آب چشمه علی كجا رفت؟

آب چشمه علی كجا رفت؟

سفرگو آبِ چشمه علی كجا رفت؟


به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، داستان خشك شدن آب «چشمه علی» شهرری هر چند از ابتدا در نظر كارشناسان مترو اتفاقی ساده بود و معتقد بودند با آخر كار احداث تونل مترو، چشمه های آب زیرزمینی خود مسیرشان را پیدا می كنند و باز هم چشمه علی پُر آب می گردد اما...

از یك سالِ گذشته اعلام های اولیه برای عبور مترو از محدوده تاریخی شهرری انجام شده بود و حتی پس از رایزنی های مختلف بالاخره میراث فرهنگی موفق شد در یك قدم تاریخی، این دفعه مسئولان مترو را متقاعد كند، مسیر این خط را تغییر دهند و قرار شد آن "برج طغرل"، قبرستان "ابن بابویه"، "دژ رشكان" و "محوطه چشمه علی" را دور بزند تا از بروز هرگونه آسیبی به این محوطه های تاریخی جلوگیری شود، اما پس از مدتی خبر رسید، دِبی آب در چشمه علی شهرری پایین تر می رود و حتی یكی دو بار هم آب چشمه خشك شده است.

سرانجام در ۲۹ اردیبهشت، مسئولان میراث فرهنگی تهران به این نكته تاكید نمودند كه قاعدتا تا فعال بودن كارگاه مترو در محدوده ی چشمه علی، قطعی آب طبیعی است و تا زمان حضور كارگاه مترو در محدوده ی چشمه علی آب را به منطقه برنمی گرداند.

هر چند دستورها از ۱۲ اسفند سال قبل مبنی «توقف عملیات عمرانی مترو تا بازگشت خروجی آب چشمه به شرایط اولیه و ارائه یك راهكار كارشناسی از سوی شركت مترو بود.» اما مترو ترجیح داد كار خویش را به آخر برساند و سرانجام پس از گذشت بیش از یك ماه از آخرین دستورِ دلارو بزرگ نیا، آخرین مدیر كل میراث فرهنگی استان تهران تا شنبه ۲۹ اردیبهشت، مسئولان مترو بالاخره اعلام نمودند كه آب این چشمه ی تاریخی – طبیعی تا یك شنبه ۳۰ اردیبهشت به چشمه برگردانده می گردد.

و تا امروز هشت روز از آخرین مهلتِ مسئولان میراث فرهنگی كه در ۲۰ خرداد تاكید كرده بودند، «اگر با وجود گفته های كارشناسان مترو، رگه های آب های زیرزمینی كه به علت حفر تونل مترو قطع شده بودند به چشمه برنگردد، پیگیری حقوقی می كنیم» می گذرد، اما آب هنوز راهی به چشمه علی شهر ری پیدا نكرده است!

دلاور بزرگ نیا، مدیر اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در گفت وگو با ایسنا می گوید: هنوز كارشناسان مترو ما را ناامید نكرده اند، اما متاسفانه حرفی كه زده اند، تا امروز عملی نشده است.

وی با این وجود احتمال دیگری هم در مورد علت بی آب شدن چشمه علی مطرح می كند كه «آیا تا امروز این را مدنظر داشته ایم كه چه اندازه خشكسالی ها و كم آبی های ملی و دوره ای در وضعیت چشمه علی اثرگذار بوده است.»

وی با تاكید بر این كه میراث فرهنگی به مشاور علمی مترو و كارشناسان ان كه از اساتید ممتاز و تراز اول هستند، اعتماد كرده است، می افزاید: توضیحات مطرح شده از نظر فنی كاملا قانع كننده به نظر می رسید، اما نمی دانم چرا هنوز آب به چشمه علی برنگشته است؟

او با اشاره به آخرین مهلت مشخص شده از جانب میراث فرهنگی برای مترو كه ۱۵ تیر اعلام شده بود، تاكید می كند: برای خطای كارشناسی یا هر چیزی كه در این میان رخ داده، دیگر نمی توان واریانس جدیدی تعریف كرد. چون زمانی با این اتفاق مواجه شدیم كه خط كشیده شده بود.

وی اضافه می كند: اگر مطالعات روی این محدوده به ما كمك می كرد، یك پیوست میراث فرهنگی نیاز داشت و ما به این قضیه توجه می كردیم شاید واریانسی جدیدی تعریف می كردیم، اما اكنون نمی دانیم چه كاری می گردد انجام داد؟ حتی اگر هم بگویند مترو كار خویش را ادامه ندهد هم نمی توان كاری انجام داد.

بزرگ نیا در پاسخ به این پرسش كه احیانا با آغاز حركت قطارها در این محدوده، لرزش ها هم روی وضعیت اب اثرگذار خواهند بود یا خیر؟ می گوید: لرزش حركت قطارها هم باید توسط كارشناسان بررسی شود، به هر حال در آن محدوده زمین سست نیست، كوه است.به نظر نمی رسد مشكلی وجود داشته باشد. واقعیت این است كه الان مشكل ما حجاری های آن محدوده نیست، بحث بازگشت آبِ چشمه علی است.

مدیر كل میراث فرهنگی استان تهران تاكید می كند: تصمیمات آینده باید مبتنی بر خط هایی باشد كه دیگر گرفتار این طور نابسامانی ها ودلخوری ها نشویم. یك روز بحث بزرگراه امام علی (ع) در شهرری بود، یك روز بحث شاه عبدالعظیم و روزی دیگر وضعیت قبرستان های تاریخی این شهر تاریخی مطرح است و امروز در مورد وضعیت چشمه علی باید نگران باشیم، این اتفاقات هر روز از جایی در حال تكرار است، ما بیشتر نیاز داریم تا قدری از این اتفاقات درس بگیریم.

بزرگ نیا بیش از یك ماه گذشته مهلت زمانی ۲۰ روزه به شركت مترو داده بود تا وضعیت آب چشمه علی را مشخص نماید، در غیر این صورت اعلام نموده بود؛ «اگر با وجود گفته های كارشناسان مترو، رگه های آب های زیرزمینی كه به علت حفر تونل مترو قطع شده بودند تا ۱۵ تیر به چشمه برنگردد، پیگیری حقوقی می كنیم» او اكنون در مورد مطرح كردن شكایت حقوقی از مترو، می گوید: این مورد قابل پیگیری می باشد.

این صحبت ها در حالی از جانب میراث فرهنگی مطرح می شوند كه ۳۰ خرداد امسال، علی بیت اللهی، مدیر بخش خطر زلزله مركز تحقیقات مسكن به ایسنا اعلام نموده بود؛ «احتمالا دلیل خشك شدن آب چشمه علی عبور خط ریلی مترو است. خط ریلی مترو در این منطقه شمالی_ جنوبی است و عبور آن از این منطقه منجر به قطع شدن رگه های آب شده است.»




1397/04/23
23:44:21
5.0 / 5
1773
تگهای خبر: تاریخی , شركت , فرهنگی , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد