جایگاه ممتاز زنان در جامعه چگاسفلا
به گزارش سفرگو، سرپرست جستجوهای چگاسفلا، این محوطه را یکی از کلیدی ترین حلقه های تمدنی خلیج فارس دانست؛ جایی که اولین گور آجری جهان و شواهدی از جایگاه ممتاز زنان در هزاره پنجم قبل از میلاد کشف شده است.
به گزارش سفرگو به نقل از مهر، عباس مقدم، باستان شناس، با اشاره به پیشینه جستجوهای چگاسفلا اظهار داشت: چگاسفلا برای اولین بار در سال ۱۳۵۰ طی یک بررسی کوتاه مدت توسط باستان شناسان آلمانی در شهرستان بهبهان شناسایی شد و از همان زمان بعنوان یکی از محوطه های مهم تمدنی حوزه خلیج فارس مورد توجه قرار گرفت. با وجود چندین فصل کاوش، هنوز به لایه های بکر این محوطه تاریخی دست نیافته ایم؛ اما یافته های فعلی قدمتی تا اوائل هزاره پنجم قبل از میلاد را نشان میدهد. وی مهم ترین یافته های کاوش را معماری کم نظیر گورهای چگاسفلا دانست و اظهار داشت: گورها در چگاسفلا به واقع خانه ابدی و آخرت هستند؛ سازه هایی بطورکامل معمارانه، استادانه و ساخته شده با آجر، که تناسبات دقیق و طرح ریزی مهندسی شده آنها برای ما یک درس جدی در معماری تدفینی باستان است. بگفته او، کشف اولین گور آجری جهان در این محوطه – متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد – یکی از مهم ترین شواهد معماری تدفینی در جنوب غرب ایران و کل منطقه تمدنی خلیج فارس بحساب می آید.
نیایشگاهی با ۷۳ سنگ افراشته
مقدم درباره ی یافته های بخش زیستگاهی چگاسَفلا توضیح داد: در این محوطه یک نیایشگاه بزرگ کشف کردیم؛ نیایشگاهی با سکوی نیایش و سکوی هدایا. در سکوی هدایا ۷۳ سنگ افراشته به دست آمد که نشان میدهد با یک جامعه عمیقاً اعتقادی مواجه هستیم؛ جامعه ای که باورهای دینی و آئینی در آن نقش بنیادی داشته است. وی ادامه داد: این شواهد ما را به این نتیجه رسانده که چگاسفلا احیانا یکی از محلهای آئینی برجسته در هزاره پنجم قبل از میلاد بوده است.
جایگاه ممتاز زنان در جامعه چگاسفلا
این عتیقه شناس یکی از ابعاد اعجاب انگیز کاوش ها را کشف الگوی اجتماعی مبتنی بر ارجحیت نقش زنان دانست و اظهار داشت: در مجموع ۱۰۲ تدفین شناسایی کردیم که بالاتر از نیمی از آنها متعلق به زنان بود. شواهد نشان میدهد زنان در این جامعه جایگاهی برتر و نقش های تعیین کننده ای داشته اند. مقدم نمونه ای از این تدفین ها را چنین توضیح داد: در کنار یک گور جمعی ۵۲ نفره، تدفین یک زن ۲۵ ساله را کشف کردیم که او را خاتون نام گذاری کردیم. این زن با نظم و احترام ویژه دفن شده و دو شیء نمادین – یک سنگ وزنه و یک شمشیر _ همراه دارد. این ترکیب یادآور تصویر الهه عدالت است که یک ترازو و یک شمشیر در دست دارد. ازاین رو تفسیر ما این است که این زن در زمان حیات دارای اقتدار، نقش داوری و حفظ نظم و قانون در جامعه بوده است. به گفته ی ایشان، «در گور آجری ۱۱ نفره نیز آخرین فرد دفن شده یک زن است و همین طور در بین جمجمه های تغییرشکل یافته، نمونه های زنانه فراوان تر از مردانه است؛ مجموعه ای که همگی تصویری روشن از ساختار اجتماعی زن محور در چگاسَفلا ارائه می کند.
معمای بزرگ: نیایشگاه اعظم کجاست؟
مقدم یکی از مهم ترین پرسش های پیشِ رو را کشف نیایشگاه اصلی این محوطه دانست و اشاره کرد: باتوجه به شواهد، مطمئن هستیم که نیایشگاه اعظم چگاسفلا در بخش زیستگاهی وجود دارد؛ اما هنوز کشف نشده است. این موضوع ضرورت ادامه کاوش ها را دوچندان می کند.
اقتصادی خودکفا با شبکه مبادلات گسترده
وی درباره ی ساختار معیشتی این جامعه اظهار داشت: مردم چگاسفلا صنعتگرانی ماهر بودند؛ فلزگران، سفالگران، سنگ تراشان، ریسندگان و هنرمندانی که الگوی معیشتی بطورکامل خودکفا داشتند. یافته ها نشان میدهد این جامعه ارتباطات گسترده ای با مناطق دوردست داشته و مواد اولیه ای مانند سنگ ابسیدین، مرمر و فلزات را از فواصل طولانی وارد می کرده است. این عتیقه شناس در آخر اشاره کرد: چگاسفلا هنوز بخش مهمی از رازهای خودرا بر ما نگشوده است. لایه های بکر، نیایشگاه اعظم و جزییات ساختار اجتماعی و اقتصادی این جامعه، همگی نیازمند ادامه کاوش هاست تا تصویر کامل تری از یکی از قدیمی ترین مراکز تمدنی خلیج فارس آشکار شود.
منبع: سفرگو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب