وزیر ارشاد: با انتقال موزه هنرهای معاصر مخالفم

وزیر ارشاد: با انتقال موزه هنرهای معاصر مخالفم

سفرگو: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینكه موضع او درباره بحث انتقال موزه هنرهای معاصر از این وزارتخانه به سازمان میراث فرهنگی چیست؟ اظهار داشت: من شخصا مخالفم.


به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، شورای هماهنگی انجمن های تجسمی كشور بامداد روز شنبه ۲۸ بهمن با انتشار بیانیه ای خبر از انجام برخی اقدامات و رایزنی ها نسبت به انتقال «موزه هنرهای معاصر تهران» از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» داد.
این شورای هماهنگی كه هفت انجمن «هنرمندان نقاش»، «هنرمندان مجسمه ساز»، «عكاسان»، «تصویرگران»، «طراحان گرافیك»، «خوشنویسان» و «سفال و سرامیك» را شامل می شوند، در این بیانیه نسبت به این بحث اعتراض كرده و خواسته اند تا اهداف و ابعاد این ماجرا روشن شود.
از سوی دیگر با مطرح شدن این بحث، زمزمه های دیگری در خصوص انتقال مدیریت و نظارت بر گالری های هنری، حراج ها و دیگر موزه های هنری به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شنیده شده است، مواردی كه نگرانی هایی از جانب هنرمندان بوجود آورده است.
در این میان مدیر اداره كل موزه ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی در گفت وگو با ایسنا، با ردِ بحث های مطرح شده، این درخواست از جانب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آن را این طور توضیح داد: صحبتی كه مطرح شده هیچ ربطی به سازمان میراث فرهنگی ندارد، این سازمان اصلا چنین قصدی ندارد. ما حتی موزه های خودمان را هم واگذار می نماییم.
محمدرضا كارگر البته در ادامه با تاكید بر این كه چون بحث اموال تاریخی فرهنگی كشور مطرح است، میراث فرهنگی باید به آن ها نظارت كند اظهار نمود: این یك بحث است كه اكنون در شورای فرهنگی دولت در حال بررسی است، مجوزها در حدودی كه اموال تاریخی محسوب می شوند، باید توسط میراث فرهنگی نظارت شوند.
كارگر انجام این اقدام را مربوط به آئین نامه ی اموال دولتی می داند و تصریح كرد: خروج، حراج یا فروش اموال فرهنگی و تاریخی باید با نظر میراث فرهنگی باشد. در همان آئین نامه یك بند وجود دارد كه آثار معاصر از این مورد استثناء هستند، ازاین رو اكنون در حال بررسی حد و مرزها در این زمینه هستند.
***
بعد از ظهر امروز (۲۸ بهمن) سید عباس صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در این باره اظهار داشت: چنین بحثی تا به الان نبوده است؛ البته ما تشكر می نماییم از همه هنرمندانی كه نسبت به هنر معاصر ایران توجه و حساسیت دارند.
او ادامه داد: هنر معاصر ایران، صیانت و تكامل آن بعنوان بخش قابل توجهی از هنر ایرانی اهمیت دارد و حتما در جایی مورد مدیریت قرار می گیرد كه با حساسیت هایی كه هنرمندان دارند به شكل درست مدیریت شود. این مورد در وزارت ارشاد بوده و خواهد بود.
وزیر ارشاد درباره مبحث نظارت بر اموال فرهنگی بیان كرد: اتفاق خاصی نیفتاده است. نگاهی با تاكید جدی تری در این دوره (وزارت ارشاد) وجود دارد. اموال هنری ایران میراث ایرانی به حساب می آید، تك تك این اموال بعنوان سرمایه ملی باید صیانت شود و با شفافیت مورد توجه قرار بگیرد. مردمی كه ناظر میراث ملی هستند باید اطمینان خاطر پیدا كنند كه آن خوب حفظ می گردد و امكان نقل و انتقال وجود ندارد.
وزیر ارشاد درباره اینكه گفته می گردد نامه ای (از مقامات) بالا در خصوص انجام این چنین انتقالی فرستاده شده، اظهار نمود: (این نامه) به من كه نرسیده است.
او همینطور درباره موضع خودش در این زمینه اظهار داشت: من شخصا مخالفم.



1396/11/29
13:37:19
5.0 / 5
2078
تگهای خبر: تاریخی , سازمان میراث فرهنگی , صنایع دستی , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد