کارکرد صفر سفیران بی صدای صنایع دستی!

کارکرد صفر سفیران بی صدای صنایع دستی!

سفرگو: در سالیان اخیر افرادی با عنوان سفیر صنایع دستی انتخاب شدند که کارکردی نداشتند. عدم برنامه مشخص، حمایت و مبهم بودن نقش این عنوان تشویقی دلیلهای ناکارآمدی این سفیران بوده است.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛

مدتی است که تب سفیر برای صنعت گردشگری و صنایع دستی بالا رفته است. این موج به ایران هم رسیده و متولیان گردشگری و صنایع دستی بدنبال یک سفیر برای این حوزه می گردند و چند باری افراد مختلفی را انتخاب نموده و به آنها این عنوان را داده اند. سفیر صنایع دستی در حقیقت یک عنوان نمادین است که به فرد یا نهادی داده می شود تا ترویج دهنده و حمایت کننده از صنایع دستی یک کشور یا منطقه ای باشد. این عنوان را ممکنست یک نهاد دولتی یا نهادهای وابسته به یک چهره شاخص فرهنگی، هنری یا اجتماعی اعطا کند. در حقیقت آن چه انتظار می رود که یک سفیر در عرصه صنایع دستی انجام دهد، معرفی زیبایی، اصالت و اهمیت صنایع دستی در رسانه ها، نمایشگاه ها، جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی است. چونکه این سفیر به طور دقیقتر از میان هنرمندان، صاحب مشاغل یا افراد مشهور انتخاب شده است. به این علت می تواند مردم را به خرید و مصرف صنایع دستی اصیل ایرانی تشویق کند. از طرفی می تواند صدای مطالبه گر هنرمندان صنایع دستی در عرصه های بیمه، بازار فروش، آموزش و سیاستگذاری باشد و به ایجاد فرصت های اقتصادی برای هنرمندان کمک نماید. این فرد باید در نمایشگاه های جهانی و منطقه ای به عنوان چهره معرفی کننده ظرفیتهای ایران در عرصه صنایع دستی حضور پیدا کند و با کشورهای دیگر بوسیله دیپلماسی صنایع دستی تعامل فرهنگی داشته باشد. از سویی در راه اندازی کارگاه ها، کلاس ها یا تورهای آموزشی برای ترویج دانش و مهارت های سنتی مشارکت کرده و به مستندسازی و احیای رشته های درحال فراموشی صنایع دستی کمک نماید. این فرد می تواند با بهره گیری از نفوذ خود در بین هنرمندان، چهره های شاخص دیگر و نهادهای فرهنگی یک شبکه ارتباطی مؤثر بوجود آورد. شاخص ها کره جنوبی
ژاپن
هند
ایران
نحوه انتخاب معرفی رسمی هنرمندان برجسته به عنوان «میراث زنده»
انتخاب رسمی استادان سنتی توسط دولت و فرهنگستان ملی
انتخاب رسمی استادان سنتی توسط دولت و فرهنگستان ملی
بیشتر چهره های عمومی یا هنرمندان مشهور، بدون فراخوان یا معیار مشخص پشتوانه حمایت دولت و مراکز فرهنگی (مثلاً مرکز فرهنگی کره حمایت مستقیم دولت و آژانس های فرهنگی دارای پشتیبانی وزارت صنایع و تجاری، شورای صنایع دستی ضعیف یا مبهم؛ غالباً بدون بودجه مشخص یا نهاد پشتیبان فعال برنامه های اجرایی شرکت در پروژه های آموزشی، نمایشگاه ها، تعامل فرهنگی بین المللی آموزش نسل جوان، ترویج هنر در سطح بین المللی، مستندسازی اعزام به نمایشگاه ها، کارگاه ها، پروژه های آموزش جهانی محدود، بدون تقویم مشخص یا هدف عملیاتی نقش جهانی و بین المللی حضور پررنگ در آسیا و اروپا؛ شرکت در بینال ها و هفته های فرهنگی الگوسازی جهانی، اثرگذار در حفظ هویت ملی و تعامل فرهنگی فعال در سطح آسیا، اروپا، آفریقا؛ بازاریابی فرهنگی فعال خیلی کم رنگ؛ عمدتا در حد نام گذاری داخلی نحوه ارزیابی عملکرد عملکرد با گزارش دهی مستند و بررسی نتایج ملموس ارزیابی مستمر توسط نهادهای تخصصی هنری و فرهنگی نظارت دوره ای و پیگیری خروجی ها فاقد ارزیابی مشخص؛ فقط جنبه تشویقی دارد
در سالیان اخیر افراد مختلفی به عنوان سفیر صنایع دستی یا حتی سفیر گردشگری ایران معرفی گشتند. از تمامی پر حاشیه تر ساره بیات بود که به عنوان بازیگر و تنها به سبب رشته تحصیلی اش که فرش بود، به عنوان سفیر صنایع دستی برگزیده شد اما تصاویرش با لباسی از پوست حیوانات توجهات را جلب کرد. البته بعدتر این عنوان تشویقی از ایشان گرفته شد و وزارت میراث فرهنگی هم اعلام نمود که فرد دیگری را جایگزین خواهد کر د. بتازگی نیوشا ضیغمی به عنوان سفیر برندسازی صنایع دستی مازندران معرفی گردید. اعطای این برند به یک بازیگر به سبب افتتاح فروشگاه صنایع دستی وی در ایزدشهر و حمایت اداره کل میراث فرهنگی مازندران از این بازیگر بوده است.
این عنوان تشویقی برای حوزه گردشگری هم مطرح بود. به عنوان مثال مجموعه غار آبی علیصدر، رضا قیطاسی قهرمان برجسته ورزش های قدرتی ایران و قوی ترین مرد جهان را بمنظور رونق گردشگری استان همدان و برقراری پیوند ورزش قهرمانی با گردشگری سفیر گردشگری نامید. علی پیروج نایب قهرمان پرتاب نیزه پارالمپیک پاریس نیز به عنوان سفیر گردشگری کهگیلویه و بویراحمد معرفی گردید. در کنار آنها محمد بحرانی سفیر گردشگری مسئولانه فارس، نعیمه نظام دوست سفیر بوم گردی های ایران، داریوش ارجمند سفیر گردشگری کرمانشاه نیز معرفی شده اند حتی یک نماینده مجلس هم به عنوان سفیر صنایع دستی بابل معرفی گردید. مجید مظفری هم به عنوان سفیر گردشگری در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران معرفی گردید و قرار بود این بازیگر به همراه یک جوان به شهرهای کشور سفر کند و مبلغ گردشگری ایران شوند که این پروژه هم با شکست رو به رو شد. اما تأثیر اهدای این عنوان نمادین چه چیزی بوده است؟ جز این که اهدا کنندگان این عنوان در انتظار بوده اند تا این سفیران حرکتی زده و گردشگری شهر یا صنایع دستی آن شهر یا کشورشان را معرفی کنند. در حقیقت این عنوان تشویقی از یک حرکت بین المللی شروع شد که معروف ترین آنها اعطای این عنوان به یک بازیکن فوتبال بود لیونل مسی بود که او سفیر گردشگری یک کشور شد. او با دوستان و یا خانواده اش در مسافرت به مناطق مختلف و انتشار تصاویرشان موجب شدند خیلی از مناطق ناشناخته این کشور در معرض توجه قرار گیرد. با اینحال هرازگاهی مشاهده می شود تعدادی از هنرمندان نه به عنوان سفیران صنایع دستی بلکه به عنوان یک هنرمند در مجامع بین المللی حاضر شده و از المان های ایرانی در طراحی لباس های خود بهره برده و از این راه توجهات را به خود جلب کرده اند.


منبع:

1404/04/13
13:01:17
5.0 / 5
24
تگهای خبر: آموزش , خرید , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

راهنمای جامع سفر، اطلاعات کامل درباره تورهای داخلی و خارجی، بلیط های چارتر و هتل ها

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد