ترکیه 55 شیء قاچاق شده را به ایران بازگرداند به علاوه عکس

ترکیه 55 شیء قاچاق شده را به ایران بازگرداند به علاوه عکس

سفرگو: ترکیه 55 شیء با منشاء ایران را که احتمالاً غیرقانونی و قاچاقی به این کشور وارد شده است، تحویل مقامات دیپلماتیک ایران داد.


به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، بنابر آن چه رسانه های ترکیه منتشر نموده اند، این آثار همچون یک شمشیر با قدمت احتمالی ساسانی در ارزروم و ارزنجان توسط نیروهای انتظامی ترکیه، کشف و ضبط شد. همچنین، مشخص شد ۴۲ سکه که به اداره موزه های آنتالیا رسیده و کوزه برنزی که به اداره موزه های دیرینه شناسی استانبول رسیده است، منشأ ایرانی دارند. به تشخیص ترکیه تعدادی از این آثار کشف شده احتمالاً به عصر مفرغ و آهن متعلق می باشد.
بررسی ها در ترکیه مشخص کرده است این آثار بصورت غیرقانونی از ایران به این کشور رسیده اند و تعدادی از آنها در مرزهای ورودی ضبط شده اند
ترکیه طبق «توافقنامه ممنوعیت و جلوگیری از واردات و صادرات غیرقانونی، ترانزیت و انتقال مالکیت از اموال فرهنگی»، سه شنبه ۱۵ خردادماه ۱۴۰۳ در یک مراسم رسمی، این ۵۵ شیء را به مقام کنسولی ایران تحویل داد.


بنابر گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، بیرول اینجه جیک اوز ـ مدیر کل میراث فرهنگی و موزه های ترکیه ـ در مراسم تحویل این آثار به ایران اظهار داشت که آنها مدت هاست درحال انجام یک مطالعه پر زحمت و جامع در حوزه قاچاق آثار هستند.
مدیر کل میراث فرهنگی و موزه های ترکیه همین طور اظهار داشت: ما در ۲۰ سال قبل بیش از ۲۰ هزار اثر هنری را به کشورهای شان بازگردانده ایم و در هفت سال قبل در مجموع ۷ هزار و ۸۲۴ اثر به کشورمان آورده ایم. ترکیه تا کنون آثاری را به مصر، عراق، چین و قزاقستان بازگردانده است.


محمد ابراهیمی ـ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم ـ در مراسم استرداد این آثار اظهار داشت: ایران یکی از کشورهای باستانی است که بیشترین آثار ثبت شده در یونسکو را دارد، دراین زمینه از ترکیه که برخی از این آثار را پیدا کردند و به کشور بازگرداندند تشکر می کنم.
این آثار در فرآیندی رسمی به مقامات کنسولی ایران تحویل داده شد تا به کشور بازگردانده شود.
مقامات وزارت میراث فرهنگی در ایران هنوز درباره ی استرداد این ۵۵ اثر اظهارنظری نداشته اند. گفته می شود این آثار بعد از آنکه به ایران رسید، باید در کمیته استرداد اموال تاریخی، بررسی و اصالت سنجی و مشخص شود این آثار چگونه و از چه مبادی خارج شده اند. درصورتی که این آثار جعلی تشخیص داده شود، امحاء خواهد شد.


















منبع:

1403/03/18
00:41:15
5.0 / 5
344
تگهای خبر: باستانی , تاریخی , فرهنگی , موزه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد