رازهای ۵اثر ناشناخته استاد فرشچیان در موزه هنرستان هنرهای زیبای اصفهان
سفرگو: مدیر موزه هنرستان هنرهای زیبای اصفهان از نگهداری آثار کمیاب دوران تحصیل استاد فرشچیان گفت و برنامه های این موزه برای حفاظت و معرفی بهتر این گنجینه را شرح داد.
خبرگزاری مهر، گروه استان ها-کوروش دیباج: زنده یاد استاد محمود فرشچیان، نگارگر برجسته و خالق آثاری ماندگار که مرزهای هنر ایرانی را فراتر از زمان و مکان برد، از همان سالیان جوانی مسیری را پیمود که امروز بعنوان بخشی مهم از حافظه هنری معاصر ایران شناخته می شود.
نقطه شروع این مسیر، هنرستان هنرهای زیبای اصفهان بود؛ مدرسه ای که با ترکیب آموزش عملی و حضور استادان طراز اول، نسل های مختلفی از هنرمندان کشور را پرورش داده است. در این مکان، اولین نشانه های نبوغ استاد فرشچیان در چارچوب آثاری ظریف و سرشار از روح ایرانی شکل گرفت؛ آثاری که حالا، بعد از گذشت دهه ها، نه فقط یادگار روزهای هنرجویی او، بلکه اسنادی زنده از تاریخ هنر این دیار به شمار می روند.
موزه هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، که در دل یکی از بناهای تاریخی آموزش هنر کشور جای گرفته، امروز اهمیت بالای ی در حفظ و نمایش این آثار ایفا می کند. این گنجینه، علاوه بر آثار استاد فرشچیان، میزبان مجموعه ای باارزش از آثار استادان و هنرجویانی است که هر یک قسمتی از میراث هنری اصفهان را ساخته اند.
در روزهایی که جامعه هنری ایران در سوگ این استاد نامدار نشسته، گفتگوی ما با نسترن عکاشه، مدیر موزه هنرستان، فرصتی است تا از نزدیک درباره ی جایگاه آثار استاد در این موزه، خاطرات او از هنرستان و برنامه های پیش روی این مرکز فرهنگی بیشتر بدانیم.
ابتدا درباره ی تاریخچه موزه هنرستان هنرهای زیبا و چگونگی تشکیل آن توضیح دهید.
اگر بخواهم توضیحی کامل بدهم که برای عموم مردم هم جنبه معرفی داشته باشد، باید به سال ۱۳۱۵ اشاره کنم؛ سالی که هنرستان هنرهای زیبای اصفهان تأسیس شد. چند سال پس از شروع فعالیت، استاد بهادری اولین مؤسس و بنیانگذار هنرستان تصمیم گرفتند قسمتی از ساختمان هنرستان را بصورت موزه برای نمایش آثار هنری اختصاص دهند.
در همان سال ها، آثار تولیدشده در خود هنرستان به معرض نمایش گذاشته می شد. البته فضای آن زمان کوچک بود و استانداردهای لازم موزه ای را نداشت، اما در حد امکانات موجود، این اقدام انجام شد.
پس از مدتی، این فضا تعطیل و به محلی برای نگهداری آثار تولیدشده در کارگاه های هنرستان تبدیل شد. این روند ادامه داشت تا حدود سال ۱۳۸۸ که تصمیم گرفته شد قسمتی از ساختمان قدیمی هنرستان تغییر کاربری داده و با چیدمانی جدید، بعنوان موزه بازگشایی شود. تیرماه همان سال، موزه بطور رسمی فعالیت خودرا شروع کرد. تصویر استاد فرشچیان در افتتاحیه ی موزه هنرستان هنرهای زیبای اصفهان ۲۹ تیر ۱۳۸۸
چه جایگاهی استاد فرشچیان در تشکیل مجدد موزه داشتند؟
مرحوم استاد فرشچیان علاقه فراوانی داشتند که چنین فضایی در هنرستان ایجاد شود. ایشان همیشه این مساله را پیگیری می کردند و هر بار که به اصفهان می آمدند، اگر فرصت داشتند، حتما به هنرستان سر می زدند. آخرین بار، حدود شش یا هفت سال پیش بود که حتی در راه انجام کاری دیگر، توقف کردند و از موزه بازدید نمودند.
در حال حاضر چه آثاری از استاد فرشچیان در موزه نگهداری می شود؟
آثاری که در اینجا موجود است، عمدتا متعلق به دوران هنرجویی استاد در دهه ۲۰ خورشیدی است. چند اثر نگارگری نیز در ارتباط با سالیان ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹ داریم که آن زمان ایشان دیگر در هنرستان حضور نداشتند. بطور دقیق، حدود پنج یا شش اثر از استاد در موزه نگهداری می شود که ارزش تاریخی و هنری بالایی دارند.
این آثار چه طور وارد مجموعه شدند؟
آثار موجود در موزه، طبق سنتی که از زمان استاد بهادری وجود داشت، توسط هنرجویان و اساتید در حین تحصیل یا تدریس در هنرستان خلق و نگهداری می شدند. هر هنرجو موظف بود برای دریافت دیپلم، اثری بعنوان کار رساله ارائه کند که در مجموعه باقی بماند. دو اثر از استاد فرشچیان نیز بعدها توسط خود ایشان به هنرستان اهدا و در مخزن نگهداری شد تا در زمان تأسیس موزه به معرض نمایش گذاشته شود.
شرایط محافظت از این آثار چه طور است؟
ما دو بخش داریم: فضای موزه برای نمایش آثار و مخزن یا گنجینه برای نگهداری آنها. تلاش ما این است که آثار در شرایط مناسب حفظ شوند و در صورت نیاز به مرمت، در اولویت قرار گیرند. با این وجود، ساختمان قدیمی هنرستان گرفتار فرسایش است و برای نگهداری استاندارد، به امکانات و رسیدگی بیشتری نیاز داریم. هیچکدام از قاب های موجود در عکس آثار استاد فرشچیان نیست
آیا برنامه ای برای خرید یا جذب آثار جدید از استاد فرشچیان یا مجموعه های شخصی ایشان وجود دارد؟
استاد فرشچیان در تهران موزه اختصاصی خودرا در مجموعه کاخ سعدآباد داشتند و آثارشان آنجا نگهداری می شود. در مورد خرید یا جذب آثار، تصمیم گیری غائی برمبنای خواست خود استاد یا خانواده ایشان خواهد بود. هنرستان امکان دارد توان مالی برای خرید آثار نداشته باشد، اما اگر خانواده استاد تمایلی داشته باشند، این مساله می تواند در سطح مدیران و مسئولان بالادستی بررسی شود.
برنامه ای برای مذاکره با خانواده استاد یا مجموعه داران خصوصی جهت انتقال یا امانت آثار وجود دارد؟
در حال حاضر زود است که بخواهیم در این زمینه صحبت نماییم. من شخصاً تصمیم گیرنده نیستم و این مساله در سطح مدیران کلان آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی خواهد شد.
موزه چه برنامه ای برای برگزاری نمایشگاه ویژه آثار استاد فرشچیان دارد؟
با توجه به محدود بودن آثار استاد در موزه، نمایشگاه های دوره ای برگزار می نماییم و آثار ایشان نیز در این قالب به نمایش درمی آید. البته برگزاری نمایشگاه ویژه به شرط تصمیمات مدیران ارشد است.
در کارهای آموزشی موزه، جایگاه معرفی تکنیکها و شیوه کاری استاد فرشچیان چه طور است؟
فعلاً موزه در حوزه آموزش رسمی ورود نکرده است. امیدوارم در آینده و با تصمیم گیری سازمان های ذیربط، بتوانیم دوره ها یا برنامه هایی ویژه معرفی و آموزش مهارتهای استاد برگزار نماییم. به نظر من، اگر این کار در زمان حیات استاد انجام می شد، بسیار ارزشمندتر بود.
آیا برنامه ای برای انتشار کتاب یا کاتالوگ آثار موجود از استاد در موزه دارید؟
بله، می خواهیم کاتالوگی از برخی آثار موجود تهیه نماییم تا بازدیدکنندگان بعنوان یادگاری و سند بازدید خود آنرا در اختیار داشته باشند. به اجمال، در این مکان، نخستین نشانه های نبوغ استاد فرشچیان در قالب آثاری ظریف و سرشار از روح ایرانی شکل گرفت؛ آثاری که حالا، پس از گذشت دهه ها، نه فقط یادگار روزهای هنرجویی او، بلکه اسنادی زنده از تاریخ هنر این دیار به شمار می روند. هنرستان امکان دارد توان مالی برای خرید آثار نداشته باشد، اما اگر خانواده استاد تمایلی داشته باشند، این مساله می تواند در سطح مدیران و مسئولان بالادستی بررسی شود. من شخصاً تصمیم گیرنده نیستم و این مساله در سطح مدیران کلان آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی خواهد شد.
منبع: safargoo.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب