بررسی كاربرد فناوری های نوین در مستندنگاری میراث فرهنگی

بررسی كاربرد فناوری های نوین در مستندنگاری میراث فرهنگی

سفرگو: كاربرد اسكنر لیزری و پهباد در نقشه برداری از آثار تاریخی و فرهنگی در نشست تخصصی فناوری های نوین در مستندنگاری و نقشه برداری بررسی گردید.


به گزارش سفرگو به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهدی برومند بعنوان كارشناس در این نشست كه به همت پژوهشكده ابنیه و بافت های فرهنگی تاریخی پژوهشگاه برگزار گردید اسكنر لیزری را انقلابی جدید در نقشه برداری نوین دانست و اظهار داشت: «با این دستگاه بی نیاز به توقف و استقرار، با پیاده روی و بدون نیاز به GPS و دید به آسمان می توان نقشه برداری كرد. »

او استفاده از اسكنر لیزری را نخستین راه حل سریع نقشه برداری برای فضاهای بسته و سرپوشیده مانند داخل ساختمان، تونل و معادن زیرزمین اعلام نمود و اظهار داشت: ۴۳هزار نقطه در ثانیه با دقت كمتر از دو سانتی متر با این روش ثبت می شوند.

این كارشناس افزود بیان كرد: نقشه برداری معادن و احجام، مدلسازی BIM ازبیلت تأسیسات و ساختمان، تكمیلی زمین نقشه برداری هوایی، میراث فرهنگی، صنعتی، شهری، مستندنگاری بیمه و تصادفات، گازرسانی، برق، آب، راهسازی، راه آهن، جنگل و... از كاربردهای این دستگاه است.

او با اشاره به مزیت های استفاده از پهباد نقشه برداری اظهار داشت: با این روش صرفه جویی در زمان و هزینه با حذف عملیات نقشه برداری زمینی می سر می گردد. »

برومند بی نیازی از تجربه و مهارت خلبانی با هدایت خودكار، بدون پرتابگر با پرتاب دستی، حدود یك ساعت مداومت پرواز با یك باتری و دقت سه سانتی متر مسطحاتی و پنج سانتی متر ارتفاعی بدون نقطه كنترل، قابلیت نصب سنجیده چند طیفی سكویا برای سنجش از دور گیاهی و... را از خصوصیت های این دستگاه اعلام نمود.

1396/10/21
20:02:57
5.0 / 5
2074
تگهای خبر: فرهنگی , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد