درهای کاخ اردشیر بابکان به روی تار ایرانی بسته ماند⠀
سفرگو: علی قمصری برای هفتاد و هشتمین بخش از پروژه «تار ایرانی» به فیروزآباد سفر کرد. وی در قسمتی از توضیحات خود درباره این قطعه، از بی مهری میراث فرهنگی به سبب ممانعت از ورود به کاخ اردشیر بابکان، گله کرده است.
به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، علی قمصری ـ نوازنده تار و آهنگساز ـ در قسمتی از متنی که درباره این بخش از پروژه «تار ایرانی» نوشته، آورده است:
«در فیروزآباد به سبب بی مهری عجیب میراث فرهنگی امکان ورود به کاخ اردشیر بابکان را پیدا نکردیم. پوزش بابت حس ناشی از چالش ها که در چهره ی ما پیداست.⠀⠀
اما درباره این بخش: ⠀⠀
جنگ جهانی اول شاهد رشادت قشقایی ها به رهبری صولت الدوله و صیانت از حریم استان فارس از متجاوزین بود. قشقایی ها با تاکید بر رشادت و همبستگی قومی، انگلیسی ها را با شکست هایی سنگین همچون در نبرد آق چشمه مواجه کردند. این نبردها یکی از نمونه های مهم تاثیر موسیقی در ایجاد همدلی و یکپارچگی و حس دلیری در یک قوم برای دفاع از خاک و خانواده است.⠀⠀
«جنگنامه» صدای رشادت قشقایی ها در تاریخ ایران است. آهنگی رزمی و محرک در دستگاه ایل خانی که هنوز بعنوان نماد عصیان در مقابل ظلم نقش آفرینی می کند و مقابل ناجوانمردی می ایستد.⠀⠀
جنگ جهانی اول با وجود اعلام بی طرفی ایران، ۴۰ درصد جمعیت کشورمان را از بین برد. اقوام مختلف همیشه در حفظ مرزها از قدرت مرکزی چند قدم جلوتر بوده اند و با آهنگ های حماسی مانند «جنگنامه» و «تفنگ»(لری) یکپارچگی را قوام بخشیده اند.⠀⠀⠀
به نظرم نمونه ای از سیاست های اشتباه بعضی مسئولان را می توان در این ویدیو دید.⠀⠀
منبع: safargoo.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب