دبیر كمیته ملی طبیعت گردی خبر داد
اصلاح آئین نامه طبیعت گردی و معرفی شهر های سبز
به گزارش سفرگو، دبیر کمیته ملی طبیعت گردی کشور از بروزرسانی آئین نامه طبیعت گردی بعد از ۱۸ سال اطلاع داد و اظهار داشت: شهر های پایلوت گردشگری سبز معرفی خواهند شد.
به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، محمد جهانشاهی در دومین سمپوزیوم ملی و گردشگری سبز کشور که در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، برگزار شد، اظهار داشت: با عنایت به حرکت های گام به گام صنعت توریسم که در قسمت های مختلف همچون گسترش ظرفیتهای قانونی که در برنامه توسعه هفتم شاهد آن هستیم یا افزایش تعطیلات هفتگی، تسهیل ورود توریستهای خارجی، کوتاه کردن فرآیندهای صدور مجوزهای کسب و کار در رابطه با صنعت توریسم و موارد دیگر که هر کدام زمینه مشارکت بیشتر مردم را در گسترش این صنعت در کشور رقم می زند، بیشتر از همیشه نیازمند تغییر در بعضی رویکردها هستیم تا عواید و نقش صنعت توریسم، کارکرد پایداری در توسعه کشور داشته باشد.
او اضافه کرد: بنابراین به توجه ویژه به مولفه های گردشگری پایدار و سبز نیازمندیم تا نسبت هم پوشانی مؤلفه های اقتصادی زیست محیطی و فرهنگی در کشور را رشد دهیم. هم اکنون آئین نامه کمیته ملی طبیعت گردی با مشارکت اعضا بعد از ۱۸ سال بروزرسانی یا به تعبیری باز تدوین شده و در جلسات کارشناسی کمیسیون فرهنگی اجتماعی دولت تأیید شده و بزودی برای تصویب نهایی به هیأت دولت فرستاده خواهد شد.
جهانشاهی اظهار داشت: همینطور با توافق دستگاههای متولی آب، برق، گاز و موافقت شهرداری ها، شهر های پایلوت گردشگری سبز معرفی خواهند شد.
فرناز نیک خواه، دبیرعلمی این سمپوزیوم، که در حاشیه هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران برگزار شد، اظهار داشت: ما تلاش می نماییم در این رویداد با تکیه بر سرمایه گذاری در پروژه های آموزشی، ارتقاء مهارت های افراد، سرمایه گذاری در زیرساخت های پایدار و تحول سبز سیاره زمین این موضوعات را در چارچوب پنل ها و کارگاه های علمی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.
او افزود: بر این باوریم امروزه صنعت توریسم ایران با انبوهی از چالش ها و فرصت های در رابطه با گردشگری پایدار مواجه می باشد که این مشکلات از راه سبز شدن این صنعت حل می شود.
محمدرضا کریم زاده، رئیس دفتر محصولات دانش بنیان و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در سخنانی، منطقه اورآسیا را با عنایت به توافق نامه هایی که با ایران دارد، حوزه جذابی برای توسعه گردشگری دانست و اضافه کرد: باید در کلاس جهانی گردشگری از فرصت ها بهره حداکثری ببریم. باید استفاده از هنرمندان، سلبریتی ها و فناوری های نوین همچون پلت فرم های مختلف زیارتی، سیاحتی و سلامت را توسعه بدهیم و از حضور رایزن های بازرگانی، همینطور مراکز تجاری در کشورهای متحدالمنافع بهره گیری نماییم.
کریم زاده سپس به نقش دانشگاه در صنعت توریسم اشاره نمود و اظهار داشت: در تحقیقات دانشگاهی می تواند به برندسازی و پیشبینی نیاز گردشگران توجه بیشتری شود و ما در مجموعه سازمان توسعه تجارت خواستار همکاری در این عرصه با دانشگاه هستیم.
ناصر رضایی، رئیس گروه میراث طبیعی و گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با پراهمیت دانستن میراث طبیعی و گردشگری، این پرسش را بیان کرد که منظور از میراث طبیعی چیست و از حاضران خواست به آن فکر کنند و سپس سخنرانی خویش را ادامه داد و اظهار نمود: ما نه زمین مان تکرارناپذیر است نه زندگی مان، پس باید قدر آنرا بدانیم.
او افزود: از ۱۱ بندی که در کنواسیون جهانی محافظت از میراث داریم سه بند در رابطه با میراث طبیعی است و وظیفه ما دانشگاهیان اینست که با ابزار علم میان میراث طبیعی بعنوان دارایی هایمان و گردشگری بعنوان ثروت ملی آشتی دهیم.
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همینطور اظهار داشت: گردشگری در دو منظر عرضه و تقاضا بررسی می شود که عرضه گردشگری شامل جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی و انسان ساخت است و حقیقتی انکارپذیر است که به لحاظ فرهنگی و تاریخی ما از حلقه گردشگری دنیا قابل حذف نیستیم؛ چون که ایران بخشی جداناپذیر و مهم از این حلقه است.
آبتن، نماینده یک شرکت سرمایه گذاری وابسته به شهرداری تهران هم به بعضی از دغدغه ها و چالش های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری اشاره نمود و اظهار داشت: محور اصلی این چالش ها، مطالعات ناقص در رابطه با فرصت سرمایه گذاری گردشگری می باشد، که متاسفانه نه سرمایه گذاران و نه نهادهای رسمی فرصت ها و بسته های سرمایه گذاری را که باید توسط مشاوران ذیصلاح بررسی شود، در دستور کار قرار نداده اند.
در ادامه پنل بازاریابی و صادرات خدمات گردشگری ایران برگزار شد و ولی تیموری، مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به این پرسش که اقدامات دولت ها در کنار تاثیرگذاری بخش خصوصی تا چه اندازه در برنامه بازاریابی و صادرات خدمات گردشگری مؤثر است، اظهار نمود: وقتی بخواهیم از درآمدهای گردشگری از محل گردشگران بین المللی صحبت نماییم و این که دولت ها چه اقداماتی انجام دادند باید بگویم اینجا تاثیر بخش خصوصی بیشتر بوده است.
رئیس مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سپس با بررسی آماری بخش های مختلف صادرات گردشگری در کشور، گردشگری سلامت را خاص ترین بخش صادرات گردشگری کشور در سالیان گذشته اعلام نمود و اضافه کرد: البته به شخصه معتقدم این دستاورد بیش تر با تکیه به ظرفیت بالقوه کشور شکل گرفته است و فعالیتهای بیشتر و مؤثرتر دولت و بخش خصوصی را می طلبد.
یوسف بیدخوری، معاون گردشگری استان خراسان رضوی، درحالی که در این جلسه مشترک بعنوان یکی از پایلوت های گردشگری سبز معرفی شد، با بررسی الگوی توسعه گردشگری خارجی در این استان و در رأس آن، مشهد اظهار نمود: خراسان رضوی می تواند پایلوتی برای گردشگران ورودی کشور باشد. ازاین رو تلاش ما در اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان بر مستندسازی، توسعه تبلیغات و برنامه های بازاریابی متمرکز شده است.
بیدخوری اظهار داشت: حالا در مشهد با تقویت جاذبه ها، حضور گسترده توریستهای خارجی بخصوص از کشورهای همسایه با انگیزه های مختلف را شاهد می باشیم.
محمد ولی، رئیس کارگروه گردشگری سازمان توسعه تجارت ضمن اشاره به تسهیلات و اقدامات حمایتی سازمان توسعه تجارت، به مبحث مشوق های صادراتی و جایزه ملی صادرات پرداخت و اظهار داشت: در دو سه سال گذشته سازمان توسعه تجارت ایران نقشی صددرصد حمایتی از صنعت توریسم بخصوص بخش توریسم ورودی داشته است. سازمان توسعه تجارت کمیته ای را طبق ماده ۵ تشخیص ارز حاصل از صادرات خدمات تشکیل داده است، که بخش توریسم می تواند با عرضه درخواست به این کمیته درخواست صدور گواهی صادرات خدمات کند که سبب معافیت های مالیاتی و برخی مشوق های دیگر می شود.
دومین سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایه گذاری سبز از دوشنبه ۲۳ بهمن ماه به مدت سه روز در نمایشگاه گردشگری تهران در حال برگزاری است. این سمپوزیوم به همت دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شده که تمرکز اصلی آن روی شعار سازمان گردشگری ملل متحد است.
منبع: سفرگو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب