انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران درخواست كرد:

به تخلف دو شركت هواپیمایی رسیدگی كنید تا به دیگران سرایت نكرده است

به تخلف دو شركت هواپیمایی رسیدگی كنید تا به دیگران سرایت نكرده است

به گزارش سفرگو انجمن صنفی كارفرمایی دفتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران نسبت به نحوه فروش بلیت دو شركت هواپیمایی و اقدام آنها در مبحث مالیات بر ارزش افزوده معترض شد و آنرا مغایر قانون عنوان نمود.


به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، امیرپویان رفیعی شاد ـ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی كارفرمایی دفتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران ـ یادداشتی را در شرح نحوه فروش بلیت در این شركت های هواپیمایی در اختیار این خبرگزاری قرار داد كه در متن آن (با حذف نام آنها با عنایت به اصول حرفه ای) آمده است: «بر اساس آنچه در شرح وظایف دفاتر خدمات مسافرتی هوایی آمده است، دفاتری كه در قراردادی با یك شركت هواپیمایی از جانب آن شركت بعنوان نماینده فروش تلقی می شوند مجاز خواهند بود در مسیرهای پروازی كه آن شركت تعریف كرده است به فروش بلیط مبادرت كنند و در یك دوره (بین ۷ تا ۱۵ روز) فروش خالص خویش را بعد از كسر كارمزد مقرر به شركت هواپیمایی پرداخت كنند.
از آغاز دوره ای كه دریافت ارزش افزوده بر مبنای قوانین جاری از جانب فروشندگان خدمات و سایر صنوف الزامی شده، وفق تعاریف به عمل آمده، پرداخت ارزش افزوده بر مبنای كارمزدِ محاسبه شده برای دفاتر خدمات مسافرتی باید از جانب شركت هواپیمایی حمل كننده مسافر پرداخت گردد.
به همین روال دفاتر خدمات مسافرتی بعد از محاسبات مربوطه مبلغ ارزش افزوده بر مبنای كارمزد را از جمع پرداختی به شركت هواپیمایی كسر و آنرا مستقیماً به حساب اداره مالیاتی پرداخت و فیش آنرا برای شركت هواپیمایی ارسال می كردند و بدین سان به شكلی دفاتر نماینده فروش نقش كسركننده و پرداخت كننده مالیات ارزش افزوده را به نیابت از شركت های هوایی دارند.
اما اخیراً دو شركت هواپیمایی داخلی با ترفند خاصی عملاً نسبت به حذف این مالیات كه الزاماً باید از جانب آنها پرداخت گردد مبادرت كرده و طی بخشنامه ای به دفاتر خدمات مسافرتی اعلام نموده اند نمایندگی به شكل سابق، حذف و دفاتر باید همانند مسافرین به خرید نقدی بلیت مبادرت كنند كه با اتخاذ این روش عملاً مبحث پرداخت مالیات ارزش افزوده بر مبنای كارمزد تعلق گرفته را از جانب خود منتفی كرده اند.
حال سوال این است كه آیا بر مبنای قوانین و مقررات تعریف شده اعمال چنین روشی از جانب این شركت ها صحیح بوده یا خیر. حال اگر دفتری به صورت نقدی برای مشتریان خود از این شركت ها بلیط تهیه كنند اساسا برای ادامه حیات اقتصادی و جبران هزینه ها علی الاصول به دریافت كارمزد ناچیزی در ازای فروش بلیت به مسافرین نیازمنداند. بدیهی است كه در اینجا با عنایت به ترفند این دو شركت هواپیمایی مالیات ارزش افزوده كارمزد دریافتی را دفتر عامل فروش باید خود پرداخت كند كه در مواجه با چنین اتفاقی یا باید ارزش افزوده را از مسافر دریافت كند كه بدیهی است امكان پذیر نبوده و بالاجبار باید از درآمد خود آنرا پرداخت كند.
نكته مهم این است كه چگونه یك شركت هواپیمایی داخلی به خود اجازه می دهد با اعمال چنین روش زیركانه ای با یك تیر دو نشان بزند؛ اول فرار از پرداخت مالیات كارمزد و دوم حذف تدریجی كارمزد عایدی دفاتر خدمات مسافرتی كه بهرحال در این شرایط بد اقتصادی با همین درآمدهای ناچیز چراغ فعالیت خویش را روشن نگه داشته و به فراخور حال خود، تعدادی جوان را به كار گمارده اند.
بنابراین بنظر می رسد در شرایطی كه فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم دول غربی اثرات مخرب خویش را بیشتر در بنگاه های اقتصادی كوچك نشان داده، اتخاذ روش های منفعت طلبانه برخی از شركت های هواپیمایی جای هیچ توجیه اخلاقی نداشته و عملاً انسان را یاد ضرب المثل قدیمی (هركس به فكر خویشه) می اندازد.
ما از مسؤولان متولی امر تقاضا داریم اجازه ندهند شركت های هواپیمایی فعال در كشور چنین روش های منفعت طلبانه را اعمال كنند. اساسا در صورتیكه برخورد مناسب و بازدارنده صورت نگیرد در آینده شاهد اتفاقات بدتری در این زمینه از جانب بقیه شركت های هواپیمایی خواهیم بود. »



1398/05/02
12:00:19
5.0 / 5
1053
تگهای خبر: خدمات , سفر , شركت , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد