اقدامات مدیریت اضطراری گردشگری در زمان جنگ و تمهیدات پس از آن

اقدامات مدیریت اضطراری گردشگری در زمان جنگ و تمهیدات پس از آن

سفرگو: معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی اقدامات مدیریت اضطراری در زمان جنگ 12 روزه را تشریح نمود و از تدوین بسته های حمایتی در عرصه تسهیلات بانکی آگاهی داد.



به گزارش سفرگو به نقل از مهر، شروع جنگ تحمیلی از طرف رژیم غاصب صهیونیستی موجب شد در همان روزهای نخست، حمل و نقل هوایی کشور متوقف و بحران های جدی در عرصه گردشگری به وجود آید یکی از موضوعات مهم در این ایام لزوم حفظ آرامش توریستهای داخلی و خارجی در جامعه و کوشش برای رفع مسایل و مشکلات در رابطه با گردشگری بود. بدین منظور ضمن اعلام وضعیت آماده باش به همه مجموعه ها و عوامل خدمات رسانی ستادی و استانی جلسه مدیریت بحران معاونت گردشگری برگزار گردید.

خروج ۳۰ هزار مسافر خارجی از مشهد


معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی درباره ی این دوازده روز و اقدامات بعد از آن گزارشی را منتشر نموده است در این گزارش آمده که چالش های جدی پیش روی معاونت گردشگری مربوط به حضور ده ها هزار مسافر خارجی جامانده در شهرهای مختلف و درخواست های مکرر آنها برای خروج در کنار ده ها هزار مسافر ایرانی بود که در کشورهای مختلف جا مانده بودند به عنوان نمونه می توان به حدود ۳۰ هزار مسافر خارجی از کشورهای عراق، کویت، بحرین و عربستان در مشهد و نظایر آن اشاره نمود.
همچنین در این میان بالاتر از ۷ هزار مسافر در جزیره کیش و سایر جزایر خلیج فارس قصد بازگشت به سرزمین اصلی را داشتند. لغو تورها و مسافرت ها و فشار وارده به آژانس های مسافرتی در کنار میلیونها مسافر خارج شده از تهران انجام شده بود و باید به آنها خدمات رسانی انجام می شد همین طور باید مدیریت اسکان اضطراری برای هر یک از آنها اتفاق می افتاد.

خروج ایمن توریستهای خارجی از ایران


از جمله اقدامات اضطراری برای خروج ایمن توریستهای خارجی از ایران مربوط می شد به زمانی که مسافران در شهر مشهد در لابی هتل ها ازدحام کرده و درخواست انتقال به مرزها را داشتند در این حوزه با وزارت امور خارجه برای اطلاع رسانی به گردشگران برگزاری جلسات کمیسیون امنیت توریستهای خارجی بمنظور شناسایی اتباع خارجی هماهنگی لازم انجام شد.
همچنین همزمان با حمله رژیم صهیونیستی؛ معاونت گردشگری میزبان نشست فعالان گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو در همدان بود. این نشست با صدور اطلاعیه ای پایان یافت و در روز آخر نشست، همه میهمانان خارجی به تهران منتقل و سپس با اتوبوس به مرز باجگیران اعزام شدند تا به کشورهای مبدا بازگردانده شوند.
با دبیرخانه مناطق آزاد و جامعه هتلداران کیش برای اقامت رایگان مسافران هماهنگی شد. همین طور برای ساماندهی هفت هزار مسافر جامانده در جزیره کیش و سایر جزایر با تامین اتوبوس برای انتقال مسافران از بندر آفتاب تا بندرعباس و با سازمان بنادر جهت افزایش شناور و لندی گراف هماهنگی شد.
ضمن این که با جامعه هتلداران بندرعباس برای همکاری در اسکان مسافران در شهر بندرعباس هماهنگی لازم انجام گرفت.
رام های قطار بندرعباس به تهران بوسیله شرکت راه آهن افزایش پیدا کرد. همین طور در هماهنگی با جامعه هتلداران کیش برای پلکانی شدن اقامت بعد از سه روز از رایگان، به هشتاد درصد و بعد از پنجاه درصد تخفیف جهت تخلیه کامل جزیره انجام گرفت.

تفویض اختیار برای تسریع در تصمیم گیری ها


در جلسه اضطراری ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به ریاست وزیر میراث فرهنگی و با حضور آنلاین مدیران استان ها مطالبی مورد تدبیر قرار گرفت که از آن جمله می توان به تفویض اختیار موردنیاز برای تسریع در تصمیم گیری ها، حضور مستمر مدیران در استان ها و جلب رضایتمندی حداکثری اربابان رجوع، تصمیم گیری درباب مشکلات استان ها به ویژه مسافران استانهای مسافرپذیر و تصویب راهکارهای پیشنهاد شده توسط ستاد سفر استان ها، بررسی وضعیت تامین کالاهای اساسی و سوخت در استان ها و ارائه جهت خدمت رسانی مناسب توسط مقام عالی وزارت، تأکید بر نظارت بر رعایت نرخ مصوب در هتل ها و تسهیلات گردشگری، تدوین و ابلاغ تمدید سه ماهه کلیه مجوزهای تأسیسات گردشگری اشاره نمود.
هزاران تور در روزهای جنگ دوازده روزه کنسل شدند این لغو گسترده سفر، منجر به کنسلی خیلی از بلیت های پروازی خصوصاً در پروازهای دارای کانکشن خارجی و در نتیجه جا ماندن تعداد زیادی مسافر شد. از طرفی رزروهای انجام شده در واحدهای اقامتی نیز لغو شده بودند. و خسارت های قابل توجهی به تأسیسات گردشگری وارد شد.
در پی این اتفاقات حجم زیادی از شکایات مسافران به سامانه های وزارت خانه ارسال شد اما به علت کمبود نیروی انسانی ناشی از دورکاری و محدودیت های منابع انسانی پاسخگویی به شکایات با دشواری جدی مواجه بود.
با توجه به این که به علت شرایط ناشی از تجاوز به کشور وضعیت مسافران و گردشگران که در مسافرت بودند با چالش روبرو شده بود؛ بخشنامه ای به ادارات کل استان ها و مناطق آزاد تجاری ابلاغ گردید که برمبنای آن مستند به مقررات، کلیه تأسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی مکلف بودند در صورت انصراف توریست بدون کسر جریمه، مبلغ پرداختی را به توریست بازگردانند.
هتل های خیلی از استان ها ۲۰ تا ۹۰ درصد تخفیف ارائه کردند و در بعضی شهرهای مهم گردشگری مانند لنگرود، صومعه سرا در استان گیلان، تنکابن، رامسر، چالوس نوشهر در استان مازندران اقامت بصورت رایگان برقرار شد. همین طور در بعضی استان ها اقامتگاه های بوم گردی نیز بصورت رایگان میزبان میهمانان بودند این اقدامات نشان دهنده درک عمیق فعالان صنعت توریسم از مسئولیت اجتماعی و فراتر رفتن آنها از منافع اقتصادی و همین طور تجلی حس نوع دوستی است.

درخواست تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی از UN TOURISM


درخواست تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی از سازمان جهانی گردشگری و مکاتبه رسمی برای محکومیت تجاوز رژیم اشغالگر توسط معاونت گردشگری انجام گرفت. ستاد سفر در شهرهای مرزی برای ارائه خدمات مسافران و اتخاذ تدابیر جهت توقف سفرهای پیله وری بمنظور پیشگیری از ازدحام در مرزها تشکیل شد.
تشکیل کمیته بررسی خسارات واریزی به آژانس ها و تأسیسات گردشگری و اقدامات خودجوش و کمپین های حمایتی فعالان گردشگری در این زمان، از موارد مهم و قابل توجه در این حوزه است. همین طور کمیته معاونت گردشگری و مدیران کل مربوطه بمحض اطلاع از وضعیت جنگ، برای برنامه ریزی و تقسیم وظایف میان ادارات کل تشکیل شد.
گردشگری جزو صنایع حساس بوده و در سالیان اخیر به دلیلهای مختلف مانند حوادث طبیعی، سیل، شیوع بیماری کرونا و نظایر آن گرفتار رکود شده است در حملات اخیر رژیم غاصب صهیونیستی نیز فشار اقتصادی بر فعالان این صنعت مضاعف شد.

چند پیشنهاد برای آینده


بنابراین از آنجائیکه فعالان گردشگری به رغم این مشکلات، همکاری کاملی را در خدمت رسانی به عموم مردم و تقویت همکاری داشته اند؛ بمنظور دفاع از تأسیسات و فعالان این حوزه پیشنهاد شده است؛ کمیته بررسی خسارات وارده به کلیه تأسیسات گردشگری و جمع بندی میزان خسارات جهت ارائه به هیات وزیران تشکیل گردد.
همچنین بسته های حمایتی از صنعت توریسم در عرصه تسهیلات بانکی، استمهال بیمه تامین اجتماعی و معافیت های مالیاتی تأسیسات گردشگری تا آخر سال ۱۴۰۴ تدوین می شود در ضمن با عنایت به پیشبینی کاهش ورود توریست خارجی در فصول آینده به کشور، تدابیر موردنیاز برای اتکا بر گردشگری داخلی و رونق آن می تواند جبران خسارت های احتمالی به صنعت و اقتصاد گردشگری باشد.


منبع:

1404/04/21
13:22:56
5.0 / 5
8
تگهای خبر: آنلاین , توریست , خدمات , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

راهنمای جامع سفر، اطلاعات کامل درباره تورهای داخلی و خارجی، بلیط های چارتر و هتل ها

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد