تاكید احمد عربانی بر حفظ بنای چاپخانه توفیق

آن ساختمان همه را از خنده روده بر می كرد!

آن ساختمان همه را از خنده روده بر می كرد!

به گزارش سفرگو تقاطع كوچه بخارا و خیابان صف، ساختمان هیات تحریریه و چاپخانه ی مجله ای است كه زمانی پاتوق كاریاتوریست های مطرح بوده است؛ ساحتمان نشریه «توفیق» با یك دنیا خاطره كه این روزها بیم خراب شدنش خاطر خیلی از كاریكاتوریست های پیشكسوت یا حتی جوان را مكدر كرده است.


احمد عربانی، كاریكاتوریست پیشكسوت كه زمانی با مجله «توفیق» همكاری داشته، همچون افرادی است كه از احتمال تخریب ساختمان چاپخانه «توفیق» نگران است و در گفت وگویی با ایسنا می گوید: «توفیق» نشریه ای است كه ۵۰ سال قدمت دارد و از نویسندگان آن تعداد كمی زنده مانده اند. این ساختمان فقط یك ساختمان نیست، بلكه بخشی از تاریخ ماست.
وی در ادامه پیشنهاد می دهد كه به جای تخریب ساختمان چاپخانه رنگین، می توان آنرا تبدیل به موزه و پاتوقی برای طنزنویسان كشور كرد.
او در این حوزه اظهار می كند: این ساختمان قدیمی و زیبا می تواند نه فقط موزه ای برای «توفیق»، بلكه موزه ای برای روزنامه های طنز كشور باشد. من نمی دانم هم اكنون وضعیت مالكیت ساختمان به چه صورت است، اما اگر بتوانند آنرا بازسازی، حفظ و تبدیل به موزه و پاتوقی برای طنزنویس ها كنند، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.
عربانی خاطرات خویش را از نشریه «توفیق» در سال های قبل از انقلاب مرور می كند و می گوید: در ابتدا ساختمان «توفیق» در چهار راه استانبول قرار داشت؛ ساختمانی قدیمی وسط ماهی فروش ها. اما چون فضا كوچك و تعداد افراد زیاد شده بود، نویسنده ها به چاپ رنگین منتقل شدند و حسین توفیق هم كه سردبیر بود در آنجا اتاقی داشت. ما كاریكاتوریست ها را هم به كوچه برلن منتقل كردند.
این كاریكاتوریست پیشكسوت ادامه می دهد: چندبار به ساختمان قدیمی چاپ رنگین رفته بودم. آقای پروانه متصدی آنجا بود و بسیار هم بامزه بود. در «توفیق» همه اهل شوخی بودند و یادم است هر كسی كه به آن ساختمان می رفت از خنده روده بر می شد.
به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، با تخلیه تدریجی فضای داخلی بنای چاپخانه «توفیق» در خیابان صف در ایام گذشته و صحبت هایی كه سرایدار ساختمانِ تاریخی این نشریه داشت، احتمال تخریب این بنای تاریخی می رفت كه با انتشار آن بعضی از اعضای تحریریه نشریه «توفیق»، نسبت به این خبر واكنش نشان دادند.
همینطور محمدعلی سعادتی ـ شهردار منطقه ۱۲ تهران ـ هم در توییتی تصریح كرد كه «از سوی شهرداری منطقه ۱۲ تهران، هیچ گونه مجوزی برای تخریب و نوسازی ملك «هفته نامه توفیق» واقع در خیابان صف صادر نشده است و مالك آن بر مبنای ارزش های تاریخی و اجتماعی بنا مجاز به مرمت و به سازی آن خواهد بود. در این راه ما حامی همه پاسداران واقعی ارزش های شهر هستیم.»



1398/11/27
23:19:48
5.0 / 5
2697
تگهای خبر: تاریخی , توریست , ساختمان , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد