مدیركل میراث فرهنگی استان مركزی:

شرایط به سود صنایع دستی است

شرایط به سود صنایع دستی است

به گزارش سفرگو مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی اظهار داشت: خوشبختانه شرایط اقتصادی به نفع حوزه صنایع دستی تمام شده است و اگر بتوانیم ارتباط را با خارج از كشور و حوزه صادرات قوی نماییم سود بیشتری حاصل خواهد شد


علیرضا ایزدی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به مشكلات محصولات صنایع دستی و سنتی در امر صادرات، یكی از چالش های مهم این حوزه را نبود بسته بندی مناسب دانست و اظهار داشت: خرید صنایع دستی با نمای بصری كالا ارتباط مستقیم دارد و هرچه بسته بندی مناسب تر باشد، جلب نظر خریدار هم بیشتر است.
وی با اشاره به مشاركت معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی كشور جهت آموزش هنرمندان در بعد بسته بندی تولیدات و آثار، اضافه كرد: در زمینه تولید گیوه و صنعت چوب و منبت، بسته بندی های معمولی را شاهد می باشیم كه معرف اصالت و ارزش تولیدات استان نیست، بنابراین بحث آموزش و بازاریابی را برای صادرات به صورت تخصصی دنبال می كنی م.
خلاء برندسازی / سفال سلطان آباد باید برند شود
ایزدی با اشاره به اینكه در حوزه صنایع دستی به دنبال برندسازی تولیدات استان هستیم، خلاء برندسازی را یكی از اشكالات ضربه زننده به صادرات دانست و اظهار داشت: بخشی از تولیدات استان از نظر كیفی وضعیت خوبی دارد، اما به لحاظ عدم برندسازی گم و ناآشنا باقی مانده و حتی به نام نقاط دیگر صادر می شوند. متأسفانه نتوانسته ایم حلقه واسط بین عوامل صادرات باشیم و از سویی در استان مركزی به لحاظ جغرافیا دسترسی مناسبی به مرز نداریم و اغلب تولیدات و آثار در چارچوب صادرات چمدانی از استان صادر می شود و به علت اینكه اینكار از مبادی گمركی صورت نمی گیرد، آماری مشخصی از میزان صادرات در دست نیست، هرچند بالاخره تولیدات به فروش می رسد، اما غالباً در بازار داخلی شناخته شده است.
وی در مورد اقدامات صورت گرفته در جهت برندسازی صنایع دستی استان مركزی بیان كرد: برای نخستین بار سفال سلطان آباد برندسازی می شود. سفال سلطان آباد پیشینه پرارزش تاریخی دارد و مربوط به قرون میانی اسلامی است و به همت یك زوج هنرمند از همین استان، این سفال و لوگوی آن به ثبت رسیده است. این اثر شاخصه های بی نظیری از نظر استحكام، نوع، نقوش و لعاب (فاقد آلودگی سربی) دارد و با برندسازی می تواند وارد مقوله تجاری سازی و تولید انبوه شود.
شرایط به سود صنایع دستی است
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی تعداد هنرمندان صنایع دستی استان را هشت هزار و ۲۲۵ نفر عنوان نمود كه از این تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند و اظهار داشت: با عنایت به مشكلات دولت برای تأمین اعتبارات بیمه فعالان عرصه صنایع دستی كشور، برخی از هنرمندان تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری قرار گرفتند كه با احتساب مشمولان بیمه تأمین اجتماعی، هم اكنون حدود ۳ هزار هنرمند صنایع دستی استان دارای بیمه هستند و پیگیریم سالانه سهمی از بیمه تأمین اجتماعی به استان مركزی اختصاص پیدا كند.
وی با تاكید بر اینكه آموزش زیربنای توسعه است، خاطرنشان كرد: تمامی هشت هزار هنرمند صنایع دستی استان دارای پروانه، شناسنامه و هویت هستند و غالباً دوره های آموزشی را گذرانده اند، و از نظر كیفیت آثار وضعیت خوبی در استان حاكم است، اما از نظر كمیت شاید به علت اینكه فعالیت برخی هنرمندان به صورت تفننی است، میزان تولید و فروش انبوه تحت تأثیر قرار گیرد.
ایزدی در مورد میزان فروش تولیدات در شرایط فعلی كشور اظهار نمود: خوشبختانه شرایط اقتصادی به نفع حوزه صنایع دستی تمام شده است و اگر بتوانیم ارتباط را با خارج از كشور و حوزه صادرات قوی نماییم سود بیشتری حاصل خواهد شد كه در این راستا از ظرفیت اتاق بازرگانی استفاده می شود، البته در تهیه مواد اولیه سختی هایی وجود دارد، اما در بحث فروش و ارزآوری شرایط مطلوب شده به صورتی كه وضعیت فروش بهتر از سال های گذشته است.
فروش ۲ میلیاردی صنایع دستی در بهار ۹۸/ قیمت بالا نرفته
وی میزان فروش صنایع دستی در سه ماهه نخست سال جاری را ۲ میلیارد تومان عنوان نمود و با اشاره به اینكه برگزاری نمایشگاه ها و حضور استان در آنها می تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند، اظهار داشت: استان در اغلب نمایشگاه های كشور حضور داشته و محصولات عرضه شده است، از طرفی برخی هنرمندان امسال نه تنها قیمت را بالا نبرده اند بلكه حتی در صنعت چوب با عنایت به تولید انبوه و تجاری سازی كاهش قیمت هم رقم خورده است به صورتی كه در تولید غزال كاهش ۵ تا ۱۰ هزار تومانی را شاهد می باشیم.
ایزدی با اشاره به فعالیت صندوق پشتیبانی از هنرمندان بعنوان یك صندوق ملی كه برش استانی ندارد، اضافه كرد: بخشی از مجموعه فعالیت ها در صنعت هنرهای دستی و سنتی معطوف به بحث تسهیلات و بیمه است كه در چارچوب فعالیت های حمایتی جای می گیرد. مباحث آموزشی هم از جانب صندوق مورد حمایت قرار دارد و حتی امسال و اواخر سال قبل در حوزه حمایتی آموزش هایی برای زندانیان عرضه شد. همینطور ۶ نمایشگاه دائمی صنایع دستی در استان افتتاح شد، امسال ۳ نمایشگاه دیگر به بهره برداری می رسد و موافقت افتتاح ۲ نمایشگاه دیگر هم دریافت شده كه در حوزه حمایت جای می گیرد. تسهیلات و بسته های حمایت در حوزه روستایی بهتر است چونكه با سود كمتری پرداخت می شود.
خوشه بسازیم / از خام فروشی فاصله گرفته ایم
وی ضعف موجود در زمینه صنایع دستی استان را عدم وجود خوشه دانست و اظهار داشت: در این صنعت فعالیت های انفرادی خوبی انجام می شود، اما در جهت شكل گیری خوشه باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا فعالیت ها رویكرد جمعی به خود بگیرند چونكه اساسا در كنار فعالیت های منسجم با كیفیت بهتر، امكان پرداخت تسهیلات بهتر هم وجود دارد و خوشه فعالیت حوزه بازاریابی را هم تسهیل می كند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی تسهیلات پرداخت شده در حوزه روستایی پارسال را بالغ بر ۳۰۰ مورد برشمرد و اظهار داشت: سقف تسهیلات انفرادی تا ۵۰ میلیون تومان است، اما در خوشه های صنایع دستی این سقف وجود ندارد. مسلماً با وضعیت كنونی تأمین یك فضای كارگاهی با ۵۰ میلیون تومان كار سختی است، اما در خوشه بحث حمایتی قوی تر است و قدرت مانور هم افزایش می یابد.
وی با تاكید بر لزوم ارزیابی و سنجش نیاز و تمایل بازار، خاطرنشان كرد: انتظار به حقی است كه جامعه تغییر را از ما بخواهد، امسال با نمایشگاه ملی صنایع دستی كه دو روز پیش در اراك پایان یافت، استان مركزی در ۲۳ نمایشگاه شركت داشته، البته این حضور باید برای مجموعه میراث فرهنگی توجیه داشته باشد. بواسطه همین اتفاق و حضور، استان از خام فروشی فاصله گرفته است.
در پی ثبت روستای سمقاور هستیم
ایزدی افزود: صنعت چوب، مبلمان و منبت در روستای سمقاور و شهسواران به هنری پرارزش تبدیل گشته است، اما بخشی از تلاش ها نادیده گرفته می شود. تمام زحمت را این هنرمندان متقبل می شوند، اما سود را كسی كه مبل را تكمیل می كند می برد به همین در تلاش هستیم كه برای صیانت از این تلاش ها برای نخستین بار روستای ملی سمقاور را به ثبت برسانیم و امیدواریم با دفاع مناسب در جلسه ۳۱ تیرماه این امر محقق شود.
وی حضور در نمایشگاه ها را عامل تبادل تجربیات و آشنایی با سلایق و علایق جامعه دانست و اضافه كرد: بعنوان مثال برپایه این تجربیات به این نتیجه رسیده ایم كه در نمایشگاه كهگیلویه و بویراحمد تقاضا برای دست بافته های استان بیشتر است، یا در نمایشگاه همدان اساسا نباید صنعت چوب و مبل و منبت خویش را عرضه نماییم بلكه باید صنعت میناكاری خویش را به نمایش بگذاریم و صنعت چوب خویش را به تبریز كه بازار خوبی برای مبلمان استان مركزی قلمداد می شود ببریم.
مدیركل میراث فرهنگی استان مركزی در مورد حضور استان مركزی در بازارها و نمایشگاه های خارجی بیان كرد: مسلماً به دست آوردن بازارهای خارجی دستخوش كنش های سیاسی است، اما امیدواریم با برندسازی و معرفی همه داشته هایمان راه را باز نماییم. استان مركزی در تولید سازه های موسیقی ظرفیت بالایی دارد، اما این ظرفیت در بازار داخلی هم شناخته نشده است. سال قبل تجربه موفق حضور در نمایشگاه هلند برای استان رقم خورد، اما در این بین حلقه های گمشده ای وجود دارد.
دعوت ژاپن از استان مركزی برای حضور در نمایشگاه
وی با اشاره به اینكه استان مركزی در اغلب نمایشگاه هایی كه حاضر شده، موفق بوده است، اظهار داشت: اخیراً از استان برای حضور در نمایشگاه ژاپن دعوت شده است كه البته این حضور مشروط به حمایت مسئولان امر است، اگر این امر میسر شود اساسا نقطه عطفی برای هنرهای سنتی استان خواهد بود.
ایزدی با تاكید بر اینكه حضور در نمایشگاه ژاپن هزینه بر است و هیچ هنرمندی به تنهایی توان حضور در آن را ندارد و بر فرض فروش ۱۰۰ درصدی تمام محصولات و تولیدات، باز هم این حضور توجیه ندارد، اظهار داشت: مگر یك هنرمند چه میزان بار می تواند با خود ببرد؟ هم اكنون رفت و برگشت به ژاپن ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد كه اگر فروش كامل محصولات هم انجام گیرد بازهم برای هنرمند صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین باید مسئولان امر حمایت كنند.
ارز مسافرتی چه معنایی دارد؟ چرا صنایع دستی نباید در فضای مجازی فعالیت كند؟
وی خاطرنشان كرد: خواسته ما در بعد كلان از مسئولان این است كه مشكل ارز را حل كنند، رفع این مشكل خارج از توان استان است و اینكه هنرمند ارز ۱۳ هزار تومانی بگیرد و در نمایشگاه خارجی حاضر شود اساسا ممكن نیست. به شخصه یكی از معترضین به ارز مسافرتی هستم، ارز مسافرتی معنایی ندارد. از طرفی اگر پرداخت این ارز لازم است حداقل به بخش هنرهای دستی ارز مسافرتی داده شود تا انگیزه هنرمند و بازاریابی را رقم بزند.
مدیركل میراث فرهنگی استان مركزی با اشاره به اثرگذاری فضای مجازی در فروش محصولات و بازاریابی اظهار نمود: خیلی از هنرمندان برای بازاریابی داخلی از فضای مجازی استفاده می نمایند، مسئله اینجاست كه اجازه فعالیت مجازی به این حوزه داده نمی گردد و بلافاصله مباحث مربوط به معضلات فعالیت شركت های هرمی مطرح می شود.
وی تصریح كرد: بدترین حالت مواجهه با یك مشكل، حذف و منع است، باید راهكار ارائه نمود. امروز مردم لباس خویش را هم از راه فضای مجازی تهیه می كنند، چرا صنایع دستی این امكان را ندارد؟ در حالیكه ضریب نفوذ این فضا در جامعه بسیار بالاست.



1398/04/23
15:07:51
5.0 / 5
1795
تگهای خبر: آموزش , تاریخی , تولید , روستا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد