امیرحسین بختیاری در گزارش سفرگو مطرح كرد؛
تاثیر فضای مجازی بر كتاب های گردشگری
مدیر انتشارات ایرانشناسی اظهار داشت: متأسفانه نگاه حرفه ای كمتر وجود دارد هر زمان كتابی پر فروش شود بدون داشتن خلاقیت جدید چاپ آنرا تكرار می كنند.
امیرحسین بختیاری مدیر انتشارات ایرانشناسی درباره انتشار کتاب های حوزه گردشگری به خبرنگار مهر اظهار داشت: همیشه کوشیدیم کارهایی را انجام دهیم که در نوع خودش یک نوآوری به حساب بیاید بعنوان مثال وقتی نقشه های گردشگری را چاپ کردیم نخستین مجموعه ای بودیم که نقشه ها را به صورت اطلس و نقشه منتشر کردیم. البته هنوز برخی افراد تفاوت نقشه و اطلس را نمی دانند ولی در زمان خودش کار پرفروشی بود و هنوز هم بازخوردهای خوبی از آن می گیریم کار دیگر آبشارهای ایران بود که به چاپ پنجم رسید. فکرش را نمی کردیم که آنقدر از آن استقبال شود. مجموعه راهنماهای میدانی یا Field Guides کتاب هایی بودند که همراه مسافر می رود و شعارش هم آگاهانه سفر کردن است. این کتاب ها هم با استقبال خوبی مواجه گردید.
پاسخ به نیاز و پرسش گردشگران در کتاب ها
وی اظهار داشت: از آنجائیکه من و تیم انتشارات ایرانشناسی اهل سفر هستیم همیشه به این فکر می کردیم که توریست چه چیزی درباره این منطقه می خواهد بداند. شاید همین موضوع سبب شده تا این کتاب ها موفق شوند. چون در واقع ما خودمان را جای مخاطب گذاشتیم و از آنجائیکه معتقدیم ارزش مخاطب ما بسیار بالاست به خودمان این اجازه را ندادیم کتابی منتشر نماییم که حداقل پشتوانه علمی را هم نداشته باشد. هر کتاب را متخصص همان رشته نوشته است مثل کتاب پروانه های ایران که توسط علیرضا نادری نوشته شد. در زمان انتشار برخی انتقاد می کردند که چرا قطع آن کوچک است زمانی که با این سوال مواجه می شوم تصور می کنم مخاطب منتقد من از نظر وزنی کتاب را می سنجد در صورتیکه معتقدیم مطالب خودش گویای این است که کتاب در چه سایزی منتشر شود. مخاطبان می خواستند این کتاب در قطع رحلی منتشر شود.
مدیر انتشارات ایرانشناسی با اشاره به اینکه چاپ کتاب با کاغذهای بالکی نمی تواند رنگ گیاه را به طبیعت نزدیک کند بنابراین مجبور هستیم از کاغذهای گلاسه به علت شفافیت رنگ آنها استفاده نماییم اظهار داشت: ما باید بدانیم رسالت کتاب چیست در راهنمای گردشگری میدانی اصلاً قرار نیست که کتاب ما را به همان گونه از پروانه و یا حشرات برساند. چون الان باتوجه به گسترش علم بسیاری از گونه ها بوسیله ازمایشگاه تشخیص داده می شوند پس این مساله در فیلد گاید ارزشی ندارد ما تاریخچه خوبی در معرفی نداریم اگر هم کتابی باشد در سطح دانشگاهی است و مردم متوجه آنها نمی شوند بعد اگر گونه ای از بین برود جامعه متخصص خرده می گیرد که چرا این گونه از بین رفت. اینها وظیفه من بعنوان ناشر و آن متخصص است که اطلاع رسانی نماییم و به مردم آگاهی دهیم. اگر ما به مردم اهمیت آن گونه ها را بفهمانیم حتما با آن درست برخورد می کنند. هدف ما از انتشار راهنماهای میدانی این بود که وقتی افراد به منطقه ای سفر می کنند نسبت به دور و اطراف خودشان شناخت بیشتری داشته باشند تا از سفرشان بیشتر لذت ببرند. یا اینکه در کتاب ها کوشیدیم فرهنگسازی نماییم که مارمولک سمی نیست و یا مهره مار وجود ندارد و یا اینکه هیچ ماری مهاجم نیست مگر اینکه خطری را احساس کند. HAND BOOKS را هم منتشر کردیم با این هدف که اگر اطلاعات بیشتری لازم است در این کتاب ها می توان پیدا کرد ولی به اندازه یک صفحه و اگر اطلاعات بیشتری می خواهند در کتاب های بزرگ تر این مساله تشریح می شود. بدین سبب اهتمام شد مردم را بیشتر به دانستن این موضوعات مشتاق نماییم. کتاب طبیعت گردی با گیاهان ایران یکی دیگر از پرفروش ترین کتاب های ماست که به چاپ چهارم رسید در این کتاب حدود ۷۰۰ گونه گیاه که طبیعت گردها بیشتر با آن مواجه می شوند معرفی شده است.
بختیاری درباره فعالیت در حوزه تولیدات مجازی نیز توضیح داد: در حوزه تولیدات مجازی آغاز به کار کرده ایم در این راه هم معضلات زیادی داریم همچون اینکه حمایت نمی شویم اصلاً حمایت نمی خواهیم اما حداقل ارزش کار ما را پایین نیاورند و کپی نکنند. مشکلات ما بیشتر در حوزه هزینه ها و دسترسی به اینترنت است. مخاطب ما به جاده و بیابان می رود و همه جا اینترنت ندارد. از آنجائیکه احترام به ایده در ایران وجود ندارد فعلاً تا زمانی که از آن رونمایی نکرده ایم درباره این تولیدات اطلاع رسانی نمی نماییم.
وی اظهار داشت: نمی توان اظهار داشت که این فعالیت مجازی یک راهنمای جامع است هر کسی ادعا کند که راهنمای جامع منتشر نموده صحیح نیست چون بعنوان مثال ما در کتاب آبشارهای ایران کمتر از ۳۰۰ آبشار را معرفی کرده ایم کتاب آن حدود ۳۲۰ صفحه شد این اطلاعات و حجم فقط درباره تعداد محدودی آبشار بود. پس کتاب کامل باید چند جلد باشد تا بتواند جامع باشد و یا اپلیکیشن چه حجم اطلاعات داشته باشد جامع خواهد بود؟
بلبشوی بازار کتاب های گردشگری
بختیاری با انتقاد از بازار بی نظم کتابهای گردشگری نیز اظهار داشت: متأسفانه حالا اگر کتابی پرفروش باشد؛ باردیگر آنرا تکرار کرده و منتشر می کنند در واقع به کار، حرفه ای نگاه نمی گردد شاید باید وزارت فرهنگ و ارشاد نظارت می کرد. ما که در این عرصه کار می نماییم باید نگاهمان را تغییر دهیم. سیاست مان در انتشارات ایران شناسی این است که اگر کاری انجام شده، آنرا تکرار نکنیم یا حداقل نگاهمان فرق کند. اگر هر کدام از کتاب های ما را کنار مشابه آن بگذارید می بینید که تکراری نیستندد بعنوان مثال اگر اطلس منتشر نموده ایم و مشابه آن هم وجود داشته ما کوشیدیم در آن اطلس برای هر موضوعی یک عکس هم بگذاریم و چیزی اضافه نماییم که در اطلس های دیگر وجود ندارد.
وی درباره اینکه گردشگران هنگام سفر کمتر با خودشان نقشه و کتاب های سنگین گردشگری می برند چون می توانند بوسیله فضای مجازی به همه آنها دست یابند اظهار داشت: در اینکه گوگل مپ و اینترنت در کار ما تأثیر گذاشته شکی وجود ندارد اما همیشه کتاب سرجای خودش هست. وقتی ما قبلاً فرهنگ استفاده از نقشه را نداشته ایم نباید نگران از دست دادن آن هم باشیم. وقتی کتاب قارچ های سمی را منتشر کردیم می دانستم که ممکنست مخاطبی نداشته باشد اما گفتم شاید کسی از آن استفاده نماید. دوسال پیش به علت بارش های زیاد باران رویش قارچ های سمی زیاد شد و مسمومیت های زیادی را نیز به همراه داشت آن زمان از وزارت بهداشت یک نفر یک نسخه از این کتاب را خرید. هر چند که فقط یک نسخه خریدند اما خوشحال بودم که فهمیدند چنین کتابی وجود دارد.
تب داغ سفرنویسی
مدیر انتشارات ایرانشناسی درباره فعالیت در حوزه سفرنویسی هم اظهار داشت: اواخر تابستان مجموعه جدیدی از سفرنامه منتشر خواهد شد. سفرنامه نویسی اتفاقی است که در جهان افتاده است ما در گذشته سفرنامه های تاریخی داشتیم. آنها در یک چهارچوبی نوشته می شدند آن نگاه با ایدئولوژی و طرز فکر من امروزی فرق می کرد. نگاه آنها متفاوت بود اما سفرنامه های امروزی مانند این است که ما با هم درباره یک سفر گپ می زنیم. تکنیک های سفرنویسی متفاوت می باشد و هر کدام مخاطب خودش را دارد. از آنها حتی می توان بعنوان راهنما نیز بهره برد هر کسی به شیوه خودش راهنمایی کرده است. این مدل سفرنامه نویسی ها کلیشه ها را از بین برده است. دیگر کلیشه هایی از این نوع که استان چقدر جمعیت دارد و چه جاذبه هایی را می توان دید ممکنست به کار نیاید. اما الان با اشتراک گذاشتن خاطره یا تجربه سفر مخاطب را هم در تجربه خودمان سهیم می نماییم.
وی اظهار داشت: زمانی می توانم بگویم کارم را در انتشارات ایرانشناسی کرده ام که کتاب زنبورها و مگس های ایران را نوشته باشم. هر سال یا هر باردیگر درباره سیاست های انتشارات برنامه ریزی می نماییم و همیشه ایده های جدید به ما می رسد هیچ گاه کمبود ایده نداریم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب