نامه برای دستگاه های مختلف مانند وزارت راه و شهرسازی، امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت وظایف و تعهداتی مشخص شده است. بر این اساس دستگاه های باید بسته های حمایتی و تشویقی برای نهادینه کردن برند گردشگری عرضه کنند و از امکاناتی که در اختیار دارند در این راستا استفاده کنند.
شفیعی خاطرنشان کرد: بخشنامه ای هم برای ذی نفعان گردشگری در حال آماده شدن است. آنچه اهمیت دارد این است که در قبال ارائه، عرضه و پشتیبانی از برند باید متعهد بود و نیاز داریم که برند توسط بخش دولتی، خصوصی و واحدهایی مانند حمل و نقل که به صورت غیرمستقیم با این مورد در ارتباط هستند، حمایت شود.
مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری با این توضیح که گردشگری یک زنجیره ارزش است و در این زنجیره ایجاد هارمونی میان اجزا دارای اهمیت است، هدایت و راهبری تفسیر مقصد، هماهنگی دیدگاه ذی نفعان، هماهنگی میان اجزا و عناصری که باعث شکل گیری یک مقصد می شوند، هدف نظارتی، عرضه ندادن تصاویر مخدوش و متضاد با هم را از نکاتی عنوان نمود که در این آیین نامه به آنها پرداخت شده است.

1399/07/14
13:17:04
5.0 / 5
416
تگهای خبر: آموزش , تاریخی , توریست , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد