ارزیابی میزان تحقق اعتبارات وزارت میراث فرهنگی در ۸ ماه؛

شرایط نامطلوب اختصاص اعتبارات وزارت میراث فرهنگی مشکل کجاست؟

شرایط نامطلوب اختصاص اعتبارات وزارت میراث فرهنگی مشکل کجاست؟

سفرگو: بررسی میزان تحقق اعتبارات وزارت میراث فرهنگی در 8 ماهه اول سال 1402 نشان میدهد تنها حدود 45 درصد از اعتبارات هزینه ای و حدود 17 درصد از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای تحقق یافته است.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ تصویب بودجه و مشخص شدن اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی سرمایه ای قسمتی از پیش بینی اقدامات آینده دستگاه های اجرائیست که در صورت عدم اختصاص مناسب و مطلوب، اقدامات اجرائی پیش بینی شده دستگاه را با مخاطره روبه رو خواهدنمود. بدین سبب مساله اصلی گزارش این است که وضعیت اعتبارات اختصاص داده شده به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تحقق تبصره های مرتبط در چه وضعیتی قرار دارد.
بررسی ها نشان میدهد مجموع اعتبارات هزینه ای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معادل ۱، ۴۰۰ میلیارد تومان و مجموع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ۱۹۰۰ میلیارد تومان) است. همین طور تا حالا اعتباری برای برنامه های ساماندهی و تملک مجموعه تاریخی، فرهنگی تپه های هگمتانه، تقویت یگان حفاظت میراث فرهنگی از محل واگذاری اموال توقیفی و توسعه و گسترش کارهای ایرانگردی و جهانگردی اختصاص نیافته است.
بررسی تبصره های بودجه ۱۴۰۲ نشان میدهد که ۵۰ درصد از تبصره ها فاقد عملکرد (بند ه تبصره ۹ با موضوع ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی، بند ک تبصره ۹ با موضوع پیمان سپاری ارزی درباب صادرات صنایع دستی و تبصره ۱۸ با موضوع پشتیبانی از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین)، ۱۷ درصد دارای عملکرد هستند (بند ز تبصره ۹ با موضوع تعرفه گاز مصرفی تأسیسات گردشگری و صنایع دستی). در صورتیکه ۳۳ درصد از پاسخ استعلام دریافتی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مورد تبصره ها دارای ابهام است (بند م تبصره ۹ با موضوع شهرک های صنعتی و صنایع دستی و بند ع تبصره ۹ با موضوع ۵ درصد از اعتبارات تملک استانی). بدین سبب می توان اظهار داشت که نزدیک به ۸۳ درصد از بندهای تبصره بودجه ۱۴۰۲ در رابطه با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارای عملکرد مشخص نیستند.
مهم ترین دلیلهای این وضعیت به گزارش عملکرد بی ارتباط به بندهای مذکور (مثلاً اعلام برگزاری جلسه به عنوان عملکرد بندی که مرتبط به هزینه دستگاه های اجرائی برای ارتقای فرهنگ است)، عدم تغییر رویه های موجود (مثلاً باقی ماندن رویه سابق پیمان سپاری ارزی)، ارائه مستندات مبهم (مثلاً عدم ارائه دقیق آمار در مورد واحدهای تولیدی صنایع دستی مستقر در شهرک های صنعتی) مربوط می شود.
دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی پیرامون ارزیابی میزان تحقق اعتبارات وزارت میراث فرهنگی ذیل قانون بودجه ۱۴۰۲ در ۸ ماه اول سال نوشته است: ارقام اعلامی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با سازمان برنامه و بودجه دارای اختلاف معنادار است اما درصد اختصاص اعتبارات به این دستگاه در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و این شرایط مستقیماً در عملکرد و کارآمدی این وزارت اثر سوء خواهد داشت.
عمده ایراد مطرح شده بر عملکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این است که خیلی از موارد در حدود برگزاری جلسات و مکاتبات باقی مانده، و منجر به اقدام عملی در امتداد تبصره نشده است.
اعتبارات مصوب و ابلاغی وزارت میراث فرهنگی به تفکیک هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای

مقایسه گزارش های دریافتی از طرف سازمان برنامه و بودجه و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از وضعیت تحقق اعتبارات به تفکیک هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای، نشان داده شده است. در مجموع از مقایسه آمار مذکور دو گزارش دریافتی می توان گفت مجموع میزان اعتبارات هزینه ای گزارش شده از طرف سازمان برنامه و بودجه بیش از رقم اعلامی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. همین طور مجموع میزان اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای از طرف آن سازمان کمتر از آمار گزارش شده وزارتخانه مذکور است.
وضعیت تحقق اعتبارات وزارت میراث فرهنگ ی به تفکیک هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای در هشت ماهه ابتدایی ۱۴۰۲

بررسی وضعیت اختصاص اعتبارات قانون بودجه ۱۴۰۲ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نشان میدهد که در ۸ ماهه اول سال به طور متوسط حدود ۴۵ درصد از اعتبارات هزینه و ۱۷ درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای محقق شده است.
جدول ۴. وضعیت میزان تحقق تبصره های مهم در رابطه با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
تبصره / بند
موضوع تبصره
میزان تحقق
ارزیابی
بند ((ه)) تبصره ((۹))
ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی بوسیله هم افزایی و ارتقای فعالیت ها و تولیدات فرهنگی با موضوعات مذکور در متن قانون (گردشگری یکی از موضوعات قید شده می باشد.) از محل یک درصد از هزینه های شرکت های دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی.
با وجود گزارش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص برگزاری جلسات منظم هفتگی در کارگروهی مشترک با حضور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی و صدا و سیما در محل وزارت ارشاد، تعداد جلسات برگزار شده و نتایج و خروجی برگزاری جلسات مذکور معلوم نیست. به عبارت دیگر با وجود گذشت ۹ ماه از تصویب و ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۲، استفاده از ظرفیت این بند در حد برگزاری جلسه و صدور بخشنامه اجرائی بند ه تبصره ۹ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور مصوب ۲۸/۳/۱۴۰۲ باقی مانده و تا کنون در قبال عملکرد آن هیچ گزارش در اختیار قرار نگرفته است [۴]. بدین جهت می توان نتیجه گرفت که هیچ تخصیصی از محل منابع بند ((ه)) تبصره ((۹)) صورت نگرفته است.
عدم عملکرد
بند ((ز)) تبصره ((۹))
تعرفه گاز مصرفی تأسیسات گردشگری و صنایع دستی
مطابق گزارش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این مساله بعد از ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۲، درحال اجرا بوده و به تأسیسات گردشگری و صنایع دستی بمنظور اقدام ابلاغ گردیده است.
لازم به ذکر است آن دسته از افراد که اقامتگاه گردشگری تاسیس کرده یا تغییر کاربری در یک بنا صورت داده اند و از آن به عنوان اقامتگاه بهره می گیرند، تا قبل از این تبصره، تعرفه گاز آنها معادل تعرفه صنعتی بوده است. که با تغییر به تعرفه خدماتی گاز، هزینه های آنها کاهش خواهد یافت. با اینحال خیلی از صاحبان اقامتگاه ها، مشمول وضعیت تبدیلی هستند که برای آنها افزایش هزینه بدنبال دارد. چونکه هزینه های گاز مصرفی آنها تا قبل از این تبصره معادل تعرفه ی خانگی بود (که تعرفه ی مذکور نسبت به تعرفه ی جدید خدماتی ارزان تر بوده است). پس این تغییر تعرفه و تاثیرات آن بر هزینه های تاسیسات گردشگری نیازمند بررسی و تحلیل بیشتر است.
دارای عملکرد
بند ((ک)) تبصره ((۹))
ممنوعیت گرفتن هرگونه تعرفه و عوارض صادراتی و الزام به پیمان سپاری ارزی درباب صادرات صنایع دستی به جز میزان ارزش مواد اولیه مصرف شده.
این وزارتخانه طی مکاتباتی با بانک مرکزی و وزارت صمت، ۲۰ درصد از قیمت تمام شده کالا (به جز محصولات تولید شده از فلزهای با ارزش) را به عنوان میزان ارزش مواد اولیه مشخص نموده است. البته با وجود مکاتبات مذکور، همچنان رویه پیمان سپاری ارزی برای صادرات صنایع دستی پا برجا بوده و تغییر عملی در آن اتفاق نیفتاده است. تأخیر در اجرای عملی این بند، صادرکنندگان صنایع دستی را با مشکلات بیشتری مواجه می سازد و باید هرچه سریعتر این مکاتبات به عرصه اجرا برسد.
عدم عملکرد
بند ((م)) تبصره ((۹))
تکلیف سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به در اختیار قرار دادن قسمتی از شهرک های ذیل سازمان به فعالان و تولیدکنندگان صنایع دستی مشمول.
مطابق گزارش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کلیه واحدهای تولیدی دارای مجوز از معاونت صنایع دستی از مزایای این بند بهره مند شده اند. گزارش مذکور پیرامون این مساله دارای ابهام به نظر می آید. اظهار نظر پیرامون آن نیازمند ارائه آمار مشخصی از دریافت کنندگان امتیاز مذکور در این بند است که نشان دهد دقیقاً کدام فعالان و تولیدکنندگان صنایع دستی در کدام شهرک های صنعتی استقرار یافته اند.
مبهم
بند ((ع)) تبصره ((۹))
در اختیار گذاشتن ۵% از اعتبارات تملک استانی بمنظور گسترش زیرساخت های گردشگری و میراث فرهنگی.
این موضوع از طرف وزارت خانه مذکور به ادارات استانی ابلاغ گردیده است. ادارات استانی نیز بعد از ابلاغ، پروژه های مد نظر خودرا به شورای برنامه ریزی و توسعه استان خود ارسال کرده اند و هم اکنون در مرحله تصویب می باشند. در گزارش مذکور آورده شده که بعد از گرفتن گزارش (گزارش پروژه های مورد اشاره) متعاقباً ارسال خواهد شد. بدین جهت گزارش این وزارتخانه پیرامون موضوع فوق مبهم ارزیابی می شود.
مبهم
تبصره ((۱۸))
حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین
در سال ۱۴۰۲ از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰، ۳۱ طرح در بخش گردشگری و ۱۲۱ طرح در بخش صنایع دستی برای تسهیلات به بانک معرفی شده اند. از محل اعتبارات سال ۱۴۰۲ هنوز اعتباری اختصاص نیافته است. در حقیقت تأخیر هر ساله دولت در اعطای تسهیلات ذیل تبصره ۱۸ به طرح های معرفی شده از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این وزارتخانه منجر به عدم تحقق کامل اهداف تبصره مذکور می شود. پس تحقق این اهداف منوط به این است در کمترین بازه زمانی ممکن، پروسه معرفی طرح ها و اعطای تسهیلات صورت گیرد.
عدم عملکرد











در این بین ساماندهی و تملک مجموعه تاریخی، فرهنگی تپه هگمتانه، تقویت یگان حفاظت میراث فرهنگی و توسعه و گسترش کارهای ایرانگردی و جهانگردی فاقد هر گونه اختصاص بوده است. همین طور نزدیک به ۸۳ درصد از بندهای تبصره بودجه ۱۴۰۲ در رابطه با وزارت مذکور فاقد عملکرد یا دارای عملکرد مبهم بوده است که دلیل این وضعیت به واگذار شدن عملکرد به جلسات یا گزارش دهی های تکمیلی مرتبط می باشد.
بنابراین بنظر می رسد اختصاص اعتبارات و اقدامات در رابطه با بندهای تبصره های بودجه سال ۱۴۰۲ عملکرد مطلوب ندارد و اقدامات آتی پیش بینی شده این دستگاه را با مخاطره روبرو خواهدنمود.


منبع:

1402/10/09
08:29:34
5.0 / 5
273
تگهای خبر: آموزش , تاریخی , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد