گزارش سفرگو؛

از اتمام حجت تعزیراتی ها تا گوش بری شرکت های هوایی و مسافرتی

از اتمام حجت تعزیراتی ها تا گوش بری شرکت های هوایی و مسافرتی

به گزارش سفرگو، شرکتهای هواپیمایی و آژانس های مسافرتی سال جاری هم با افزایش حداکثری بلیت های هواپیمایی گوش مسافران نوروزی را که دو هفته فرصت گردش دارند، می بُرند تا بتوانند جبران روزهای کم رونق شان را کنند.



به گزارش سفرگو به نقل از مهر، تعطیلات نوروزی سال جاری ۱۴ روز است البته بعضی از افراد از روز ۲۵ اسفند ماه به تعطیلات نوروزی می روند که در آن صورت طولانی ترین ایام سال یعنی ۱۸ روز را به ایام عید اختصاص می دهند.
خیلی از افراد از این فرصت برای سفر استفاده می نمایند سفرهایی که معمولا از سه روز بیشتر است و متقاضیان آن در ایام اول تعطیلات بیشتر از هر زمان دیگری است. به علت همین تقاضای بالا، شرکتهای فروش خدمات سفر و شرکتهای هواپیمایی و ایرلاین ها، نرخ خدمات و بلیت های خویش را می افزایند.
گاهی هم افزایش نرخ از روال طبیعی و حد معمول خود بالاتر می رود و مسافر یا مجبور به پرداخت می شود یا قید سفر را می زند. از این نوع تخلفات برای فروش بلیت خارج از نرخ مصوب در ایام پر تقاضا کم نیست.
گاهی هم افزایش نرخ از روال طبیعی و حد معمول خود بالاتر می رود و مسافر یا مجبور به پرداخت می شود یا قید سفر را می زند
اما مقصر کیست؟ شرکتهای مسافرتی، ایرلاین ها و یا سایت های فروش بلیت؟ هر کدام چطور تخلف می کنند؟
ایرلاین ها در بیشتر مواقع بلیت های خویش را به چارتر کننده می فروشند. فروش بلیت چارتری در مواقعی از سال ممنوع می باشد و متولیان اعلام می کنند که از فروش این نوع بلیت ها ممانعت به عمل می آورند مانند ایام اربعین که معمولا گفته می شود، پرواز چارتر ممنوع می باشد. با این وجود بسیاری از شرکتهای مسافرتی آنرا می فروشند.
آژانس های مسافرتی و هواپیمایی با در اختیار گرفتن بلیت های چارتر، آنرا به مسافران گران تر می فروشند. چون آنها ایام عید و فروش بلیت با بالاترین نرخ را بهترین زمان برای جبران فروش های کم خود در طول سال می دانند.
این بلیت ها در سایت های فروش بلیت هم قابل خرید است. اما به نرخ هایی که به نظر می آید خارج از حد معمول است. بنابراین در ایام اخیر سخنگوی سازمان هواپیمایی از مسدودسازی ۹ سایت بدون مجوز فروش بلیت هواپیما اطلاع داد. البته که این سایت ها بعد از ۲ روز همچنان درحال فروش بلیت هستند.
در حال حاضر رفتن به این سایت ها نشان داده است که بعنوان مثال بلیت هوایی تهران به سمت مشهد برای روزهای اول عید در حدود ۳ میلیون و پانصد هزار تومان است. درحالی که در ایام آخر عید نوروز این مبلغ به ۹۰۰ هزار تومان هم می رسد. این نرخ برای مسیر تهران به کیش هم صدق کرده و نشان داده است یا فاصله نرخ اصلی و نرخ پایین زیاد است یا این که چنین واسطه هایی، برای جبران مافات خود، تلاش می کنند تا جایی که امکان دارد، بلیت ها را گران تر بفروشند.

اتفاق دیگر اینست که مسافر مجبور می شود بلیت هواپیما را با هتل خریداری کند. این اتفاق بیشتر در همکاری با آژانس های مسافری رخ می دهد تا بدین سان هتلدار و آژانس مسافرتی هم از محل فروش بلیت سود ببرند.
چنین اقدامی از جانب شرکتهای مسافربری ریلی هم رخ می دهد و مسافر مجبور است برای مثال بلیت قطار را با هتل های چهار ستاره به صورت بسته تور خریداری کند در غیر این صورت مجبور است پول هتل را بپردازد حتی اگر از آن استفاده نکند.
در این باره رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اطلاع داده که فروش بسته پروازی از مبدا تهران به مقاصد مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، کرمان، اهواز و تبریز که حدود ۸۰ درصد پروازها را به خود اختصاص می دهند ممنوعیت دارند.
شرکت های هواپیمایی مکلفند در این مسیرها پروازهایشان را بر روی سامانه قرار داده و بدون بسته به فروش برسانند.
در این بخش از صحبت ها به این مورد اشاره ای نشده که اساساً فروش الزامی بسته سفر توسط شرکتهای هواپیمایی نباید صورت گیرد و تنها به بعضی از مقاصد پرداخته شده است!



به تازگی هم عباس فرزاد نیا معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی انقلاب ویژه فرودگاه ها گفته است که در بازرسی ها علت وقوع تخلف گران فروشی، عرضه بلیت توسط برخی از ایرلاین ها به صورت مستقیم و همینطور باز گذاشتن سطح دسترسی آژانس ها به سامانه های شرکتهای هواپیمایی است که سبب شده آژانس ها بتوانند نسبت به عرضه بلیت بالاتر از نرخ قانون به متقاضیان اقدام نمایند.
در این میان وزارت میراث فرهنگی که ستاد هماهنگی خدمات سفر را هم به عهده دارد و اتفاقاً سازمان هواپیمایی کشوری، تعزیرات و دفاتر مسافرتی هم عضو آن هستند، در رابطه با گرانی بلیت ها سکوت اختیار کرده است و بعنوان رئیس این ستاد هنوز پیشنهادی نداشته است.
اتمام حجت تعزیرات با متخلفان
با این حال تنها سازمانی که حجت را برای همگان تمام کرد، سازمان تعزیرات حکومتی بود. امروز احمد اصلانلو رئیس این سازمان در نشستی با مدیران شرکتهای هواپیمایی اظهار داشت: هر شرکت هواپیمایی و چارتر و دلالی که مرتکب تخلف می شود را به ما معرفی کنید. رئیس سازمان تعزیرات حکومتی قیمت گذاری بلیت هواپیما به صورت دستوری را نامناسب دانست و اظهار داشت: ضوابط قیمت گذاری باید بگونه ای باشد که خدمات با کیفیت بالا عرضه شود و در عین این که تولیدکننده سود ببرد، مصرف کننده هم ضرر نکند. اصانلو از مأموریت سه رئیس شعبه مهم و ملی برای رسیدگی به تخلفات فروش بلیت هواپیما اطلاع داد و اظهار داشت: رؤسای شعب به سازمان هواپیمایی به صورت میدانی حضور پیدا می کنند و با سرعت و دقت به تخلفات هر شرکت و چارتر کننده یا دلالی که اختلال در بازار شب عید ایجاد می کند، رسیدگی می کنند.


منبع:

1401/12/24
12:53:43
5.0 / 5
82
تگهای خبر: تعطیلات , تولید , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد