صالحی امیری:

روایت ساز باشیم، نه واکنش گرا

روایت ساز باشیم، نه واکنش گرا

به گزارش سفرگو، وزیر میراث فرهنگی با اعلان اینکه باید روایت ساز باشیم، نه واکنش گرا اظهار داشت: شاهد ظهور یک جامعه جدید با مختصات تازه در عرصه فرهنگ، سبک زندگی، مناسبات زیستی و رسانه ای هستیم.



به گزارش سفرگو به نقل از مهر، سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست صمیمانه با مدیران روابط عمومی ستادی، شرکتها و موسسات تابعه این وزارتخانه، با نگاهی تحلیلی به تحولات اجتماعی و رسانه ای ایران، اظهار داشت: جامعه ایران در راه تحول بزرگی قرار دارد و ما در نقطه ای ایستاده ایم که می توانیم با باز تعریف نقش خود، به روایت گر اول تحولات تبدیل شویم. زمین بازی عوض شده، اما این یک تهدید نیست؛ فرصتی برای بازآفرینی هوشمندانه ارتباطات است.
وزیر میراث فرهنگی با اشاره به روند چهار دهه ای تغییرات اجتماعی در ایران، تاکید کرد: ما شاهد ظهور یک جامعه جدید با مختصات تازه در عرصه فرهنگ، سبک زندگی، مناسبات زیستی و رسانه ای هستیم. این تغییرات نه مقطعی، بلکه ساختاری و فراگیرند. امروز حتی روستاهای دورافتاده کشور نیز در بستر رسانه های اجتماعی با جریان های روز جهانی هم مسیر شده اند.
صالحی امیری اشاره کرد: این شرایط، مسئولیت ما در عرصه روابط عمومی را دوچندان می کند. ما باید بجای تماشاچی بودن، بازیگر اصلی صحنه باشیم. روایت گری پیش دستانه، نقش سازی در فضای عمومی و اقناع گری در میدان ارتباطات، مسئولیت امروز روابط عمومی هاست.
وی با تأکید بر رسالت فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، اظهار داشت: این وزارتخانه تنها یک دستگاه اجرائی نیست؛ ما مسئول حفظ و صیانت از هویت، حافظه و روح تاریخی ایران هستیم. ماموریت ما فقط دفاع از جسم ایران نیست؛ بلکه صیانت از روح ایران، یعنی میراث فرهنگی، هنرهای ماندگار، صنایع دستی و روایت تمدنی ماست.
وزیر میراث فرهنگی با نقد رویکرد کمی گرای افراطی در رسانه ها، پیشنهاد کرد: تحلیل کیفی، هویتی و گفتمانی باید مبنای تولید محتوای روابط عمومی باشد. روایت ما باید زنده، باورپذیر و اثرگذار باشد. اگر جامعه روایت ما را نمی پذیرد، باید روش و زبان خودرا بازنگری نماییم.
وی اضافه کرد: روایت اول همیشه گفتمان حاکم خواهد بود. اگر می خواهیم مرجع روایت ملی باشیم، باید روایت ساز باشیم، نه واکنش گرا.
صالحی امیری یکی از مهم ترین ماموریت های روابط عمومی ها را بازسازی اعتماد عمومی و انسجام ملی از مسیر روایت گری صحیح مطرح کرد و اظهار داشت: نسل جدید، زبان، ذائقه و دغدغه متفاوتی دارد. ما باید بجای تقابل، با فهم عمیق و تولید داستانهای معتبر و اقناعی، آنها را همراه خود نماییم.
وی بر ضرورت آموزش، توانمندسازی و انسجام بیشتر در بدنه روابط عمومی وزارتخانه تاکید کرد و اضافه کرد: ما باید جلسات منظم، مستمر و آزاد گفتگویی داشته باشیم. شنیدن دیدگاه های متنوع، تقویت گفتمان انتقادی و سازنده و حضور روابط عمومی ها در متن تصمیم سازی ها ضرورت دارد.
وزیر میراث فرهنگی خواهان تمرکز بیشتر بر نخبگان و گروههای مرجع شد و گفت: رسانه ها و نخبگان اجتماعی و فرهنگی سرمایه های اثرگذارند. آنها می توانند هزار برابر یک محتوای رسمی اثرگذار باشند. جامعه امروز با قدرت رسمی تنش دارد؛ بدین سبب باید گفتمان اقناع گر را در زمینه های غیررسمی و اجتماعی باز تعریف کرد.
وی تاکید کرد: اگر صدای گفت و گو در رسانه ها بسته شود، پژواک آن در رسانه های اجتماعی طنین انداز خواهد شد. بیایید از حاشیه به متن بیاییم. روابط عمومی اگر متحول نشود، مخاطب نیز همراه نخواهد شد. امروز، روایت تمدنی ایران و بازگشت به هویت، بزرگ ترین مسئولیت ماست.


منبع:

1404/05/14
11:06:04
5.0 / 5
46
تگهای خبر: آموزش , تاریخی , تولید , روستا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

راهنمای جامع سفر، اطلاعات کامل درباره تورهای داخلی و خارجی، بلیط های چارتر و هتل ها

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد