میله های زنگ زده، سد تاریخی كریت را زندانی كردند

میله های زنگ زده، سد تاریخی كریت را زندانی كردند

سفرگو: میله های زنگ زده بزرگترین سد قوسی جهان كه همان سد كریت در شهرستان طبس نامیده می گردد را محصور كرده و امكان بازدید گردشگران از آن گرفته شده است.



به گزارش سفرگو به نقل از مهر، بزرگترین سد قوسی جهان عمری هزار ساله دارد سدی كه به نام كریت شناخته می گردد و در شهرستان طبس قرار دارد این سد به همراه سد ایزدخواست در فارس و كبار در قم از دو هزار سال پیش تا اوایل قرن بیستم بلندترین سدهای قوسی جهان در ایران بوده اند كه احداث شدند.
حتی به زعم بعضی از افراد رئیس سابق كمیته بین المللی سدهای بزرگ، سد كریت را شگفت انگیزترین دستاورد بشر در قرون وسطی نامیده است.
از این میان اما شرایط سد كریت بعنوان جاذبه گردشگری برای گردشگرانی كه به طبس می آیند مناسب نمی باشد این سد در اختیار وزارت نیرو قرار دارد و برای دیدن آن باید با مجوز وارد محدوده سد شد و اگر آنها اجازه دادند می توان از آن بازدید نمود.
این سد تولید شده از سنگ آهك و ساروج در بین بتن های سیمانی محصور شده است و میله های قهوه ای رنگ زنگ زده متعددی دور تا دور این سد خاكی را گرفته است آنطور كه برای دیدن آن و برای تشخیص بخش قدیمی سد باید راهنمایی همراه داشت.
این سد محصور شده در بین آن های زنگ زده كه در در فاصله ۶۰ كیلومتری شهر طبس و ۴۸ كیلومتری شرق روستای كریت قرار گرفته سال ۷۹ در لیست میراث ملی ایران بعنوان یك اثر تاریخی به ثبت رسیده است اما امكان دیدن آن برای گردشگران و حتی خیلی از اهالی طبس وجود ندارد همینطور طی سالها این سد مرمت نشده است و تنها با این میله های قهوه ای رنگ سرپا نگه داشته شده است.
تا پیش از زلزله سال ۵۷ شهرستان طبس، سد قدیمی به كمك اهالی روستای كریت هم بهره برداری و هم رسوب زدایی می شد اما پس از زلزله این رسوب زدایی انجام نشد در زمان ساخت سد جدید ارتفاع پشت سد حدود دو متر بوده است كه عملا كارایی آنچنانی نداشته است.

1397/04/25
13:34:42
5.0 / 5
2667
تگهای خبر: روستا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد