فرهنگ میزبانی در نوروز ۱۴۰۱،

تشرف روزانه 500 هزار زائر به حرم مطهر رضوی

تشرف روزانه 500 هزار زائر به حرم مطهر رضوی

به گزارش سفرگو خراسان رضوی مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی اظهار داشت: از آنجا که روزانه 500 هزار زائر در حرم مطهر رضوی حضور دارند، آستان قدس رضوی تأمین رفاه حال زائرین را بر خود لازم دانسته است.



محمدمهدی خیرجو با حضور در تحریریه ایسنا اظهار نمود: باتوجه به رویکرد زائر محور آستان قدس رضوی و حضور سالانه تعداد زیاد زائر، آستان قدس رضوی در تدارک و خواهان میزبانی شایسته از زوار است.

وی اضافه کرد: بر طبق آمار استانداری خراسان رضوی، در روزهای محرم و صفر میزبان ۳.۷ میلیون زائر بوده ایم. همین طور قبل از شیوع ویروس کرونا در روزهای نوروز تا ۷میلیون زائر مشرف به زیارت شده اند و به طور متوسط اکنون روزانه ۵۰۰ هزار زائر در حرم مطهر حضور دارند که آستان قدس رضوی تامین رفاه زوار را برخود لازم دانسته و در ایجاد و حفظ آرامش، بهداشت مناسب و غیره کوشیده است و چگونگی ایجاد نظم حاضر در حرم مطهر مغفول نمانده است.

مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی اظهار داشت: ۷۰ درصد از مسافران شهر مشهد زائر حرم مطهر رضوی و ۳۰ درصد از مسافران، شاغلان، دانشجویان و غیره هستند؛ همین طور در روزهای خاص ۹۰ درصد از مسافران شهر مشهد زائر امام رضا(ع) هستند که آستان قدس با رویکرد زائر محور اهتمام بر میزبانی شایسته از زوار دارد.

خیرجو ضمن تاکید تولیت آستان قدس به امور زوار خصوصاً زوار محروم، بیان کرد: شایسته است تمام مجموعه های فرهنگی با تمام توان به حوزه زیارت زوار محروم ورود پیدا کنند، این در حالیست که بزرگترین کار فرهنگی که می توان انجام داد زیارت بوده و هیچ حرکت فرهنگی دیگری تا این اندازه مؤثر نبوده و نیست و شاید بنا بر این دوده به آن سفارش بسیاری داشته اند.

وی درباب رسیدگی به زوار محروم، اضافه کرد: آستان قدس رضوی با تهیه زیرساخت ها و شناسایی خیران در دفاتر استانی و به یاری آنها توانسته است تا هزار زائر مهرجو را در زائرسراها و مهمانسراها بدون پرداخت هزینه حمل و نقل، پذیرایی، اسکان و غیره پوشش دهد که این امر سبب تأثیرات معنوی مطلوبی می شود.

مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در پاسخ به رویکرد آستان قدس به مقوله زائر اظهارکرد: زوار، میهمان امام هشتم(ع) هستند و ما میزبان آنها هستیم و از میزبانی لذت می بریم. همین طور تمام خدام اهتمام بر حفظ کرامت و آرامش زوار دارند و در کیفیت این امر، نژاد، ثروت، جنسیت و غیره تأثیرگذار نیست.



اداره حرم رضوی توسط مردم

خیرجو به تلاش آستان قدس برای ارائه خدمات به زوار اشاره و بیان کرد: آستان قدس رضوی مردمی ترین دستگاه نظام است و می توان اظهار داشت که حرم مطهر رضوی توسط مردم اداره می شود. بعنوان مثال در کنار۲۰۰۰ کارمند، ۵۰ هزار خادم و ۱۰۰هزار خادم یار خدمات ارائه می دهند.

وی از مدیریت هوشمند در حرم مطهر رضوی آگاهی داد و اظهار داشت: خوشبختانه در تمام این سال ها بدون کمترین مشکل مجموعه آستان قدرس رضوی اداره شده است و کسی از کوشش های پشت پرده آگاه نیست و بخش های بسیاری برای ایجاد و حفظ امنیت و آرامش زوار، ۲۴ ساعته درحال انجام فعالیت هستند؛ برای نمونه در صحن پیامبر اعظم (ص) فقط ۳۰۰ خادم برای مفروش کردن وجود دارند.

برگزاری مراسم به چهار زبان زنده دنیا

مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با تاکید بر مدیریت و کنترل برنامه های اجرائی اظهار داشت: برگزاری مراسم در حرم مطهر رضوی با مدیریت و کنترل جمعیت انجام می شودهمچنین برای زوار غیرایرانی و زائرانی که فارسی زبان نیستند برنامه ها به چهار زبان عربی، انگلیسی، ترکی و اردو برگزار می گردد.

خیرجو افزود: علاوه بر این که در صحن غدیر برای زوار عرب زبان و رواق غدیر برای زوار اردو زبان، پاکستانی، هندی و شبه قاره برنامه اجرا می شود، صحن کوثر نیز در اختیار زوار افغانستانی قرار دارد و در ساعت هایی مشخص سخنرانی ها و امر پاسخگویی به زبان های انگلیسی و ترکی انجام می شود.

وی درباب موضوعیت سخنرانی ها تصریح کرد: سخنران ها با ارزیابی و طی یک پروسه گزینش می شوند و هیچ وقت وجه سیاسی در سخنرانی ها غالب نبوده است؛ حرم مطهر متعلق به تمام ملت بوده و تلاش بر این است که سخنرانی ها مبتنی بر تمام سلایق باشد تا مطالب مورد پسند زوار قرار گیرد و مخاطب بتواند بهره کافی را از آنها ببرد.

مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی افزود: در وضعیت شیوع ویروس کرونا موضوع افکارسنجی از حوزه اجرای مراسم به عرصه بهداشت هم سرایت کرد و در این شرایط علاوه بر ضدعفونی و اقدامات بهداشتی، ۲۰ هزار ماسک رایگان توزیع و شست وشوی فرش ها مضاعف شد که رضایت ۹۲ درصدی مردم را نیز در پی داشته است.



خیرجو درباب چگونگی ثبت نظرات زوار مطرح کرد: ثبت نظر زوار به روش های مختلفی در حرم اتفاق می افتد، برای مثال در صحن پیامبر اعظم اداره ارتباطات مردمی نظرات را جمع آوری می کند، در سامانه ۱۳۸ تمام نظرات ثبت شده و پاسخگوی بیش از ۲۰۰۰ هزار تماس تلفنی بصورت روزانه انجام می شود.

وی با اشاره به حوزه افکارسنجی در اداره ارتباطات و رسانه اظهار داشت: در آخر هر مراسم فرم افکارسنجی با بهره گیری از به روزترین روش ها ارائه می شود که بعد از جمع آوری در اختیار دیگر واحدها قرار می گیرد. زمان بندی و نوع برگزاری مراسم برمبنای افکارسنجی ها تغییر می کند و سخنران هایی که در این نظرسنجی ها امتیاز بیشتری دریافت نمایند در رواق های اصلی سخنرانی به سخنرانی می پردازند.

مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با تاکید بر حفظ آرامش زوار اظهار نمود: باتوجه به شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا و تبعیت ما از ستاد ملی مبارزه با کرونا، زیارت با آسایش در نهایت صحت و سلامتی در اولویت کار آستان قدس رضوی است. با وجود تمایل تعداد کثیری از ساکنان و زوار برای حضور در حرم مطهر رضوی در لحظه تحویل سال، تمهیدات سال تحویل از تمام برنامه های نوروزی آستان قدس رضوی تفکیک شده است.

خیرجو با اعلان اینکه در روزهای نوروز زوار از امور فرهنگی و تبلیغاتی بهره مند خواهند شد، اظهار داشت: با توجه به این که خیلی از کشورها نوروز را جشن می گیرند برنامه زیارت غیر حضوری در رسانه ملی و برون مرزی درشبکه های مختلف، هشت ساعت در روز در زمینه رسانه پوشش داده می شود.

وی در مورد کارهای رسانه ای آستان قدس رضوی در سال ۱۴۰۰ افزود: افزایش تولیدات رسانه ای با همکاری رسانه برون مرزی که موجب افزایش بیش از ۱۰۰۰ ساعت تولید رسانه برون مرزی شد، افزایش تولیدات فضای مجازی که با برخی محدودیت ها نیز مواجه بود از اقدامات رسانه ای آستان قدس در سال ۱۴۰۰ بود؛ در آخر نیز با تمرکز بر پویش «همه خادم الرضاییم» شاهد مشارکت مطلوب مردم بودیم.

رونمایی از بزرگترین استودیو عتبه در سال ۱۴۰۱

خیرجو از رونمایی بزرگترین استودیو عتبه درسال ۱۴۰۱خبر داد و اضافه کرد: دریچه ای را برای زوار غیر حضوری باز خواهیم کرد؛ چونکه کشورهای حوزه خلیج فارس به سبب شیوع ویروس کرونا خواهان زیارت غیر حضوری هستند. برگزاری جشنواره امام رضا از دیگر اقدامات موثر در سال ۱۴۰۰ بود که انجام شد و همین طور اپلیکیشن رضوان در سال آینده بروزرسانی خواهد شد.

مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی از ایجاد سامانه خبرنگاران آگاهی داد و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ سامانه خبرنگاران در دسترس خبرگزاری ها قرار خواهد گرفت و با توجه به این سامانه دیگر نیازی به نامه نگاری جهت حضور خبرنگاران در حرم مطهر نیست و خبرنگاران در آخر سال می توانند کارنامه خودرا در آستان قدس از سامانه دریافت نمایند.







منبع:

1400/12/22
20:10:53
5.0 / 5
433
تگهای خبر: تولید , خدمات , فرهنگی , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد