در نشست راهنمایان اعزامی به اكسپو بررسی شد
فرصت ها و چالش های ایران در اکسپو دبی
به گزارش سفرگو در نشست بررسی فرصت ها و چالش های اکسپو دبی ۲۰۲۰، اولین گروه از راهنمایان گردشگری اعزامی به این روید بزرگ تاکید کردند: اگر جشن «نوسده» از اکسپو دبی شروع و در جام جهانی قطر ختم شود، ایران، امارات و قطر سه رأس خاورمیانه خواهند شد که در طول تاریخ، برگزارکننده سه رویداد بزرگ بوده اند.
به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، آرش نورآقایی، کارشناس گردشگری که در ایده استفاده از راهنمایان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در «اکسپو دبی ۲۰۲۰» نقش داشته است، در گفت وگوی مجازی با اعضای اولین گروه از راهنمایان اعزامی به این رویداد جهانی که به انگیزه بررسی فرصت ها و چالش ها برگزار شد، درباره مزایا و فرصت های حضور ایران در اکسپو اظهار داشت: برپایه مطالعات تاریخی، به یاد ندارم سه رویداد بزرگ در یک برهه زمانی کوتاه در خاورمیانه اتفاق افتاده باشد؛ اکسپو دبی و بازی های جام جهانی قطر که مشهورترین و بااهمیت ترین رویدادهای جهانی هستند. خوشبختانه ۱۰ روز پایانی اکسپو دبی مصادف شده با ۱۰ روز نخست که ایران مطابق با گاه شمار خورشیدی، وارد سال ۱۴۰۱ و «سده نو» می شود و این فرصتی استثنایی است که اختتامیه این رویداد جهانی، همزمان با شروع یک رویداد بزرگ از طرف ایران باشد و آخر آن به جام جهانی قطر ختم شود.
او اضافه کرد: با این حساب میتوان اعلام کرد، ایران، امارات و قطر، سه رأسِ خاورمیانه و برگزارکننده سه رویداد بزرگ جهانی هستند که نه تنها تصویر مثبتی برای ایران می سازد، که برای خاورمیانه هم چنین تصویرسازی ای خواهد داشت. طرح های زیادی به این مناسبت پیشنهاد شده، مثل برگزاری مهمانی بزرگ شام ایرانی، سفره هفت سین بزرگ و صدور ویزای مجانی در طول برگزاری اکسپو دبی و ایده های بسیار دیگر که حتی اگر در این چند ماه نتوانیم کار بزرگی انجام دهیم، می توانیم با این طرح ها تصویر مثبتی از ایران بسازیم. حتی که حالا از شکل حضور ایران در اکسپو دبی ناراضی باشیم، ولی این فرصت و شانس را همچنان داریم و فکر می کنم تهدیدها را میتوان به فرصت تبدیل کرد. امیدواریم ابعاد این فرصت و شانس را درنظر بگیریم، چون دیگر چنین آوردگاه جهانی در این سطح نداریم.
این راهنمای گردشگری با اشاره به برخی اقدامات دیرهنگامی که ایران در زمان حضور در اکسپو دبی داشته است و بروکراسی های موجود در امارات که عامل اجرا نشدن بعضی از ایده ها و طرح ها می شود، اظهار نمود: مثلاً برای برگزای شب یلدا در پاویون ایران دیر اقدام شد، درحالی که مثلاً کشوری مثل مراکش جزئی ترین برنامه های خود همچون معرفی غذا را در تقویم اکسپو ثبت کرده است، ولی تا زمان انجام این گفتگو ندیدم مراسم شب یلدای پاویون ایران در این تقویم ثبت شده باشد. ما در اطلاع رسانی و برنامه ریزی برای اکسپو، ضعیف عمل کرده ایم. درباره ایده نوسده هم هرچند چهار سال است از آن صحبت می کنم تازه شنیده ام مقرر است ستاد ملی نوسده را تشکیل دهند که بعید می دانم در این فاصله همه کارها پیش برود.
وی افزود: اطلاع دارم در حدود دو ماه و نیم از زمان برگزاری اکسپو دبی، پاویون ایران سه یا چهار مرتبه برای بسته شدن (پلمب) اخطار گرفته است. در این پاویون از مصالح چوبی استفاده شده که برای آفت زدایی و لحاظ کردن سیستم ایمنی و اطفاء حریق، کوتاهی کاری شده است. چه این غرفه را ببندند یا نبندند، اینکه سه بار اخطار رسمی به پاویون ایران داده شده است، در شأن کشور ما نیست.
او خاطرنشان کرد که نقدها جهت بررسی علل و عواملی که ایران را در اکسپو دبی در چنین جایگاهی قرار داده است، مطرح می شود و اظهار داشت: آنچه در اکسپو نمایش داده شده در واقع نمود تمام اتفاقات پشت صحنه است، نمود اقتصاد ما و کمبود مالی، آموزش ندیدن، رفتارهای جزیره ای نسبت به دنیا و خودبرتربینی هایی که در آوردگاه جهانی یقه ما را می گیرد، اما تصور می نماییم اشتباه و خطا فقط از طرف یک مجری بوده است، درحالی که ما معمولاً سلسله اشتباهاتی داریم که در جایی خویش را نشان میدهد.
نورآقایی در ادامه، با اشاره به تصمیم معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای اعزام راهنمایان رسمی برای مدیریت بازدیدها از پاویون ایران در اکسپو برای رفع برخی نقایص، درباره برخی نامهربانی هایی که به این طرح شده است، اظهار داشت: این راهنماها جای کم کاری و بدکاری برخی را توانستند پر کنند. ما بعنوان راهنمای رسمی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بهبود وضعیت، کاری را به صورت داوطلبانه انجام دادیم. فکر کردیم یک جای کار می لنگد و بعنوان راهنما رفتیم کمک نماییم. این کمک ها هم داوطلبانه و مجانی بوده است. این راهنماها پس از دو سال بیکاری، نخستین فرصتی را که پیش آمده مجانی انجام دادند و خیلی جای قدردانی دارد.
او افزود: فکر می کنم راهنماهای گردشگری که تا کنون به اکسپو دبی اعزام شده اند تنها گروهی بوده اند که گزارش مستند، مکتوب و کاملی را از این رویداد که دو ماه و نیم از برگزاری آن گذشته است، عرضه کرده اند.
او همینطور توضیح داد: انتخاب راهنماها توسط دفتر بازاریابی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با نظارت معاونت گردشگری این وزارت خانه و مشاوران و دفتر هماهنگی مستقر در معاونت گردشگری انجام می شود. در کشور بیشتر از ۱۲ هزار راهنمای دارای کارت وجود دارند که حدود سه هزار نفر آنها فعال می باشند و باتوجه به محدودیت زمانی و مکانی اکسپو، بطور قطع برای همه این راهنمایان فرصت حضور فراهم نمی گردد، اما این اقدام را یک قدم رو به جلو می دانیم، چون راهنماها قبلا در چنین رویدادهایی حضور نداشتند.
امین عدیلی، عضو اولین گروه از راهنمایان اعزامی به اکسپو و مدرس گردشگری، درحالی که قبل از این تجربه حضور در اکسپوهای قبلی را نداشته است، بعنوان راهنمای پاویون ایران و بازدیدکننده اکسپو دبی تجربیاتش را تشریح کرد و با تشبیه اکسپو دبی به دهکده جهانی، بازدید از این رویداد را باتوجه به دسترسی سهل تر از ایران به نسبت اکسپو ۲۰۲۵ که مقرر است در اوزاکای ژاپن میزبان آن باشد، به همه سفارش کرد.
او در بخشی از این گفتگو به نقایص پاویون ایران هم اشاره نمود و اضافه کرد: از نظر معماری معلوم بود تفکر شده است، هرچند در اجرا می توانست بهتر باشد. بعضی از کشورها پاویون های پیش ساخته ای داشتند، درحالی که پاویون ایران یک سازه کامل بود و این همچون خصوصیت های مثبت آن به شمار می آمد. البته که در اجرا و نرم افزار، ضعیف عمل کرده است. البته شنیده ام که در حال به سازی و اصلاح هستند، اما احیانا وقتی کامل بشود، اکسپو تمام خواهد شد. به هر حال این فضا و فرصت می توانست در تصویرسازی و کاهش اثر ایران هراسی مفید باشد.
او افزود: پاویون ایران بیشتر از ۲۰۰۰ متر وسعت دارد، اما متاسفانه بعضی از این فضاها یا تعطیل بود یا استفاده مفید و کارشناسی نشده است.
عدیلی موقعیت جغرافیایی و مکانی پاویون ایران را یکی از مثبت ترین خصوصیت های آن دانست و استفاده از مهره در نمای بیرونی و رنگ فیروزه ای را برای بازدیدکنندگان جذاب دانست.
هادی حرم شاهی که راهنمای عرب زبان است و همراه با گروه پیشرو راهنمایان گردشگری به اکسپو دبی اعزام شده بود، هم این رویداد را فرصتی برای عرض اندام همه کشورها دانست و بیشتر درباره خصوصیت های مثبت پاویون ایران سخن گفت و اجرای آنرا در مقایسه با برخی کشورها بهتر دانست و اضافه کرد: ایران به نسبت جایگاه خودش اجرا و حضور خوبی نداشت، اما نکات مثبت آن به منفی ها می چربد.
او همینطور اظهار داشت: برخلاف خیلی از کشورها که روی عرضه یک مفهوم متمرکز شده بودند، در ایران به ظرفیت های واقعی پرداخته نشده و جای ایده پردازی خالی است و گسست مفهوم مشاهده می شود.
حرم شاهی پاویون های پاکستان، آلمان، یمن و روسیه را به زعم خود جزو قوی ترین های اکسپو دبی معرفی نمود که توانسته بودند از کمترین ظرفیت ها و یا با تمرکز روی یک مفهوم، بیشترین بهره برداری و بالاترین اثرگذاری را داشته باشند.
او در عین حال تولید صف بلند بازدیدکننده در بعضی پاویون ها را یکی از سیاست های اکسپو و آن کشورها دانست و اضافه کرد: پاویون برخی کشورها ظرفیت بازدید همزمان ۲۰۰ نفر را دارند، اما فقط به ۳۰ نفر اجازه بازدید می دهند، ازاین رو دشوار می باشد که صف های طولانی را معیار پاویون برتر، جذاب و پرطرفدار دانست.
این راهنمای گرشگری همینطور سفارش کرد: اگر کسی از اکسپو دبی، بخصوص پاویون ایران بازدید می کند، ای کاش بتواند راهکار عرضه کند و پیشنهاد بدهد تا سریع اصلاح گردد و فقط حرص کاستی ها را نخورد، چون همه ما برای ایران اقدام می نماییم و دوست داریم نام ایران بالا برود.
داوود دهقان، راهنمای گردشگری که از استان یزد به پاویون ایران در اکسپو دبی اعزام شده بود، نداشتن برنامه ریزی و لکنت در انتقال مفهوم را مهم ترین نقطه ضعف ایران دانست و اظهار داشت: من تجربه اکسپوهای قبلی را ندارم، اما بعنوان دانشجوی دکتری گردشگری می دانم که در گردشگری، اصلی به نام استفاده از فرصت ها وجود دارد و اکسپو بهترین فرصت برای معرفی کشور ما بود.
او افزود: برپایه شنیده هایم اکسپوهای قدیم بیشتر روی تکنولوژی متمرکز بودند، اما دبی معادلات اکسپو را به هم زده و بیشتر روی رسوم و فرهنگ ها متمرکز شده است. از پاویون بیشتر کشورها کاملا مشهود بود که سال ها برای این حضور برنامه ریزی کرده بودند، موردی که ما همیشه از آن غافلیم و این همان ضعف پاویون ایران است، برای همین از حالا باید برای اکسپو بعدی برنامه ریزی نماییم.
دهقان همینطور اظهار داشت: تغییر مدیر پاویون ایران هر ۱۲ روز یک مرتبه ایراد مهمی است، تا نفر جدید بیاید و با ساختار آشنا شود، مدت زمان مدیریت ۱۲ روزه اش تمام شده و این شیوه مدیریت فاجعه است.
این راهنمای گردشگری که تجربه دو هفته حضور در پاویون ایران در اکسپو دبی را داشته است، هم معتقد است: پاویون ایران سرگردان مانده و مشخص نیست چه مفهومی را می خواهد انتقال دهد، درحالی که کشورهای دیگر روی یک مفهوم مانور می دهند، مثلاً آمریکا روی سفرهای فضایی متمرکز شده است، اما بازدیدکنندگان پاویون ایران در انتها حتی نمی دانند ایران چه چیزی را می خواسته معرفی نماید.
دهقانی هم پاویون پاکستان را در اکسپو دبی فراتر از تصور دانست و عملکرد عربستان را در نشان دادن تصویر مدرن و نقش پررنگ زنان در این کشور خیلی خوب توصیف کرد و از آلمان که با بهره گیری از عنصر "بازی"، استفاده از انرژی پایدار و مشارکت را در ذهن ماندگار کرده است، بعنوان یکی از پاویون های مثال زدنی اکسپو دبی یاد کرد و اظهار داشت: ما همیشه فکر می نماییم باید سخت و پیچیده باشیم، درحالی که خیلی از کشورها با بهره گیری از یک عنصر ساده، تصویرسازی عمیق و اثرگذاری داشتند. نظر ما بر این است که پاویون ایران نتوانست یک درصد از این مفاهیم را به تصویر بکشد و بازدیدکننده ها را لحظه ای درگیر کند.
محسن حاجی سعید ـ رئیس کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری ـ هم که در این گفت وگوی مجازی، اشاره شد در ایده پردازی طرح اعزام راهنمایان گردشگری به اکسپو دبی نقشی داشته است، در سخنانی کوتاه بیان نمود: بازخوردهای خوبی را از وزارت صمت و گردشگری در نتیجه اعزام دو گروه از راهنمایان گردشگری به پاویون ایران در اکسپو دبی دریافت کرده ایم که فکر می کنم استفاده از راهنمای گردشگری در چنین رویدادهایی جزء لاینفک شده است. تا هم اکنون توانسته ایم از هفت استان، راهنما در اکسپو مستقر نماییم و امیدواریم این رویه مثبت را پیش ببریم و بتوانیم جمع بندی خوبی برای اکسپوها و رویدادهای بین المللی بعدی برای حضور راهنمایان گردشگری در کنار دولت داشته باشیم.
اکسپو دبی که از تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۰ شروع شده است، به مدت شش ماه تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ با شعار اکسپو «پیوند ذهن ها، خلق آینده» ادامه خواهد داشت. امارات پیشبینی کرده است تا ۲۵ میلیون نفر از اکسپو بازدید نمایند. ایران هم در فضایی به وسعت ۲۰۱۴ مترمربع ایران با روایتی از شهرزاد قصه گو و با شعار «ایران؛ تمدن کهن و استوار تنوع اقوام و میزبان ملت ها» در اکسپو دبی حضور دارد. خیلی از کارشناسان، معماران، فعالان اقتصادی، فرهنگی و گردشگری نقدهای صریحی را به محتوا و مدیریت پاویون ایران در اکسپو دبی وارد کرده اند.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که مسؤولیت بخش گردشگری پاویون ایران را به عهده دارد، بعد از دریافت گزارش هایی از کیفیت پایین بازدیدها، گروهی از راهنمایان را به این پاویون اعزام کرد. این وزاتخانه اعتقاد دارد این اقدام کیفیت بازدیدها را ارتقاء داده است.
منبع: سفرگو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب