در یك نشست مطرح شد؛

خوانش معماری طهران قدیم

خوانش معماری طهران قدیم

به گزارش سفرگو، یک استاد دانشگاه اظهار داشت: در معماری عصر حاضر همه نماها یکسان شده و به قول معروف نمای رومی مد شده است در گذشته خانه ها فضاهای مختلفی داشتند اما در عصر حاضر اینطور نیست.


به گزارش سفرگو به نقل از روابط عمومی خانه پدری جلال آل احمد، هفتمین شب سنگلج با موضوع «خوانش معماری طهران قدیم» در خانه پدری جلال آل احمد اجرا شد. این جلسه با سخنرانی فاطمه خدادادی آق قلعه (معمار و مدرس دانشگاه) همراه بود و محمدرضا وحدتی دبیری نشست را بر عهده داشت. محمدرضا وحدتی در این جلسه اظهار داشت: برخی مواقع که در تهران قدم میزنیم و خانه های تاریخی را میبینیم بوسیله شناخت معماری، سبک آجرها و…، می توانیم دوره تاریخی آنرا تشخیص دهیم. حضور در خانه پدری جلال آل احمد نیز از این مهم جدا نیست و امروز به بررسی برخی عناصر خانه های تاریخی می پردازیم. فاطمه خدادادی آق قلعه معمار و مدرس دانشگاه با اشاره به آنکه معماری در شهر چگونه تعریف می شود، اظهار داشت: این که محلات مرکزی شهر چه خاصیت هایی دارند که با قدم زدن در آن حال و هوای تاریخی و قدیمی به رهگذران دست می دهد همچون مطالبی است که شاید در شهرهای جدید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد. وی افزود: راسته بازار ها و کوچه پس کوچه ها، مساجد و ارگ عناصر اصلی بافت شهرهای قدیم است. تهران قدیم نیز یک قریه بوده و بعدها گسترش یافت و تبدیل به شهر شد. در گذشته مسیرهای دسترسی به حریم ها و خانه ها مشخص بود و شهرها شریان های دسترسی جداگانه داشتند. حتی فضاها در خانه ها اسم هایی مانند مهمانخانه، اندرونی، هشتی، پستو و.... داشتند. تشخیص دوره های تاریخی نیز از همین طریق قابل استناد است. هرچه از عناصر خانه کم می شود به دوره ی جدید نزدیکتر میشویم.
خدادادی اشاره کرد: ابعاد پنجره ها و جداره دیوارها نیز یکی دیگر از عناصری است که میتواند تاریخ خانه را مشخص نماید. هرچه ابعاد پنجره ها کوچکتر باشد و تیغه دیوارها قطورتر باشد خانه قدیمیتر است. البته هرچه به دوره مدرن نزدیکتر می شویم سبک و مدل معماری ها تغییر می کند. گاهی شاهد تاثیر استاد شاگردی نیز بر معماری هستیم. حریم ها و مرزها در خانه ها مهمست هرچه فضاها کوچکتر باشد دوره تاریخی آن نیز کهن تر است. فضاهای اصلی هندسه دارند و حیات ها از با اهمیت ترین عناصر خانه ها هستند. این معمار و مدرس دانشگاه درباب معماری هر عصر اظهار داشت: خانه های قاجار قرینه هستند به ویژه در ورودی ها قرینگی را شاهد می باشیم. این قرینگی در خانه پدری جلال آل احمد نیز مشهود است. وقتی صحبت از معماری ایرانی می شود، خانه ها نباید تزیینات را به رخ بکشند چونکه هر دوره خاصیت های خودرا دارد. اما در بیشتر خانه ها، سقفها و کنگره های بام ها با انواع آجرچینی تزیین می شد. از دوره زند به قاجار از میزان و حجم تزیینات کم می شود چونکه با افزایش حجم مهاجران از روستاها به شهرها روبه رو هستیم و نیاز است تا خانه ها با سرعت بیشتری ساخته شود بدین جهت از تزیینات کاسته میشود تا سرعت ساخت افزایش یابد. این امر در خانه پدری جلال آل احمد هم مشهود است و با وجود معماری ایرانی که د آن شاهد می باشیم از تزیینات کاسته شده است. وی تصریح کرد: در خانه های تاریخی نمی توان تمام عناصر را یکسان یافت چونکه جایگاه صاحب خانه در عناصر هویت بخش معرف خانه موثر بود. این درحالی است که در معماری عصر حاضر همه نماها یکسان شده و به قول معروف نمای رومی مد شده است در گذشته خانه ها فضاهای مختلفی داشتند اما در عصر حاضر اینطور نیست. البته در دوره پهلوی دوم شاهد تاثیر معماری غرب در ساخت بناها هستیم. بعدها معماران و شهرسازان ورود می کنند. خدادادی درباب معماری معاصر و عناصری که درحال اهمیت یافتن هستند نیز اظهار داشت: عنصر آب و پوشش گیاهی بالاتر از سایر عناصر در معماری های معاصر مورد استقبال قرار گرفته، عناصری که گویای خاصیت و عنصر جمعی است. البته حالا شاهد افزوده شدن فضاهایی مانند حیات خلوت ها به خانه ها هستیم. وقتی پدر جلال آل احمد چنین خانه ای دارد نشان دهنده هویت و عقبه اوست که در چنین خانه ای زندگی کرده. وی در جمع بندی نشست اظهار داشت: هر ایرانی می تواند مصداقی برای حفظ هویت معماری ایرانی باشد. از خانه های تاریخی استقبال نماییم و نام خانه کلنگی را روی آن نگذاریم. از تاریخ و هویتمان فاصله گرفته ایم برای قرار گرفتن در مدار توسعه باید هویت امان را حفظ نماییم.

1403/07/06
11:26:26
5.0 / 5
70
تگهای خبر: تاریخی , روستا , زندگی , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد